Číslo 24 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s houslistkou.
Midori.


 

 

 

 

 

 

 


 


Midori, houslistka

Vaše vystoupení v jedenácti letech na koncertu Newyorské filharmonie odměnilo publikum ovacemi vestoje. Jak k tomuto úspěšnému debutu došlo?

V červnu 1982 jsem se poprvé setkala s dirigentem newyorských filharmoniků Zubinem Mehtou. Poslechl si mě a přišel s nápadem pozvat mě jako překvapení na tradiční silvestrovský koncert.

Oproti očekávání jste nestudovala vysokou hudební školu, ale genderová studia a psychologii. Proč špičková hudebnice jako vy věnuje tolik energie disciplínám, které s jejím oborem nesouvisejí?

Nejdříve jsem několik let studovala hudbu na newyorské konzervatoři The Juilliard School, ale vždycky jsem si přála jít na univerzitu. Původně jsem předpokládala, že předmět mého dalšího studia bude mít vztah k umění, jenže pak jsem absolvovala v rámci základních studijních povinností úvodní kurz psychologie a tento obor mě naprosto uchvátil. Podobným způsobem jsem se pak dostala k genderovým studiím. Svět je plný možností, vždy jde o věc volby. Toto rozhodnutí mi poskytlo příležitosti obohatit své vzdělání i v jiné než hudební oblasti. A musím říci, že teprve univerzita mi „otevřela oči“.

Založila jste několik organizací, které mají cíl zpřístupnit umění a hudební výchovu co nejširšímu okruhu zájemců včetně chudých a postižených dětí. Kde lze spatřovat impuls k této nadační činnosti?

Hudba dokáže každému člověku poskytnout radost a silné zážitky. Za všemi mými projekty stojí proto jeden společný cíl: učinit ji maximálně přístupnou a dosažitelnou. Chtěla bych napomoci tomu, aby ji bylo slyšet a provozovat všude, kde to je jen trochu možné. Ideálem by podle mě bylo, kdyby v každé škole byla hudebně zaměřená třída a kdyby poslech hudby a její aktivní provozování byly dostupné kdekoli a lidem každého věku. Je pro mě velice důležité, že své znalosti a zkušenosti z práce v různých organizacích mohu sdílet s mladými hudebníky, které se mi daří, jak doufám, do této činnosti zapojit. Každý z mých projektů, ať jsou to profesionální vystoupení, výuka špičkových muzikantů, hudební výchova dětí nebo dobrovolnická činnost, motivuje a inspiruje obě strany. Jsem velice ráda, že se mohu věnovat všem těmto aktivitám.

Milan Pokorný, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 3. června.


  Jak to vidí Jaromír Štětina                                  O Češích, kteří se nevzdali                                  Jubilejní Marsyas