S biedermeierem za štěstím

Dalo by se říci, že slovo „biedermeier“ má v sobě z dřívějších dob zakódováno jisté negativní vymezení, jeho význam dosud odkazuje k šosáckému životnímu stylu, jehož ideálem byla především pohodlnost. Ostatně vzniklo kombinací jmen dobových literárních „hrdinů“ Biedermanna a Bummelmaiera; od počátku se v něm proto skrývala ironie, již ještě dotvrdily tehdejší porcelánky výrobou příslušných kolorovaných figurek. Jako označení stylu se později „biedermeier“ vztahoval výhradně k malířství a užitému umění, nepoužíval se tedy v dějinách sochařství a architektury. Současná výstava v Jízdárně Pražského hradu (potrvá do 28. září) nabízí velkorysý, syntetický a edukační pohled na tento osobitý umělecký a myšlenkový proud, označující pozdní empír a rozvíjející se v českých zemích v období let 1814–1848. Zatímco v zahraničí byl český biedermeier již úspěšně představen, v našich výstavních síních se takováto přehlídka uskutečňuje poprvé.

Duch biedermeieru u nás rozkvétal za časů panování císaře Františka I., „záchrance Evropy před Napoleonem a otce národa“, zároveň ale i tvůrce konzervativního státního systému založeného na důsledném lpění na zákonech a zaměřeného proti revolučním změnám. Z jiného pohledu lze říci, že jde o éru, v níž k národu promlouvá talent a intelekt Čelakovského, Tyla, Škroupa, Purkyně či Josefa Mánesa... Důraz na rodinný život tehdy neprotiřečil touze po výrazu individuality; vyjádřením obojího se stal střízlivý, leč pohodlný a komfortní bytový interiér, na rozdíl od předchozího empíru už nezávislý na symetrii. Nábytek zaplňuje celý prostor místnosti, člení jej variabilními prvky, lehce přemístitelnými stolky, zástěnami, stojany, prosklenými vitrínami či etažéry.

Antonín Mánes, Pohled na pražský hrad (okolo roku 1830)Vedle nábytku nalezneme na výstavě i nejpříznačnější malířské projevy tohoto stylu: civilním duchem prodchnuté podobizny od Františka Tkadlíka, Antonínů Mánesa a Machka, jakož i Hellichův portrét Boženy Němcové, ikonu z reprodukcí pozdějších čítanek. Následně uvedené symptomy biedermeieru jsou reprezentovány jednotlivými tematickými oddíly výstavy. Tedy popořadě: Snad nejdůležitějším „objevem“ doby je samo kouzlo přírody, tudíž i prvé malířské studie v plenéru;  Mánes a Piepenhagen ve svých plátnech uplatňují stafáže lovců a výletníků pozorujících krajinu z bezpečného stanoviště, poslušných dobového příkazu „rozumné zdrženlivosti“. K rozmachu tehdy dospívá české sklářství a výroba porcelánu. Kult dětského světa probouzí vynalézavost výrobců hraček, zatímco v koketním duchu salonů a plesů se rozvíjí kouzlo květomluvy. Opačný pól zastupuje jednoznačnost techniky, pragmaticky okouzlené litinou, dokonalým uměleckořemeslným materiálem, jenž ještě neznamenal definitivní roztržku s přírodou. Rodí se fotografie, měšťanstvo podléhá půvabu prvých daguerrotypií...

Revoluční rok 1848 znamenal ovšem konec biedermeierovské idyly, odmítající drama i patos; ostřelování Prahy Windischgrätzovými dělostřelci uzavřelo tuto sociálně smírnou etapu dějin. Čas romantismu propuká ve společenských i individuálních vzpourách. Závěr výstavy tak patří uměleckým projevům prodchnutým nostalgickou touhou po návratu do harmonických časů…

Jaroslav Vanča, scenárista, výtvarný kritik a pedagog FAMU


  Jak to vidí Věra Nosková                S biedermaierem za štěstím               Ve světě Čech Čecha vždycky hledá