Číslo 39 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Kristýnou Novákovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Diplomatické zákulisí pohledem Zanussiho

Krzysztof Zanussi získal pro jeden ze svých posledních filmů Persona non grata špičkové obsazení: Zbigniewa Zapasiewicze, Jerzyho Stuhra, Daniela Olbrychského a také ruského režiséra Nikitu Michalkova. Film uvede ve středu 24. září ve 20.30 hodin ČT 2.

Příběh, zasazený do diplomatického prostředí, se odehrává na různých místech světa: ve Varšavě, v Moskvě a ponejvíce v uruguayském Montevideu. Režisér tu řeší složitou spleť vztahů rašících v postkomunistickém světě, ale současně i privátní nesnáze, s nimiž se potýká hlavní hrdina, velvyslanec Wiktor (Zbigniew Zapasiewicz), unavený, zdeptaný člověk, potýkající se s narůstající deziluzí.

Wiktor totiž patříval k protikomunistické opozici, přátelil se se sovětským politikem Olegem (Nikita Michalkov zdůraznil jeho současnou výřečnost, byť prokládanou dvojsmysly a odmítáním přímé odpovědi) – a dodnes si není jistý, zda bodrý, okázale se bratřící Rus, nyní se hlásící k bibli, nebyl ve skutečnosti donašečem, zda mu dokonce nesvedl ženu.

Velvyslanec Wiktor (Zbigniew Zapasiewicz) je unavený, zdeptaný člověk, potýkající se s narůstající deziluzíAčkoli manželku nanejvýš spatříme na fotkách či v retrospektivě, právě ona ovlivňuje Wiktorův vnitřní svět. Film totiž začíná jejím pohřbem – ovdovělého muže stravuje stěží snesitelný smutek, k němuž se přidávají problémy na velvyslanectví. Má podezření, že kdosi sbírá či dokonce vynáší důvěrné listiny, nedůvěřuje tamnímu personálu. V jeho postavě ožívá osud někdejších disidentů, jejichž až umanutý smysl pro poctivost a čestnost je bezmála vnímán jako cosi staromilského a nepružného. Oleg se jej nikoli náhodně hned v úvodu vyprávění ptá, zda mu není líto, že slibnou kariéru hudebního vědce vyměnil za práci v politickém podzemí.

Zanussi se snaží dosáhnout co největší věrohodnosti vnějšími reáliemi – film byl skutečně natáčen na místech, kde se odehrává, režisér nás provází zdánlivě honosným leskem diplomatických setkání, kde za zdvořilostí se skrývá pouhá společenská konvence, nahlédneme do běžných pracovních úkonů, snad i jejich zákulisí. Přesto je výsledná podoba konvenční, neoslovuje tak, jak by tvůrci rádi předpokládali. Jednotlivé epizody matně plynou, chybí jim cílenější schopnost oslovit a strhnout. Nepomáhá ani estetizovaná kamera Edwarda Klosińského, která upřednostňuje umně vykroužené obrazové kompozice přibližující architekturu zvolených prostředí. Persona non grata má přesto jednu velkou přednost, kterou je nutné zdůraznit: nic neidealizuje.

Jan Jaroš, filmový publicista



 Jak to vidí Jaromír Štětina
   Zkraje týdne
 
 Josef „Pepi“ Bican

   Nalaďte si
 
 České lázně – poklad v srdci Evropy
   Téma