Věra Nosková, spisovatelka

Vzdálený čas, daleké kraje

Kolem silnice se táhne do dálek lesnatá krajina se zrcátky vodních hladin... Neberu tomu kraji, že je působivej. Ale něco se změnilo. Ode dneška už budu vždycky vědět o nejistých vojáčcích brousících se samopalem a vlčákem po lesních cestách a pasekách, pozorujících dalekohledem svůj úsek ze špačkárny a zvažujících, jestli jim stojí pár let kriminálu za to, že nezastřelí člověka, který chce žít jinde – napsala jsem do románu o holce, která žila před pětatřiceti lety u západních hranic.

Potřebovala jsem si od psaní toho příběhu odpočinout a tak jsem se mrkla na maily. Sláva! Píše mi vzdálený synek! Po měsíci v Thajsku se přemístil do Laosu, pak má v plánu Vietnam a Kambodžu. Na tuhle cestu si vydělal na britském ostrově Guernsey. Posílá fotografie exotických krajin, thajských rybářů, lidí na tržišti, hor kokosových ořechů, buddhistických mnichů, za nimiž vlají oranžová roucha... Díky tomu mému rozepsanému románu mi v plné síle dochází kontrast mezi naším zadrátovaným mládím a svobodným cestováním našich dětí! Mladší syn se zase vrátil před půl rokem z pracovního pobytu ve Skotsku, v posledních letech rád pobýval v Neapoli, miluje Sicílii, ale letošní léto by rád strávil v Norsku, a hlavně sní o Novém Zélandu. Přeju jim to, ale malinko i závidím.

Vracím se do příběhu, ale cítím, že jsem se zadrhla, laply mě staré křivdy. V sedmnácti jsem přečetla všechno, co bylo k mání o francouzském moderní umění a zamilovala jsem se do obrazů Lautreca a Picassa. Bylo jaksi nutné, navštívit Paříž, Montmartre, Louvre, spatřit originály, procházet se po ulicích kde oni chodívali – a bylo to zároveň zhola nemožné. Před usnutím jsem se snažila představit si – jak asi vypadá Londýn? Řím? Neapol? A co třeba Rudé moře? Mapy sice tvrdily, že existuje, ale neznala jsem nikoho, kdo by se tam byl kdy podívat. „Jak to, že jste nikam nemohli, vždyť to je na hlavu,“ kroutí hlavou mlaďoši, když na věc přijde řeč. V tu chvíli začnu zadrhávat, téma se nepodobá pravdě, tak je tehdejší realita neskutečná.

Vracím se do románu. U drátů právě pohraničníci omylem zastřelili kamaráda, který tam lezl pro zabitou srnu – těšil se, jak mu budou kluci blahořečit za zvěřinu... Zvažuji, čím ponurou situaci vyvážit. Nic mě nenapadá, tak jdu bloumat na internet. Je před létem, mrknu se tedy na nabídky cestovek. Samozřejmě se můžou přetrhnout, aby mě dostaly, nabízejí požitky všeho druhu, až protivný přepych hotelů – ať s tím jdou do háje. Totiž Paříž, Rudé moře, Nový Zéland, cokoliv z naší, náhle zmenšené, planety má člověk vidět, poznat, ochutnat ve chvíli, kdy je mu svět nejvíc k užitku, kdy po dálkách nejsilněji touží – v mládí. Stihnu si ještě vykompenzovat všechno, co nám tehdy odepřeli, nedovolili, zakazovali, za co se trestalo, mučilo, zabíjelo?

Vracím se znovu k rukopisu románu, který by ostatně tehdy nesměl vyjít. Píši o nepropustných, zabijáckých hranicích a na stole přitom mám poslední synovo PF: „zapnout se... naladit se... a VYPADNOUT“. Léto rozvinulo běhouny svých cest, svět se otevírá jako knížka.


  Jak to vidí Věra Nosková                               Úniky Grahama Greena                                O komiksové nalejvárně