Číslo 33 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s hercem.
Erikem Pardusem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Erik Pardus, herec

Čím byl váš smůlou pronásledovaný Zahálka směšnější a nešikovnější, tím mohli vaši spoluhráči, představitelé úspěšných a urostlých četníků, víc zazářit. Poděkovali vám alespoň?

Jsem rád, že jste si toho všimla. Já Ivanu Trojanovi a Tomáši Töpferovi pořád říkal, aby si mě považovali... (smích)

Jako Arthur Kirsch alias Benedikt Höllgirl V jámě lvové – inscenaci hry Felixe MittereraZahálka, to je vděčná role. Byla vám „ušita“ přímo na tělo?

Nejdříve byla „ušita“ a pak hledali někoho, komu „padne“. Pan režisér Moskalyk poctivě jezdil po moravských divadlech a vybíral herce dokonce i na menší role. K nám do divadla přišel, když jsem hrál Jaga v Othellovi. Usoudil, že když jsem zahrál toho darebáka, „blba“ Zahálku zahraju taky. Nemyslel to doslova, Zahálka nebyl žádný intelektuál, ale poctivý český fousek, který, když se zakousne, nepustí. Při natáčení seriálu vzniklo milé společenství, které vydrželo deset let. Nás, domácí, určitě obohatilo, mohli jsme třeba okouknout“ herecké postupy zkušeného Tomáše Töpfera, Pražáci mezi námi také rádi poseděli – dobré to bylo. Krásné spojení Brna a Prahy.

Jak vlastně vzniklo vaše komediantství? Jako Pardus, což zní hodně nečesky, jste měl asi ve škole různé přezdívky a byl třídním šaškem. Nebo ne?

Nevěřte, já byl jako dítě hodně uzavřený. Taky jsem byl velký čtenář. V deseti letech jsem vytáhl z knihovny rodičů například Palackého Dějiny. Moc rád jsem také hrál fotbal. Další omyl: Pardus je staročeské jméno a znamenalo „výprask“. A jaký! Dědeček vypátral, že v husitském Táboře nějakého konšela Parduse pověsili a v Písku zase jeden Pardus šidil na váze a také na to doplatil životem. Spolužáci to naštěstí nevěděli a říkali mi Éro. To moje sečtělá maminka mi vybrala vznešené jméno švédských a norských králů. Kdyby byla věděla!

Už v dětství jste se stal filmovou hvězdou. Jak k tomu došlo?

Náhodou. Do naší třídy přišla produkční z tehdejších gottwaldovských filmových ateliérů a hledala kluka do jednoho filmu. „Kdo umí jezdit na kole?“ ptala se a všechny ručičky letěly nahoru. „A kdo neumí?“ Vyletěla jen moje ruka, já totiž kolo neměl. „Kdo umí plavat?“ Všichni se opět hlásili, jenom já ne, protože jako fotbalista jsem neměl na nic jiného čas. Přesně takového kluka hledali. Panu režisérovi se také líbily moje dlouhé vlasy. Jenže mezitím táta rozhodl, že jako sportovec nesmím chodit tak zarostlý. Dal mě ostříhat a režisér se chytil za hlavu: „Co jste mi to s tím klukem udělal?“ A bylo po filmování. Zahrál jsem si až za rok ve filmu Dospěláci můžou všechno a pak ve filmu Mlčení mužů – za tuto dětskou roli jsem na festivalu v Ostrově nad Ohří získal cenu Zlatý dudek.

Jako kluk jste pak filmoval ještě mnohokrát...

Ano, režiséři si totiž své objevy půjčovali. Například v Moskalykově Babičce jsem hrál staršího Proškovic kluka Jana. „Tys dovedl nejrychleji utíkat a já potřeboval spojit dva záběry,“ vysvětlil mi později režisér. Paní Kurandová totiž chodila moc pomalu a když z dálky přijížděla na koni kněžna Zaháňská v podání Květy Fialové já musel přeběhnout málem kilometr dlouhou cestu, aby mě kamera mohla sledovat.

Květa Procházková, publicistka 

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 4. srpna.

Foto Jarka Šnajberková


  Jak to vidí Ivan Klíma                               O umírání a smrti s nadějí                               Trienále: sex, hry a video