Číslo 32 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Liborem Nováčkem.



 

 

 

 

 




Chlápci v pozadí

Jeden léta kryl záda Vladimíru Mišíkovi v rockových ETC..., druhý byl možná nejméně nápadným ze spolustrůjců folkového Nerezu. Vedle svých hlavních úvazků natáčeli a koncertovali s leckým dalším, kdo v české muzice stál a stojí za poslech, ale také skládali, textovali, aranžovali, zpívali. Jaroslav Olin Nejezchleba a Vít Sázavský rekapitulují na průřezových nahrávkách své čtvrtstoleté kariéry.

Osmačtyřicetiletý Jaroslav Nejezchleba měl začátkem osmdesátých let coby čerstvý konzervatorista nastoupit do symfonického orchestru, ale zběhl k bigbítu a stal se nejvytíženějším českým rockovým violoncellistou. Po krátkém, ale výbornou deskou Jen tak završeném angažmá v Marsyasu nastoupil k Mišíkovi, kde vydržel dobrých dvacet let, v jejichž průběhu se stále častěji dostával ke slovu coby autor a posléze i jako zpěvák jedné, dvou písní na každém studiové novince.

Právě skladby, v nichž Mišík ochotně přepouštěl svou interpretační roli hráčské i „lidské“ opoře ETC... tvoří valnou část prvního z cédéček dvojalba 25 let v tom... (vyd. Indies Happy Trails), které doplňují názorné ukázky Olinových vedlejšáků na deskách Petra Skoumala či Ivana Hlase. Druhé, „živé“ CD pak obraz písničkáře Nejezchleby zpřesňuje o záznam z loňského koncertu v Paláci Akropolis, kam si dávno už i zdatný kytarista a baskytarista přizval členy své „neofolklorní“ kapely Njorek, kde s bývalými spoluhráči zavzpomínal na účinkování v ETC... i v Marsyasu a navrch se tu představil v roli lídra hvězdné formace Blues Session navazující na stejnojmenný band Petra Kalandry.

Také padesátiletý zpěvák, kytarista a aranžér Vít Sázavský se má za čím ohlížet, třebaže nahrávkám Nerezu, který v roce 1982 spoluzakládal, se žádný z titulů „nástupnické“ skupiny Neřež nepřiblížila. Album Nerez 1982–2007 Neřež (vyd. Indies MG Records), to je osmnáct písniček, v nichž má Sázavský tak či onak sólo, posbíraných z jednotlivých kousků diskografie obou souborů. Oproti ohlédnutí Nejezchlebově je shrnutí jeho tvorby méně pestré, méně překvapivé, ale stejně přesvědčivé. Muži v pozadí bývají důležití...

Milan Šefl


  Jak to vidí Ivan Kraus                                     Chlápci v pozadí                                      Srpen s Jiřinou Bohdalovou