Číslo 29 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelkou.
Doris Lessingovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ivan Klíma, spisovatel

Lacinější benzin?

Pamatuji si, jak jsem prvně, bylo to někdy v počátcích normalizace, dostal k přečtení Zprávu Římského klubu. Její základní myšlenka byla poměrně jednoduchá. Naše technická a plýtvavá civilizace stojí na vysoké spotřebě energie i různých více či méně vzácných surovin. Přitom si neuvědomuje, že většina potřebných zdrojů je neobnovitelná. Později ještě autoři dodali, že naše civilizace ničí i obnovitelné zdroje: zemědělskou půdu či deštné pralesy, otravuje vodu a mění klima.

Připadalo mi, že tato základní tvrzení jsou triviální a nezpochybnitelná. Ropa se musí jednou vyčerpat, uhlí vykopat a různé kovy se dříve či později vytěží.

Autoři zprávy se ovšem dopustili jedné chyby: pokusili se přesně předpovědět, kdy která surovina dojde. Vycházeli přitom ze známých zdrojů i ze současné spotřeby. Jejich předpovědi se ukázaly nepřesné, zásoby rtuti či ropa se nevyčerpaly v předpokládaných termínech a autoři sklidili od svých odpůrců posměch a byli označeni za konzervativní škarohlídy, kteří neberou v úvahu technický rozvoj. Ukázalo se, že v důsledku objevu nových nalezišť některé z komodit, které měly už na trhu tragicky chybět, dokonce zlevnily. Lidstvo, tvrdili odpůrci skeptických postojů, si ve svízelných situacích vždycky poradilo a našlo nová technologická řešení. Jenže v zásadě se na logické úvaze autorů Římského klubu málo změnilo. V rozměru, jehož se úvaha týkala, nehrály roky význam, varování se týkalo budoucnosti obecně. Domnívám se, že ty poměrně detailní předpovědi kolapsů měly za cíl především upozornit na naléhavost změny našich přepjatých nároků, našeho životního stylu a směřování naší civilizace.

I když se snad naleznou nové zdroje, i když se jistě objeví nové technologie, snad se jednou podaří i řízená jaderná fúze (zatím se navzdory všemu úsilí v jejím praktickém využití nepokročilo, stejně jako se nepodařilo hospodárně uvolňovat z vody vodík jako budoucí palivo), náš život bude čím dál tím náročnější jak na spotřebu energie, tak na spotřebu vzácných surovin.

Prozatím je jednou z nejvzácnějších surovin ropa. Zatím je nenahraditelná pro výrobu umělých hmot a mnoha dalších produktů. Mezi produkty, při jejichž výrobě se vzácné suroviny spotřebuje – lépe řečeno proplýtvá - nejvíc, vedou benzin a nafta. Ropné zdroje jsou nejen vyčerpatelné a neobnovitelné, ale spotřeba ropy stále narůstá s tím, jak se donedávna rozvojové a průmyslově zaostalé země jako třeba Indie anebo Čína mění v průmyslové velmoci.

V důsledku tohoto vývoje cena ropy stoupá a zjevně – při možných sezonních výkyvech – bude stoupat i nadále.

A najednou slyšíme i od lidí, kteří ještě nedávno hájili trh a jeho zdravou regulační schopnost, jak žádají, aby stát zasáhl, snížil daň a umožnil tak, aby se cena pohonných hmot snížila.

Vždy v dobách dopravní špičky s mírným údivem (z jedoucí tramvaje) pozoruji ty dlouhé kolony aut, které míjím. Ve většině vozů sedí jeden člověk. Vězí v zácpě a pravděpodobně se zlobí na všechny ostatní, kteří mu blokují pohodlnou cestu, a žádá si stavbu nových dálnic, objezdů, nadjezdů, tunelů a parkovacích prostor nad zemí i pod zemí. Sleduji také, jak se převážejí tuny materiálu často z jednoho konce světa, Evropy nebo naší republiky na konec druhý. Vozíme boty z Portugalska a z Itálie, mrkev z Belgie, jablka z Itálie (anebo z Nového Zélandu), kukuřici z Ameriky, jogurty z Německa, můžeme si v Praze koupit anglické máslo, jihoafrické či australské víno a japonská auta, nábytek z Holandska, sklenice z Turecka, hračky, kola, džíny a počítače z Číny. Je to nesmyslná spirála, která vychází z požadavku naprosté svobody pro pohyb stále většího množství (zdánlivě) rozličného zboží a která povede k naší naprosté závislosti na rozbujelé dopravě, a tím opět k větší závislosti na pohonných hmotách.

Naši zelení mají v programu jistě rozumný návrh přepravovat zboží po železnici anebo aspoň touhle cestou přepravovat kamiony. Nic z toho se zatím neuskutečnilo, nepochybně i pro odpor autodopravců, pro něž je zatím navzdory dálničnímu mýtu výhodnější jezdit po silnicích. Teď, když stoupá cena nafty, volají po jejím zlevnění a hrozí, že se zdraží cena (často zbytečně) přepravovaného zboží.

Stoupající cena nafty i benzinu je varovná, a i když vás tímhle názorem možná popudím, je v podstatě zdravá. Rozumná úvaha by nás měla vést k tomu, že pokud cena nafty či benzinu stoupne o deset procent, pokusíme se jí o deset procent méně spotřebovávat. Až bude stát litr benzinu padesát či sto korun, třeba se pokusíme hledat si práci v blízkosti svého bydliště anebo budeme do práce jezdit na kole, případně tramvají nebo autobusem a stejně tak se dopravíme na chalupy či na dovolenou. A mrkev i jablka začneme zase pěstovat a boty si šít tak, jako jsme to dělali po staletí, totiž u nás doma.


  Jak to vidí Jaromír Štětina                              Láska, sůl a věčnost                                Přejděte na digitální signál