|
Růžový
džíp a žalářníkova dcera
V úterý 5. srpna si budou moci posluchači ČRo 3 – Vltava
poslechnout v cyklu Divadlo Svět povídání anglisty Martina
Hilského o vůbec poslední hře Williama Shakespeara Dva
vznešení příbuzní. Dramatik ji napsal na přelomu let 1613–1614
spolu se svým kolegou Johnem Fletcherem. Protože se ale
teatrologové velmi dlouho přeli o Shakespearově podílu na
jejím vzniku a někteří jej i popírali, do všeobecně uznávaného
kánonu dramatikova díla se hra dostala až ve 20. století. Do
češtiny byla poprvé přeložena před několika málo lety právě
Martinem Hilským a letos v červnu se dočkala své české
premiéry ve Stavovském divadle.
Studie Martina Hilského a Pavla Drábka, jež jsou publikovány
spolu s textem Dvou vznešených příbuzných v programu vydaném
Národním divadlem, poutavě rozkrývají původ a pletivo motivů
hry. Inscenace, kterou sledujeme na scéně, ale již tak
působivá není. Prudké mísení tragiky a komiky stejně jako
prolínání žánru „masky“, ve kterém převažuje podívaná a
rituál, s žánrem rytířské romance oslabují dramatické napětí.
Postmoderní režijní koncepce Ivana Rajmonta pak ambivalentní
vyznění hry a nesourodost jejích prvků ještě podtrhuje.
Základní rámec příběhu – příprava svatby athénského knížete
Thesea (David Matásek) s královnou Amazonek Hyppolitou (Lucie
Žáčková) – je travestován jako stereotypně se opakující
„vjezdy“ tohoto páru a jejich družiny na scénu. Mocenská
smetánka s manýrami bulvárních hvězd pokaždé přijíždí na
růžovém džípu upevněném na točně. K těmto „bohům na mašině“,
pro něž je zábavou zasahovat do života obyčejných smrtelníků,
náleží i Hyppolitina sestra Emilie (Pavla Beretová). Do ní se
zblázní „dva vznešení příbuzní“. A právě osud těchto dvou
přátel, rytířů Palamona (Jan Hájek) a Arcita (Vojtěch Dyk),
jejich účast v bojích proti Theseovi, žalářování, útěk
z vězení a vzájemné znepřátelení kvůli Emilii tvoří dramatické
jádro hry. V něm se vyskytuje také nejpozoruhodnější postava
této tragikomedie – žalářníkova dcera. Má rozsáhlejší part než
Ofélie v Hamletovi, ale stejný osud: kvůli nevyslyšené lásce k
Palamonovi, kterému pomohla k útěku z vězení, přijde o rozum.
Magdalena Borová ztvárnila tuto roli způsobem, jenž má šanci
přetrvat v paměti diváku déle než celá inscenace.
Bronislav Pražan |