Číslo 29 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelkou.
Doris Lessingovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Láska, sůl a věčnost

Fejetony Petra Koudelky mají u čtenářů Týdeníku Rozhlas velký ohlas. Kritický pohled na současnou dobu je v nich nabízen s potutelnou ironií, jejíž měkkou laskavostí každou chvíli proniká ostrý dráp. Tento osobitý tón se jako základní rys autorova stylu prosazuje i v jeho nejnovější knize vydané nakladatelstvím Akropolis – pětisetstránkovém románu Skladiště soli.

Přestože je to už šestá autorova publikovaná próza (nepočítám tři sbírky fejetonů), a ač jeho první román Peříčka, peříčka, vydaný před šestnácti lety týmž nakladatelstvím, podal působivý obraz schizofrenie intelektuálů, kteří v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století přežívali v oficiálních „strukturách“, není Koudelkovo jméno v kontextu soudobé české literatury zatím často připomínáno. Změní na tom něco jeho nejnovější román?  Předpoklady pro to má. Je však otázka, jak kritika a čtenáři přijmou silný podíl esejistických prvků, které obsahuje.

Skladišti soli přitom rozhodně neschází napínavý příběh. Už název románu nepřímo odkazuje na tajemství budovy, která se nachází na slovinském pobřeží v Portoroži. Skladiště neslouží jen svému zjevnému účelu, ale je i dočasným útulkem nelegálních imigrantů, kteří se z Asie a Afriky valí do Evropy. Eva, milenka hlavního hrdiny Viktora, se podílí na jejich převádění. Nebezpečné podnikání se stává dráždivým kořením love story mladé Slovinky a staršího Čecha, jenž k Jadranu původně přijel proto, aby si vyjasnil svůj předchozí  milostný vztah a také, aby zde vytvořil projekt kampaně, která by vyjádřila ideu sjednocené Evropy.

Petr Koudelka na místě, kde se jeho román odehrává – v PortorožiLinie základního příběhu je ovšem neustále prolamována příběhy předchozích Viktorových lásek (ty nás zavádějí do dalších středoevropských zemí) a hlavně reflexemi. Ve většině z nich vidí hrdina naši dobu jako smutnou grotesku; mnohé odkazují k dílům filozofů, matematiků, přírodovědců, básníků i prozaiků. Často jsou tyto esejistické segmenty uváděny i jako citace ze zápisků Viktorova mrtvého přítele a někdejšího milostného soka Kašpara. Oscilace vyprávění i úvah mezi er a ich formou (ta je navíc vázána na různé osoby) klade nástrahy na čtenářovu pozornost a rozostřuje obrysy hlavního hrdiny. Vypravěčská strategie činí z ústředního „já“ textu jev podobně těkavý, jako jsou elementární částice v kvantové fyzice: to, jak se jeví, závisí na aktivitě „pozorovatele“, na čtenáři. Obdobné je to se sledováním autorových proplétajících se intencí a odkazů. Z četby bude mít víc ten, kdo rozpozná alespoň některé z nesčetných narážek na Cortazara, Borgese, Bernharda a mnohé další autory. Například kampaň k propagaci „evropské ideje“ v lecčems připomíná „paralelní akci“ z románu Roberta Musila Muž bez vlastností.

Skladiště soli je ve všech svých vrstvách prosyceno již dříve připomenutou autorovou ironií. Vždyť i Viktorova profese fundreisera – „sháněče peněz“, scenáristy a kreativce je v přímém protikladu k jeho bernhardovským výpadům proti soudobé společnosti. Stejně jako u jiných motivů – třeba u „rozhovoru s ďáblem“ – i v tomto případě můžeme vidět návaznost na první autorův román, jehož hrdina byl členem KSČ, psal scénáře k oslavám nejrůznějších výročí, myslel si však své, četl samizdat, a dokonce podnikl nepodařený pokus o emigraci.

Viktor je obdobně rozpolceným hrdinou, ale hrdinou tragičtějším – už ví, že svá selhání nemůže omlouvat tlakem totalitního systému. Možná i proto se často vrací k vizi jakéhosi platónského zásvětí, věčnosti, ve které jsou všechny záchvěvy naší duše stejně jako naše činy trvale přítomny a nahlíženy i odpouštěny všechápajícím bohem. Tedy pokud existuje...

Bronislav Pražan

Foto archiv


  Jak to vidí Jaromír Štětina                              Láska, sůl a věčnost                                Přejděte na digitální signál