Zamyšlení nad posledními chvílemi života

Filmy Krzysztofa Zanussiho často zobrazovaly člověka pohlcovaného depresí, v beznadějném živoření, v duchovní prázdnotě, neschopného nalézt záchytný bod. Avšak snímek Život jako smrtelná nemoc přenášená pohlavní cestou – navzdory truchlivému základu, neboť hrdinou je postarší lékař Tomáš, jenž se doví, že onemocněl rakovinou a dny svého života má sečteny – rozdává kupodivu vyhlídky optimistické a plné naděje. Zvažuje totiž možnosti, jak člověk může dospět ke smíření s osudem, jak poznat milost Boží, jak se vyrovnat s děsivou jistotou. Film uvede ve středu 27. srpna ve 20.30 ČT 2.

Zanussi se právem spolehl na vynikající herectví Zbigniewa ZapasiewiczeZanussi své vyprávění uvozuje scénou z natáčeného historického snímku, v níž se svatý Bernard ujímá zdivočelého zloděje, aby mu pomohl vyrovnat se s hrozícím trestem smrti. Tato linie tvoří jakousi paralelu s Tomášovým osudem. I on rozmlouvá s řeholníkem a zajímá jej především, čím Bernard odsouzenci změnil jeho náhled na život, zda byl odsouzenec skutečně oběšen či nikoli (to se nikdy nedovíme, protože Tomáš natáčený film nikdy nespatří a samotná legenda o Bernardovi zůstává nedořečena). I on se vyrovnává s onemocněním, po fázi vzdoru se smiřuje se zjištěním, že operace, k níž se jako k jediné šanci upínal a na níž obtížně sháněl peníze, již nic nevyřeší. Dospívá k poznání, že svůj život může naplnit jen gestem dobré vůle, pomocí bližním.

Zanussi, promyšleně volící pozvolný rytmus vyprávění, s občasným prodléváním u okamžiků, které vedou k vysvětlení rozdílných stanovisek, se právem spolehl na vynikající herectví Zbigniewa Zapasiewicze. Postupující starobu i stařeckou nemohoucnost herec vykreslil s mimořádnou plasticitou stejně jako záchvaty beznaděje či odhodlání. Zprostředkovává se stejnou naléhavostí nerudnost, svéhlavost i žebronění (když bývalou manželku – v podání temperamentní Krystyny Jandové – žádá o finanční výpomoc), jeho hlas kolísá od téměř arogantních glos až ke zklidněné mluvě.

Snímek předkládá citlivě natočené zamyšlení nad posledními chvílemi lidského života. Tomáš, doposud spjatý s ateismem, naplňuje svou existenci zejména po duchovní stránce. I zde lze hledat určitou paralelu s biblickým příměrem o nevěřícím Tomášovi. Nejde přitom o příklon k institucionalizované církvi, nýbrž k niternému prožitku své osobní víry. Nikoli náhodou Tomáš těsně před skonem, když je mu nabídnuta zpověď, říká, že s Bohem se již smířil.

Jan Jaroš, filmový publicista


  Jak to vidí Věra Nosková                S biedermaierem za štěstím               Ve světě Čech Čecha vždycky hledá