Rudolf Křesťan, publicista

O jednom rituálu

Představuji si, že v druhé polovině srpna není s ministrem školství kloudná řeč, protože si připravuje řeč. Projev k zahájení školní roku je rituální záležitost. Jeho autor určitě myslí na přípravu kudy chodí, kudy jezdí, kudy létá, případně (je-li na dovolené) kudy plave.

Podobně jako si prezident republiky nepíše svou novoroční promluvu až na Silvestra u šampaňského a u burských oříšků, předpokládám, že ani ministr školství si neformuluje svou řeč k zahájení školního roku až 31. srpna. Tedy pouhý den před tím, než žáci jsou do školy a ministr do projevu.

Ve srovnání s prezidentovým projevem 1. ledna je tu však poměrně podstatný rozdíl. Po silvestrovském veselí a prodloužené noci někteří občané ještě dospávají. Jiní mají pozornost mírně otupělou, a tak pronesená slova nejsou sledována příliš pozorně. Spíše na půl ucha.

Poselství ministra školství je naopak vnímáno velmi pozorně. Jak by ne, když v celostátním rozhlasovém auditoriu jsou na příjmu poprázdninově nadupaní učitelé. Taky svěží a opálení žáci. Odpočaté kuchařky školních jídelen. Dychtiví školníci. Čerstvě nabroušení inspektoři. Možná projev sledují i prodavači školních potřeb a taky dealeři papučí na přezutí.

Jenže: jak uspokojit tak různorodé posluchačstvo?

Už úvodem jsem naznačil, že to musí být pro řečníka natolik tvrdý oříšek, že se mu jistě věnuje s náležitým předstihem neboli časovým strejčkem.

Vezmu-li v potaz naslouchající učitelský okruh, skládá se z žen, mužů, odborářů i neodborářů, osob mladých i kantorů v letech, učitelů městských, venkovských a případně i městysových. Je to pestrá směsice a není snadné se vejít všem do noty.

Při sestavování projevu lze samozřejmě najít nějaké společné vděčné učitelské téma. Třeba platy a příslib jejich růstu. Ale jinak se pedagogové určitě vzájemně v mnohém liší. Například podle svých aprobací. I když mezi cvičením na bradlech a mezi Newtonovými zákony lze najít určitou spojitost, přesto se domnívám, že zájmy tělocvikáře a učitele fyziky budou v mnohém různé. Stejně jako zájmy češtináře a učitele chemie. První říká „K tabuli půjde“, druzí „K tabulce půjde“ – rozumí se k té Mendělejevově.

Tohle všechno by měl úspěšný projev ministra školství spojit. Obtížnost konstrukce takového proslovu spočívá nejen v tematické pestrosti, nýbrž i ve volbě správného tónu. Jaký je ten náležitý? Familiérní? Jako že jsme jedna kantorská rodina? Nebo naopak tón oficiální a důstojný? Či přímo školometský, když je projev metán do škol?

Ale co když by naopak byla vhodnější a náležitější poloha lehkovážná, úsměvná, s nadhledem a vtipná, tedy přístup, který by bral na vědomí, že sborovny jsou nejednou líhní humoristů, jak tomu bylo například u Miloslava Šimka a Zdeňka Svěráka?

Adresátem projevu však nejsou jen učitelé, ale také jejich klienti. Tedy žáci. Úroveň chápání malých dětí a těch už vyrostlejších (výrostků) je závislá na věku, takže v případě, že by se ministr chtěl vemluvit všem, musel by si nachystat několik paralelních projevů. To by nabourávalo současný úzus, že dotyčný projev je pouze několikaminutový, aby učitelé a žáci nebyli nemístně přetěžováni.

Do celkového obsahu by se mělo vmezeřit i rodičovské téma. Obecně je známo, že nejeden otec a matka mají zásadní výhrady ke způsobům výuky. Například proto, že za svého mládí se to či ono učili jinak. Nejen to. Objevují se i námitky, že na děti se toho v učební látce nakládá čím dál tím víc. Na takové rodičovské výhrady lze mít různý názor, ale v jednom předmětu jsou podložené a oprávněné. V dějepisu! V jeho rozsahu totiž došlo k neoddiskutovatelné nárůstu. Na rozdíl od časů, kdy chodili dnešní rodiče do školy, přibylo do dějin dalších dvacet třicet let.

Chudák ministr má tohle všechno napěchovat do jedné kraťounké promluvy. A to ještě s rizikem, že někdo z češtinářů objeví v jeho formulacích nějaký kiks. Mimochodem: ani slovo „kiks“ si nemůže dovolit, mohlo by se totiž jevit jeho příliš hovorové.

Ministrů je u nás spousta, ale jen v tomto rezortu patří k zavedenému zvyku pronášet každoroční projev. Není mi známo, že by například ministr dopravy, ministr spravedlnosti či ministr financí byl vázán podobnou tradicí. Ani ministr kultury nepronáší každoroční rituální řeč ke spisovatelům, k filmařům a návštěvníků kin, k malířům,  ochotníkům a k hráčům na lesní roh.

Je to výlučný rituál ministra školství. Už po léta asistují této promluvě po celé republice pečovatelé o takzvaný školní rozhlas rozvedený do jednotlivých tříd. Za časů mého dětství tyto reproduktory jen tak šeptaly, takže tehdejší ministr Nejedlý byl pro nás chvílemi i Neslyšný.

Poslech prvozářijových projevů už není kolektivní povinností, jak jsem zjistil na tiskovém odboru dotyčného ministerstva. Záleží na té které škole. Dále jsem se dověděl, že projev se natáčí několik dní dopředu ve studiu Českého rozhlasu, což plně chápu. Kdyby se ministr školství nedejbože dopustil jedinké gramatické chyby, měl by u češtinářů po ftákách.

Pardon: po ptákách.


  Jak to vidí Věra Nosková                S biedermaierem za štěstím               Ve světě Čech Čecha vždycky hledá