Číslo 29 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelkou.
Doris Lessingovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 





Co všechno si řekneme nad kafem a cigáry

V osmdesátých letech natočil Jim Jarmusch tři krátké hříčky, jejichž protagonisty byli lidé rozmlouvající nad šálkem kávy a při zapálené cigaretě. O dvacet roků později je pospojoval do jednoho celku nazvaného Kafe a cigára (ve středu 16. července ve 20.25 vysílá ČT 2) a pro dosažení celovečerní metráže dotočil ještě další epizody. Z oněch původních jsme kdysi viděli dva – v jednom se Roberto Benigni a Steven Wright představí coby dva podřadní baviči Roberto a Steven, v druhém si sami sebe zahráli Iggy Pop a Tom Waits, shodně – ve zjevně mystifikační nadsázce – podezíraví a navzájem žárliví na svou popularitu.

Dlužno doplnit, že i v nově pořízených skečích Jarmusch dodržuje původní poetiku, jsou rovněž černobílé, založené na nečekané pointě rozplývající se do ztracena. Vystoupit se uvolili i umělci, s nimiž dosud režisér nespolupracoval, například Cate Blanchettová, která se zhostila dokonce dvojrole, spatříme též Alfreda Molinu, Steve Coogana nebo Billa Murraye. Jména postav často odpovídají jejich představitelům, v některých případech herci ztvárňují „jako“ sami sebe, byť v ironické stylizaci či přímo mystifikaci.

Ve filmu Kafe a cigára si Iggy Pop a Tom Waits zahráli sami sebeAlfred Molina si pozve namyšleného a odtažitého Coogana, aby se svěřil s úžasným objevem: vypátral, že jsou vzdálení příbuzní. Bill Murray se odreagovává v převlečení za číšníka, Blanchettová hraje slavnou herečku Cate a současně její smolařskou sestřenku Shelby, které se na chvíli setkají v salónku jednoho přepychového hotelu. Blanchettová postihuje rozdíly i v držení těla; zatímco Cate je distingovaná, uhlazená každým svým gestem i usměvavou mluvou, Shelby se v křesle rozvaluje, zhrublý hlas je místy kvikavý, bez vnitřní kontroly ze sebe vyráží shluky skřeků.

Konstrukce jednotlivých povídek je různá, spoléhá na drobné hádky, hartusení a trapasy, pokaždé je přítomna určitá plachost, která zabraňuje účinnějšímu sblížení rozmlouvajících. Rozhovory se často točí kolem škodlivosti kávy a nikotinu, často jsou vedeny s parodickou nadsázkou. Téměř všechny Jarmuschovy mikropříběhy se odehrávají v podřadných podnicích se zašpiněnými stolky i zdmi, s kávou leckdy natolik nevábnou, že hrdinům nezbude nic jiného, než si vsugerovat, že po troškách pijí slastné šampaňské. Společným rysem historek je dojemné vykreslení nejrůznějších outsiderů, ať již si zakládají na věhlasu nebo jsou naopak zcela anonymní.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Jak to vidí Jaromír Štětina                              Láska, sůl a věčnost                                Přejděte na digitální signál