Číslo 33 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s hercem.
Erikem Pardusem.



 



Makakus Jendus, Jelenogolem a další milí

Dvě desetiletí po svém debutu Dosudby vydává nepřehlédnutelná osobnost střední básnické generace, letos padesátiletý Lubor Kasal svou sedmou básnickou sbírku – Orangutan v továrně (nakladatelství Dybbuk). Je to další z jeho osobitých projekcí paralelních světů vydobývaných z všední reality prostřednictvím bohaté imaginace. Proč orangutan? Nejde jen o vyvolání mýtické figury básníkovy dětské fantazie, jak stojí v úvodním textu sbírky. Kasalem nastolená polarita „lidské–zvířecí“ nabízí také jeden z možných klíčů k dešifrování smyslu jednotlivých jevů, epizod, setkání i střetů, milostných, ale i vyměšovacích aktů, jak se nahrnují v dennodenním „procesu žití“.

Pochopitelně – a tady se básník nejsilněji hlásí ke svým předchozím opusům – nechybí kasalovský obraz divadla světa, z jehož kulis do našich životů vcházejí všelijací Sigismundi Bombardírové, Makakus Jendus, Jelenogolem, milimetrový prezident Máslav Prťaus, ale i trpaslík Cykrt, vedoucí podnikových obrů, Velká matka Krysa, pan Rajče a celý quasibiblický rodokmen od praotce Grandgousiera po „pani v pilinách“, která „vyrodila orangutana“. Je to poezie rouhavá, detabuizující a přímo programově kořeněná svérázným jazykovým koloritem, kde slova jako „prdec“, „slizník“ nebo „řiťopich“ nesekundují v básních jen jako náhodně či naschvál přizvaní sémantičtí spoluhráči.

Pikareskní lyrismus, tak bych pojmenoval Kasalovy motivické skrumáže, v nichž se modelově vyjevují tyto jakoby reportážně komentované reflexe. Básník nedisponuje žádnou uměle naordinovanou estetickou imunitou vůči tomu, čemu je vystaven v podivném továrním řádu životních směn. Bytostná zabydlenost v doménách jazyka, prokutávání jeho spodních vrstev a hutná šťavnatost verbálních spojení znovu i v této poslední sbírce dotvrzují, že u Lubora Kasala jde o strhující nekonečný příběh kreativity, kultivující se – jak lze demonstrovat sbírku po sbírce – po celé dvacetiletí básníkovy přítomností v českém poezii.

Mirek Kovářík, recitátor a publicista


  Jak to vidí Ivan Klíma                               O umírání a smrti s nadějí                               Trienále: sex, hry a video