Číslo 33 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s hercem.
Erikem Pardusem.


 

 

 



 



Zlu se nemá ustupovat

V padesátých letech začali filmaři využívat westernového půdorysu pro rozehrání dalších motivů, zesílil zájem hlavně o psychologický portrét lidí ve zlomové životní situaci. K nejslavnějším dílům tohoto zaměření patří V pravé poledne (sobota 16. srpna, ČT 1, 21.55).

Film V pravé poledne patří k nejpůsobivějším westernůmUž vážená osobnost režiséra Freda Zinnemanna prozrazovala, že film se bude vymykat běžným schématům. Však také se okamžitě vyrojily výklady, že příběh šerifa, kterého v nadcházejícím střetu s pomstychtivými desperáty ponechají zbabělí spoluobčané na holičkách, odráží drticí bezmocnost ve vrcholícím období mccarthysmu, zběsilém podezírání kdekoho z „neamerické činnosti“.

I když je možné diskutovat o tom, zda autoři uvažovali právě o takovémto připodobnění, načrtnuli působivý, k podobenství se vzpínající obraz člověka, jenž bolestně zvažuje, zda by raději neměl volit útěk než nejistou konfrontaci s přesilou. Šerif Will Kane (ve strhujícím, výrazově tlumeném ztvárnění Garyho Coopera), byť již téměř na odchodu z městečka, nakonec dospívá k rozhodnutí, že zlu je nutné čelit.

Zinnemann natočil dramaticky sevřený příběh, dodržující aristotelovské pravidlo jednoty místa, děje i času: odehrává se skutečně v rozpětí pouhé půldruhé hodiny, jejíž plynutí akcentují i průběžné záběry na ciferník. Sluncem zalitá scenerie zpola vylidněného městečka, střídmé dialogy, mistrná modelace poznenáhlu narůstajícího napětí v pozvolně plynoucím vyprávění, šerifovo zdánlivě donkichotské počínání, které mu marně vymlouvají i jeho nejbližší, působivá hudba Dimitri Tiomkina (včetně legendární melodie Buď pořád se mnou) – to vše připravilo mimořádný zážitek, který ani po více než půlstoletí nevyprchal.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Paramount


  Jak to vidí Ivan Klíma                               O umírání a smrti s nadějí                               Trienále: sex, hry a video