Číslo 32 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Liborem Nováčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Ivan Kraus, spisovatel

Pohádkové sumy

Nejdůležitější informací jsou dnes čísla.
Stačí nahlédnout do novin, abychom se o tom přesvědčili.
Boris Becker (29) navštívil večírek na počest Claudie Schifferové (40), (95-62-92).
Listuju novinami a dozvídám se, že Madona (50, 88-76-87, 5 milionů dolarů ročně) tančila s podnikatelem Brownem (54, 9 milionů ročně) a že se v diskotéce také objevil Arnold Schwarzenegger (61, 15 milionů dolarů za film).
V tu chvíli si uvědomuju, jak neuvěřitelný vývoj prodělala informace a jak úžasně se zrychlila komunikace. Víme, kolik je komu let, jaké má kdo rozměry, a máme také rychle přehled o majetkových poměrech těch, kteří jsou dnes pro společnost vzorem. Těch, jejichž věk je nízký a příjem naopak vysoký. Dík tomu se dnešní mladý člověk dozví o svých vzorech vše, co potřebuje k tomu, aby se pokusil je co nejrychleji napodobit.
Dobře informovaný dnešní mladý muž má šanci stát se včas milionářem a dívka, která na sebe trochu dbá, zkusí být top modelkou.
Také televize nezůstává pozadu za tiskem. Každý den lze vidět nějakou detektivní sérii. Scénáristé myslí na mladé diváky a pracují rovněž s čísly. Každé přepadení banky, každý lup je pečlivě vyčíslen.
V seriálech ze společnosti jde zase o obyčejné petrolejářské rodiny a průmyslníky, kteří se vypracovali, nebo o jejich potomky, kteří se připravují na dědictví a už od ranného mládí myslí na svou budoucnost. Jsou většinou tak zodpovědní, že neztrácejí čas v nějakém zbytečném zaměstnání a raději navštěvují advokáty.
Je samozřejmé, že i já jdu s dobou.
Když už jsem neměl to štěstí, abych prožil mládí v tak moderní době, a strávil jsem spoustu let v naprosté nevědomosti a dezorientaci a ztratil tolik času v nerozumné víře ve zdlouhavou a trpělivou práci, rozhodl jsem se, že budu dbát na to, aby alespoň naše vnučka nezaostala ve vývoji.
Proto jí vyprávím pohádky. Nenudím však děcko starými a nudnými příběhy, které v rychlé době počítačů a laserů nemají už co říci. Upravím příběhy tak, aby odpovídaly době.
Posadím si děvčátko na klín a dám se do vyprávění.
Začnu třeba takhle:
„Byl jednou jeden král – 65let, obrat 300 milionů dolarů...“
Holčička ztichne a ani nedutá.
„A ten král poslal svého syna do světa pro zlaté jablko – 30 uncí, 99 karátů...
„Kolik stojí dnes unce?“ přeruší mne to zvídavé dítě, jemuž už nic důležitého neunikne.
Nahlédnu do novin, ověřím poslední kurz zlata a dám ji přesnou informaci: „456 dolarů.“
Holčička nadšeně zatleská.
Potom pohádku, pokud se v ní nevyskytují důležitá čísla, obvykle trochu zestručním. Nemíním dítě rozhodně nudit tak nezajímavými detaily, jako je mrtvá a živá voda nebo sedmimílové boty, když je nám v době antibiotik a tryskových letadel oběma jasné, že princ žádnou vodu nepotřeboval a že nechodil pěšky.
Nejvíc se holčička těší vždy na tu část vyprávění, kdy se princ vrátí s jablkem domů.
V tu chvíli mne přeruší a zeptá se znovu, jaká byla cena zlata. Je to bystré děvče a postřehne, že princ byl dlouho ve světě a za tu dobu se kurz jistě změnil.
Řeknu jí tedy novou hodnotu unce a pak přijde to nejlepší: počítáme spolu cenu zlatého jablka. Protože je dítě ještě malé, dávám si vždy velký pozor, aby zlato během princovy nepřítomnosti v žádném případě nekleslo. Nezapomínám na ty mladé muže, které museli z burzy odvézt do nemocnice, protože utrpěli šok, když poprvé za svou kariéru zažili pokles akcií. Ne, na takové věci, na bankroty a zkrachované fondy má děvče ještě dost času.
Zatím mu vyprávím pohádky s optimistickým koncem, jak to má být.
A protože nejdůležitější jsou dnes sumy, a to pohádkové, těší se holčička nejvíc na konec vyprávění, na okamžik kdy princ dostane od krále odměnu. Polovinu království.
„Padesát procent?“ vykřikne radostně.
Jakmile přikývnu, zaraduje se. Ví, že spolu budeme odhadovat hodnotu celého území, a běží honem pro kalkulačku.
Často si ještě v postýlce opakuje výslednou sumu, až do chvíle, než usne.
Kdykoli se ze spánku usmívá, vím, že má za sebou den bohatý na zážitky a že jsem udělal něco pro její budoucnost.


  Jak to vidí Ivan Kraus                                     Chlápci v pozadí                                      Srpen s Jiřinou Bohdalovou