Sázka na jistotu, nebo risk?

Menzlovo zfilmování Hrabalových Postřižin spatřilo světlo světa před více než čtvrtstoletím a okouzlilo už několik generací. Nyní s divadelní podobou tohoto Hrabalova evergreenu přichází pražské Divadla ABC a člověk si maně položí otázku, zda je inscenace sázkou na jistotu přitažlivého titulu, který všichni znají, nebo rizikem, protože bude právě filmem poměřována. Dramaturg Jiří Janků a režisér Petr Svojtka za spolupráce s Petrem Mandelem vsadili na nápaditou a přesnou prokomponovanost děje s hudbou, která dotváří rytmus i atmosféru inscenace a dramatizuje ji. Už scénář a následně i herecké výkony mají opepřenější humor, ironii i scénické nápady. Zvlášť patrné je to ve výborném výkonu Jiřího Hány jako Francina: jsou v něm přesně namíchány starosvětská pedanterie a skrupulóznost s láskou k bezprostřední Maryšce, která v podání Barbory Polákové přijímá obdiv pánů nikoli s ženskou, ale spíš s dětskou bezelstností. Ve srovnání s filmem si zcela odlišnou polohu pro moudrost i pošetilost doktora Gruntoráda našel Lubomír Lipský. U Vladykova Pepina lze obdivovat bravurní řečové eskapády, ale švejkovská poloha jeho vojáckého vzpomínaní postupně upadá do jistého stereotypu. Svébytné divadelní představení je méně idyla – také jednání správní rady pivovaru prozrazuje, že Francinova neurotičnost má velmi reálné zřídlo.

Strýc Pepin (Miroslav Vladyka) a Maryška (Barbora Poláková) právě vylezli na pivovarský komínZ kolektivní herecké souhry vychází v ABC inscenace světoznámého eposu Tristan a Izolda o tragédii veliké – a hříšné – lásky. Opět je pod ní jako dramatizátor podepsán Jiří Janků, jako režisér byl přizván Ondrej Spišák, zakladatel nejznámějšího slovenského nonkonformního divadla Teatro Tatro. Jeho inscenace souzní s poetikou malých scén sedmdesátých let jak přiznáním výchozí epické formy – herci příběh divákům zároveň vyprávějí i hrají s jistým zlehčením a nadhledem –, tak využitím velké plachty jako hlavního mnohovýznamového scénografického prostředku (scénografie Marie Rašková). Hned napočátku zaujme dramatická a silně působivá hudba Dominika Renče a Huga Tichého, kterou na barely protagonisté sami – a skvěle – vybubnovávají. V druhé polovině se však osudová naléhavost inscenace do značné míry vytrácí, zlehčující momenty (zbytečně dovedené až po přízemní sexuálně doslovnou stínohru) dávají velkému obrazivému příběhu příchuť tuctovosti.

Vítězslava Šrámková, teatroložka

Foto Městská divadla pražská


  Jak to vidí Věra Nosková                               Úniky Grahama Greena                                O komiksové nalejvárně