Číslo 33 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s hercem.
Erikem Pardusem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Leoš Janáček na londýnských Proms

Dne 12. srpna tomu bude už osmdesát let, co v Ostravě zemřel na následky zápalu plic Leoš Janáček. Jeho hudba nicméně v uměleckém odkazu 20. století zůstává zjevením. I po tolika letech naléhavě vzrušuje i konejší, ale současně mnohé posluchače, zejména ve skladatelově vlasti, dosud zastihuje nepřipravené.

V zahraničí je na tom Janáčkova extatická i niterná hudba lépe než u nás: vzbuzuje zvědavost, zájem i mimořádné emoce. Orchestrálních ani komorních skladeb sice mnoho nenapsal, ale to, co stvořil, patří do zlatého fondu. Ještě víc pozornosti poutají Janáčkovy opery s dramaticky a lidsky silnými náměty podpořenými zkratkovitou a intenzivní, mimořádně působivou hudbou. Není proto divu, že tento autor má letos v létě výrazné místo i v programu londýnského festivalu BBC Proms.

Vltava na Proms

V druhé polovině srpna si Angličané budou moci vychutnat Janáčkovu orchestrální i operní hudbu v podání Symfonického orchestru BBC. Vltava bude podvakrát při tom. První přímý přenos (15. 8.) přiblíží výjimečnou událost, kdy ryze janáčkovský program bude řídit legendární skladatel a dirigent Pierre Boulez. Další příležitost na sebe nenechá dlouho čekat – 21. srpna diriguje Jiří Bělohlávek koncertní uvedení Janáčkovy opery Osud.

Oba koncerty se odehrávají v Royal Albert Hall, kam se vejde na sedm tisíc posluchačů. Jsou součástí impozantní dvouměsíční nabídky festivalu BBC Proms, čítající od poloviny července do poloviny září mnoho desítek vystoupení.

Pierre Boulez

Letos třiaosmdesátiletý Pierre Boulez, vůdčí osobnost světové poválečné skladatelské avantgardy a zároveň interpret široké škály hudby sahající k absolutním vrcholům například při nastudování Wagnerovy operní tetralogie Prsten Nibelungův v Bayreuthu, se naplno setkal s Janáčkem až vloni při festivalu Wiener Festwochen, kdy v inscenačním týmu s francouzským režisérem Patricem Chéreauem dokonalým způsobem ztvárnil Janáčkovu operu Z mrtvého domu. Následné uvedení jejich výsostného uměleckého počinu v Aix-en-Provence je zaznamenáno na DVD a je nesporné, že vstoupí do historie interpretačního umění. Strhující operní epilog dvaasedmdesátiletého Janáčka, civilní stominutové drama vycházející z Dostojevského, se stalo bezprecedentně komplexním a působivým divadlem. Při vědomí tohoto výsledku si lze předem slibovat, že Boulez nenechá Janáčkovu hudbu ani při koncertě jen tak „odšumět“…

Na co se těšit

Koncerty londýnských Proms se tradičně odehrávají v Royal Albert Hall, do jejíhož hlediště se vejde na sedm tisíc divákůNa programu, který vysíláme na Vltavě v rámci výměny v síti EBU, je Janáčkova Sinfonietta, břitká i opojná partitura plná úderů tympánů a fanfár žesťových nástrojů, Janáčkovými slovy „třesku vítězných trubek“. Skladatel jí v roce 1926 oslavil národní svobodu, duševní krásu člověka, československou brannou moc i město Brno, v němž prožil většinu života. Dále zazní Capriccio pro klavír levou rukou a dechové nástroje ze stejného roku. Patří do řady kompozic, jimiž různí skladatelé přispěli pianistovi Otakaru Hollmannovi, poté co utrpěl ve světové válce úraz pravé ruky. Také Janáčka zaujala houževnatost umělce, který nezlomen vystupoval dál. Vznikla strohá hudba plná vášně, protestu, křečovité touhy, grotesknosti i soucitu, hudba bizarní svou instrumentací a jen namahavě se dobírající citově vroucnějších zkratek.

Pierre Boulez bude dirigovat i Glagolskou mši – třetí dílo z roku 1926. „Žaden stařec, žaden věřici,“ reagoval Janáček na článek, který ho po premiéře zmiňoval jako „zbožného starce“. Tato pozoruhodná duchovní hudba se staroslověnským textem skutečně je všechno jiné než tradiční zpracování liturgického textu. Jde o dílo oslavující spíše národ než Všemohoucího, využívající cyrolometodějskou tradici pro vlasteneckou, a ne církevní agitaci. Skladatel podle svých slov chtěl zachytit víru v jistotu národa nikoli na podkladě náboženském, ale na silném základě mravním, který si bere Boha za svědka. Můžeme se těšit na to, jak dirigent uchopí nerv a silnou energii Glagolské mše.

Bělohlávek „live“

Koncert Jiřího Bělohlávka o týden později se dostane k českým posluchačům jinou cestou – půjde o signál přejímaný po telefonních linkách přímo od BBC 3. Výjimečnost tohoto janáčkovského programu, který v nabídce EBU jako „live“ nefiguruje, si prostě vyžádala výjimečnost postupu a pokus se díky vstřícnosti Londýna podařil. Britský veřejnoprávní rozhlas vysílá všech sedmdesát koncertů Proms. Lze je sledovat i na jeho internetových stránkách.

Český šéfdirigent Symfonického orchestru BBC se s Janáčkovým Osudem, subjektivně autobiografickým příběhem z moderního městského prostředí, setkal již v pražském Národním divadle v roce 2002; pozoruhodnou inscenaci málo uváděné opery s ním tehdy scénicky připravil a magicky režíroval „guru“ Robert Wilson. Libreto sice bývá označováno za nedobré, hudebně je však Osud silný. I v tomto případě lze očekávat mimořádný zážitek, na němž se budou podílet i čeští pěvci. To, že půjde zrovna o 21. srpen, nemusí nic znamenat. Anebo si naopak můžeme uvědomit, o co všechno jsme v mezinárodních kulturních stycích okupací v roce 1968 a následnou normalizací přišli.

Petr Veber, vedoucí hudební redakce ČRo 3 – Vltava


  Jak to vidí Ivan Klíma                               O umírání a smrti s nadějí                               Trienále: sex, hry a video