Číslo 32 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Liborem Nováčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Libor Nováček, klavírista

Vzpomenete si na nějaký výrazný hudební zážitek z dětství?

Jeden z mých hlavních hudebních impulzů přišel asi ve čtyřech letech. Byla to návštěva koncertu slavného ruského pianisty Lazara Bermana v Rudolfinu. Jeho hudba mě zaujala asi i proto, že jsme s maminkou dostali poslední lístky na zvlášť přidané židle přímo na pódiu, takže jsem viděl – jak se říká – „do kuchyně“.

V dětství jste patřil k velmi výrazným talentům, považovali vás za „zázračné dítě“. Jak jste to vnímal?

Já se za zázračné dítě moc nepovažoval, hudba byla součástí mého života a díky dobrému vedení rodičů a strýce, a také pravidelnému cvičení, na které maminka dohlížela, mi prostě klavír docela šel. Snad méně obvyklé bylo, že jsem byl zřejmě obdařen vrozenou dispozicí cítit a chápat hudbu. A vždycky mě fascinovalo, když jsem mohl na klavíru objevovat či vytvářet různé druhy zvuků. Ale celá moje hudební dráha vlastně začala dost nevinně.

Ano, slyšela jsem, že vás minula mateřská škola...

Rodiče mě nedali do školky, protože maminka nechodila do práce a byla se mnou doma. Přesto ale chtěla, abych se stýkal s dětmi svého věku. Ve stejnou dobu začal můj strýc učit klavír ve vedlejší vesnici, a rodiče mě tam přihlásili – spíš kvůli tomu kontaktu s dětmi, než že by mi chtěli dát nějaké hudební vzdělání. I když mi byly jen čtyři roky, po několika měsících jsem údajně vykazoval docela velké pokroky a určitý přirozený cit pro hudbu. A protože mě klavír docela bavil, strýc se mi začal věnovat s větší intenzitou.

Nebylo pro malého kluka obtížné dodržovat náročný vzdělávací režim?

Nepamatuji se, že by ten – jak říkáte – vzdělávací režim byl nějak krutý. Naučil jsem se prostě každý den v určitou hodinu chodit ke klavíru a cvičit. Byla to pro mě běžná součást života, jako třeba čištění zubů. Ve zbylém čase jsem hodně lítal po vesnici, jezdil na kole a tak. Takže můj život se vlastně od života mých vrstevníků ani moc nelišil, nebo jsem to alespoň tak necítil.

Na které pedagogy vzpomínáte nejraději?

Tak za prvé určitě na strýce profesora Miloslava Mikulu, bratra mé maminky, u kterého jsem s hudbou začal a který mě provázel až do konce studia na teplické konzervatoři v roce 1998. Následovalo pár mistrovských kurzů s Lazarem Bermanem v Piešťanech a brzy na to, na Guildhall School of Music & Drama, jsem potkal Joan Havillovou. Ta mne učila celých sedm let. Díky anglické škole jsem měl možnost účastnit se kurzů s dalšími hudebními osobnostmi – zmínil bych alespoň jména, jako Murray Perahia, Dominique Merlet, Stephen Hough.

Proč jste se rozhodl pro další vzdělávání i trvalý pobyt v zahraničí. A proč jste si vybral právě Anglii?

Během studia na konzervatoři jsem měl možnost cestovat do zahraničí a začal jsem objevovat nové hudební impulsy. Zdálo se mi, že další studium v Čechách pro mě nebude dost inspirující a cítil jsem potřebu poznat nové věci a získat nové zkušenosti. A kromě toho jsem se bál určitého uměleckého zakrnění v malém státě, kde hudba už dlouho není jeho hlavní výsadou a kde umělecké prostředí a kvalita škol není zcela na světové úrovni. A proč jsem jel zrovna do Londýna? Přestože nejsem soutěživý typ, považoval jsem za nutné vyzkoušet si na vlastní kůži mezinárodní konkurenci. A Londýn, známý svými vyhlášenými hudebními institucemi, tuto moji potřebu zajišťoval.

Agáta Pilátová

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 29. července.

Foto John Oakley


  Jak to vidí Ivan Kraus                                     Chlápci v pozadí                                      Srpen s Jiřinou Bohdalovou