Číslo 32 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Liborem Nováčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 




Jackie Brownová si zachraňuje život

De Nirův padoušský nešika nemůže ve chvíli nejpotřebnější nalézt volné místo pro zaparkování...Americký režisér Quentin Tarantino si získal pověst tvůrce, jenž hýří morbidním cynismem a ve vraždění vidí podnikání jako kterékoli jiné – i v něm se může dařit či nedařit, jak prokázal dnes již kultovním hitem Pulp Fiction. Ve svém třetím filmu Jackie Brownová (v pondělí 4. srpna ve 21.45 uvádí Nova) jako by učinil úkrok stranou: svůj výbušný rukopis zmírnil a pokud to lze, vyhýbá se šokujícím výstřednostem.

Opět natočil kriminální příběh. Hrdinkou je stárnoucí letuška (hraje ji Pam Grierová), která z Mexika pašuje peníze pro samolibého obchodníka se zbraněmi. Jenže ji stáhne vír policejních nástrah i různorodých majetnických tužeb, takže žena – s pomocí sympatického Maxe (Robert Forster) – musí vynaložit hodně důvtipou, aby se vyhnula hrozící záhubě. Vztah obou osamělých hrdinů zůstává platonický, vydrží zatěžkávací zkoušky v podobě nejrůznějších projevů ustavičně dotírajícího zločinu.

Mohla by překvapit výrazová umírněnost, s jakou je celý film natočen, důraz na dlouhé dialogické výměny, které zastiňují akční prvky. Oceníme však dovednost, s jakou Tarantino portrétuje jednotlivé postavy (a i na omezené ploše dokáže postihnout jejich rozhodující rysy), jak nakládá se žánrovými stereotypy, s divákovým očekáváním. Záměrně některé situace pointuje odlišně, než bychom očekávali, hledá nečekaná rozuzlení.

Hudební znalci ocení promyšlenou dramaturgii použitých písniček, mezi nimiž převažují starší soulové skladby. Ovšem délka filmu dosahující dvou a půl hodiny je přemrštěná, tok vyprávění se zbytečně zpomaluje.

Tarantino získal pro svůj film známé osobnosti. Kromě již zmíněných vzpomeňme ještě Samuela L. Jacksona v roli ješitného gangstera, v menších úlohách poznáme Roberta De Nira, Michaela Keatona či Bridget Fondovou. Podobně jako u Woodyho Allena si herci možná budou považovat za čest přijmout i u Tarantina byť jen epizodní výstup, často ovšem mistrný: třeba De Nirův padoušský nešika nemůže totiž ve chvíli nejpotřebnější nalézt volné místo pro zaparkování...

Recenzenti sice po premiéře snímku Jackie Brownová nejásali nadšením, ale vesměs projevovali značné pochopení i pro jeho případné slabosti. V časovém odstupu však vstoupil mezi legendy. Mnozí ho považují za nejcitlivější, nejpomalejší, formálně nejkonvenčnější (totiž lineárně vyprávěný), a tudíž nejdospělejší Tarantinův film.

Jan Jaroš, filmový publicista


  Jak to vidí Ivan Kraus                                     Chlápci v pozadí                                      Srpen s Jiřinou Bohdalovou