Číslo 29 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelkou.
Doris Lessingovou.




 

 

 

 

 

 

 


Jan Halas, publicista

Umění mluvit, umění naslouchat

Už jsem s tím asi trochu otravný, obkružuji pořád stejné téma. Dle mého soudu však jde o něco tak důležitého, že vůbec není na škodu nahlížet to z nejrůznějších úhlů.

Děti se od první třídy učí číst, psát a počítat. To je v pořádku. Jaksi předem se však předpokládá, že děti už umějí mluvit a naslouchat. To je však velký omyl. Obě tyto disciplíny jsou stále více zanedbávané, vizuální způsob dorozumívání výrazně vítězí nad auditivním, zjednodušeně řečeno televize válcuje rozhlas a tedy i přirozenou lidskou vzájemnou komunikaci. Lidstvo zcela viditelně retarduje na úroveň diluviálního způsobu dorozumívání. Domnívám se tedy, že v zájmu přežití je zcela nezbytné něco s tím dělat. O tom, že naše civilizace jednou skončí, samozřejmě (s výjimkou našeho pana prezidenta) nikdo nepochybuje. Svou planetu úspěšně devastujeme fyzicky i duchovně. Proč ale tak spěcháme? Proč se bráníme tomu, abychom se pokusili sešup do pekel alespoň trochu přibrzdit? Určitě by tomu zpomalení pádu pomohlo, kdyby se děti alespoň ve škole (když to doma není možné) učily mluvit a naslouchat.

S uměním zvládat tyto dvě disciplíny nepřichází člověk na svět jako s uměním dýchat nebo sacím reflexem. Mluvit a naslouchat se musí naučit od základů. Přitom na slovo „základy“ je nutné klást neobyčejný důraz. Konec konců tak je to se vším, uvedu jako příklad malířství. Výtvarník, který chce přinést něco nového, se ze všeho nejdříve musí naučit pořádně kreslit. Připomínám, jak dokonalými kreslíři byli například Štyrský a Toyen. Bylo neodpustitelnou chybou Milana Knížáka, když zrušil dávnou praxi, že na AVU se v prvním ročníku studovalo pouze kreslení. Na druhé straně s vděkem vzpomínám na Miroslava Doležala, který nás na novinářské fakultě učil mluvit na mikrofon. Již tehdy, na začátku šedesátých let, byl tento umělec oprávněně považován za představitele konzervativního, klasického herectví. Ale to bylo právě to správné. Naučil nás řemeslu. Jak se potom každý z nás vyvíjel, záleželo již pouze na individuálním talentu, základy však byly položeny.

Podobnou výuku však nepotřebují jen rozhlasoví profesionálové, ale doslova každý. Rozhlas by v této práci mohl být nenahraditelným pomocníkem, především v tom, jak naučit lidi naslouchat. Všichni čerti mne berou, když slyším „odborníky“, kteří tvrdí, že člověk vydrží poslouchat slovní projev maximálně pět minut, pak je nutné pustit nějakou připitomělou písničku, aby si odpočinul. Jestli tohle je pravda, tak je značně alarmující a musí se s tím okamžitě něco začít dělat. Například učit prvňáčky mluvit a naslouchat. Je tu ovšem jeden těžko řešitelný problém: Zvládají tyto disciplíny naši učitelé a učitelky? Určitě by to zvládli, kdyby více poslouchali rozhlas a hlavně věděli který. Věřím však v jejich inteligenci, že rozeznají blábolivé výrony od opravdového vysílání.


  Jak to vidí Jaromír Štětina                              Láska, sůl a věčnost                                Přejděte na digitální signál