Číslo 24 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s houslistkou.
Midori.


 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Jaromír Štětina, novinář a senátor

O linii slabosti

Úplně náhodou a úplně náhodou ve výroční den jsem uprostřed května narazil na jižní Krétě na pobřežní pevnost Frangokastello. Hrad postavili ve 14. století Benátčané, aby chránili ostrov před piráty. V osmnáctém a devatenáctém století pevnost sloužila křesťanským krétským rebelům jako místo odporu proti turecké okupaci. Jedno z povstání vedl roku 1770 Ioannis Daskalogiannis. Byl poražen a posléze v Iraklionu Turky ukázkově stažen za živa z kůže. O pár let později, roku 1828, pobili v pevnosti Turci 385 povstalců vedených Chadži Michalis Dalianiem. Bylo to 17. května, v době, kdy kvetou oleandry a omamně voní dobromysl. S vážností svědčící o jistotě vás místní starci přesvědčí, že už sto osmdesát let v tento den sestupují duchové zemřelých hrdinů z hradeb k moři, kráčí po hladině k obzoru Lybijského moře, aby zase na jeden celý rok zmizeli z lidských očí. Protože se objevují za svítání, říkají jim Muži rosy.

Byl jsem ve Frangokastello před polednem a sestup duchů jsem o pár hodin prošvihl. Nicméně jsem si uvědomil že Kréta je jen částečkou pestrého a krvavého švu mezi islámskou a křesťanskou civilizací. Táhne se od Gibraltaru přes Maltu a balkánské Dinaridy, Kypr a Malou Asii k Palestině, Abcházii a Čečně a Karabachu. Najdete ho v afghánském Hindúkuši, na Jávě a nedaleko Austrálie na Východním Timoru. Vždycky mne fascinovalo, jak přesně linie kontaktu obou abrahámovských konfesí sleduje slabost zemské kůry v místech alpinotypních tektonických zón. Úplná lahůdka pro geopatology. Konec konců ani Afrika není výjimkou: křesťansko-islámský šev celkem hezky koreluje s Velkým africkým riftem. Jednou si nechám autorství tohoto významného sociopřírodovědného poznatku připsat.

Před časem jsme v našem senátním branně-bezpečnostním výboru opět schvalovali vyslání našich vojáků na zahraniční misi. Je už pravidlem, že odjíždějí sloužit právě na linii islámsko-křesťanské slabosti. Páni generálové z ministerstva obrany nám přivezli čerstvou brožurku kvalifikovaně a s přehledem popisující zapojení české armády v mezinárodních ozbrojených silách. Brožurka se jmenovala Evropa a nebezpečí islámu.

Nepodezírám naši generalitu, že by vycházela ze závěrů přeslovutného Samuela Huntingtona, který nedělá s popisem křesťansko-islámské linie žádné ciráty a nazývá ji přímo krvavými hranicemi islámu. Jakoby se zakořeněná vzájemná tisíciletá nenávist na počátku jednadvacátého století pomalu a nenápadně znovu oživovala, jakoby vítězil opět primitivní a nebezpečný usus zjednodušeného pojmenování nepřítele. Je to přeci tak jednoduché bojovat ve znamení kříže nebo ve znamení půlměsíce. Pro vojáka dvojnásobně. Voják nepotřebuje hloubat nad příčinami agresí, teroru, okupací, teritoriálních záborů, voják musí mít k dispozici srozumitelnou zkratku. Zkoumání takových nuancí jako je rozdíl mezi islámem, povznášejícím způsobem víry v Boha a islamismem, politickým hnutím zneužívajícím víru k instrumentální agresi, nejsou pro moderního land warriora nezbytné.

Osm set Turků, kteří 17. května ve Frankogastello padli, také věřilo, že bojují ve jménu víry. Ve skutečnosti byli, stejně tak jako Muži rosy, obětí prachsprostých imperiálních zájmů Osmanské říše.


  Jak to vidí Jaromír Štětina                                  O Češích, kteří se nevzdali                                  Jubilejní Marsyas