Číslo 33 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s hercem.
Erikem Pardusem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Vladimír Karfík, publicista

Chvála letních repríz

Letní měsíce jako okurková sezóna? Jak pro koho. Každý nemá možnost zavřít krám a jít si lehnout někam k vodě. Někdo naopak musí krám zrovna přes léto otevřít. A když už dovolenkáři mohou zavřít, odjet na chalupu či na chatu, mají s sebou určitě rádio a jistě požadují, aby jim hrálo.

Média tedy zavřít krám nemohou, zvláště v létě. Český rozhlas se s tím už dlouhá léta musí vyrovnávat reprízami starých pořadů. Stále bobtnající archiv odvysílaných pořadů přichází ke cti. A posluchač? Je během léta zkrácen, anebo nikoli?

Mohu-li mluvit za sebe, pak na léto se příliš netěším, oteplování pociťuji přespříliš osobně – spor nespor, do práce se nechce, při čtení na slunci oči pálí a klíží se, a kdo pak má udržovat jakous takous svěžest? Samozřejmě především staré dobré rádio. Přece nenechám slunce prát do televizní obrazovky, namáhat oči a k tomu si ještě kazit vkus!

A jestli jsem spokojen se skladbou rozhlasových pořadů, když v létě je jich vždycky část reprízovaných? Jak by ne! Jednak přichází možnost vyslechnout, co jsem propásl, jednak co jsem před časem již vyslechl, můžu si poslechnout znovu. Přece i ke knížkám se vracíme, o hudbě ani nemluvě, ta se opakuje ustavičně.

Návrat v čase za to stojí. Stačí se zaposlouchat do dramatické inscenace nepříliš staré, a strneme v překvapení: jak se pojetí textu změnilo, jak se změnila intonace jazyka, a jestliže rozhlasová dramaturgie sáhne hodně nazpět, slyšíme i to, jak se změnilo posazení hlasů, o patosu ani nemluvě, ten však bývá těžko snesitelný. Ovšem, je v konverzačkách těm replikám aspoň rozumět, což se o řeči v soudobých inscenacích vždycky říci nedá.

I k tomu jsou letní měsíce s reprízami starých pořadů dobré, protože je zajímavé sledovat i ony proměny. Některé režie vycházejí bez jakékoli zastaralé patiny: mám na mysli například nejen Horčičkovy režie dramatických textů, ale zejména dramatizované četby – mají působivost a uměřenou expresivitu, jakou měly před léty. Snad je to tím, jak už před desetiletími byly moderní a profesionální.

Letní měsíce v médiích vycházejí vstříc i cestovatelským touhám. Poutavě a objevně zejména v ranních pořadech starou reportérskou formou rozhlas otevírá cesty do zapomínaných míst, odkud spíše utíkáme poznávat vzdálený svět, než abychom se poohlíželi, odkud že se to hromadně valíme po přeplněných dálnicích k přeplněným obligátním turistickým cílům. Myslím tady na ranní Výlety s Vltavou, která poslouchám už léta, a vůbec mi nevadí, že je nedoprovází obraz.

Ostatně televizní pořad Na cestě má sice kameru, ale je buď těkavá, anebo ulpívá na nesmyslných detailech. Naposled ji zaujaly kolotoče na štramberské pouti, ty můžu vidět leckde, a blíž, tady mi šlo víc o Lašsko. Slova jsou tam také, ale jde jim především o povrchní vtipnost, zdůrazněnou hereckou populárností spíkrů, nikoli o zaujaté sdělení – ale divme se, jsou to přece zábavné pořady!

Týdenní cykly Výletů s Vltavou jsou odkázány na slovo rozhlasového průvodce a zasvěceného místního odborníka, a tak s pocitem hanby se dozvídám, kolik zajímavých, ne-li krásných míst jsem doma ještě nenavštívil a už asi neuvidím. Všude se nedostanu, a nadšenci sotva postačí zastavit postupující devastaci vysídlených krajů, tak zdárně započatou v druhé půli uplynulého století.


  Jak to vidí Ivan Klíma                               O umírání a smrti s nadějí                               Trienále: sex, hry a video