Číslo 24 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s houslistkou.
Midori.


 

 


 

 

 

 

 

 


 


Jan Halas, publicista

Nastává čas nedorozumění?

Před časem jsem se již podobným tématem na tomto místě zabýval, zdá se však, že problém akceleruje do obludných rozměrů. Jak jsem se dočetl v novinách, současné děti velice rychle ztrácejí schopnost vzájemné komunikace. Těžké vady řeči stouply v nejmladší generaci za posledních deset let o padesát procent. Stejnou rychlostí přibývají děti, které nejsou schopny formulovat myšlenku, vytvořit nebo pochopit jakékoli souvětí. Odborníci vyjmenovávají tyto viníky: zrychlené životní tempo, počítačové hry, televizi, špatné moderátory v rozhlase a neutichající hluk a ruch v ulicích a obchodech (neustálá „hudební“ kulisa). Dodal bych ještě také minimální vzájemnou komunikaci v rodině.

Neschopnost vyjádření vytváří v duši člověka velké pnutí, které je nutné nějakým způsobem ventilovat a nejjednodušším odlehčením je agresivní výbuch. Tady vidím jednu z hlavních příčin těžko pochopitelných excesů na fotbalových stadionech. Ještě pan Habásko s panem Načeradcem se na fotbalové tribuně dorozumívali slovně – i když měli navzájem protichůdné názory na výkony hráčů a rozhodčích. Pravda je, že došlo i k fyzickému kontaktu, ten však brzy skončil smírem. Současnou generaci takzvaných fanoušků však kopaná zajímá jen okrajově a pomocí citoslovcí a skřeků se ani dorozumívat nemůže. Bezmocnost, plynoucí z vyjadřovací neschopnosti, vede pak k potřebě totální destrukce majetku a vzájemným rvačkám. Myslet si, že tuto problematiku vyřeší policie je hluboce naivní. Vždyť ti policajti patří přece ke stejné generaci a mají stejné vnitřní problémy jako ti ubožáci na tribunách. Chceme-li, aby se zastavil (řečeno volně s Engelsem) podíl ztráty slova na poopičení člověka, je nutné něco dělat. A začít u té úplně nejmladší generace.

Rozhlas veřejné služby zde může být vynikajícím pomocníkem. O tom, že se nesmí v zájmu „poslechovosti“ připodobňovat komerčním rádiím není snad už třeba ani hovořit. Vysílání pro děti by však mělo alespoň částečně nahradit „oněmělé“ rodiče. Pohádky, říkanky, básničky, písničky a vyprávění jsou v tomto směru nenahraditelné. Je třeba, formou hry, nikoliv úkolů, vést děti k tomu, aby podobné útvary napodobovaly a z počátku alespoň „papouškovaly“. Člověk, který v dětství neposlouchá vše zmíněné a později nečte je předurčen k duševnímu mrzáctví.

Jakékoli zakazování počítačových her nebo sledování komerčních televizí a rádií zavání inženýrstvím lidských duší, kterého jsme si užili v minulém režimu dost a dost, a tak víme, že je ve svém účinku nesmyslné. Je zapotřebí zvolit tu nejobtížnější cestu – pozitivní příklad. Dítě se snaží napodobovat dospělé. Když vidí, že tatínek s maminkou čtou, začne ho zajímat, co v těch knížkách je, že rodiče sedí, ani nedutají. Leccos v rádiu může poslouchat celá rodina a celá rodina si také může povídat. Malý človíček musí prostě vědět, že když chce někomu něco sdělit, je k tomu lepší použít slovo a ne baseballovou pálku. Od takového přesvědčení je již jen krůček k tomu, aby dítě zjistilo, že ti Pepkové Vyskočové ze stadionů jsou nejen politováníhodní, ale především že nejde o žádné hrdiny, ale o směšné burany.


  Jak to vidí Jaromír Štětina                                  O Češích, kteří se nevzdali                                  Jubilejní Marsyas