|
Kristýna
Nováková,
herečka
Je pro vás absolvování DAMU důležitým životním předělem?
Pro profesní život ani ne. Spíš jsem ráda, že mám ukončenou
jistou životní etapu. Má to význam hlavně pro mě osobně a pro
pocit rodičů, že mé čtyři roky studia měly smysl.
Na jaké téma jste psala diplomovou práci?
Herecká práce ve filmu a v divadle. Začínala jsem obecnými
fakty o filmu a pak jsem se věnovala srovnání na základě
vlastních zkušeností, které jsem získala jak v divadle, tak
ve filmu. Myslím, že druhá polovina byla lepší částí mé práce,
což ocenil i oponent Miroslav Krobot. Na druhou stranu
podotknul, že jsem se pustila na tenký led, když jsem se
věnovala pojmům jako „přirozenost“ a „přirozené herectví“.
Myslím, že přirozenost je pro herce důležitá, musí ji v sobě
mít, nedá se naučit, ani uměle navodit. Sama pro sebe si
rozděluji herce na ty, kterým věřím jejich roli, a pak na ty,
kteří se sice snaží, ale nikdy jim neuvěřím, nebudou pro mě
přesvědčiví. Být v herectví přirozená, to je můj ideál jak
před kamerou, tak v divadle.
Hrajete raději v divadle nebo ve filmu?
Mám
ráda obojí, ani jedno neupřednostňuji na úkor druhého. Ale je
to úplně jiný druh herecké práce. Například hraní v seriálu
Ordinace v růžové zahradě se s tvorbou v divadle vůbec nedá
srovnávat. S dramaturgy probereme danou roli na začátku práce,
ale při samotném natáčení už není příliš čas, abychom se
vraceli k hereckému výrazu. Málokdy si taky můžu dovolit
odbočit z předem dané linie. Znamená to, že herec v seriálu
nemá příliš prostoru pro svou tvorbu, musí se pevně držet
textu a být zcela připraven na konkrétní natáčecí den. Před
natáčením bývá zpravidla jedna zkouška s režisérem a pak už se
jde před kameru. Záběry se opakují třeba jen třikrát
čtyřikrát, je to šílená rychlost. Můžu říct, že tato práce mě
baví, ale pak si ráda vychutnám dvouměsíční zkoušení v
divadle, při kterém si postupně hledám svůj výraz a můžu do
celé tvorby přinést i něco ze sebe. Tempo je pomalejší, práce
soustředěnější.
Kde v divadle vás momentálně diváci mohou vidět?
Se Studiem DVA jsme o prázdninách měli premiéru Moliérova
Zdravého nemocného. Zkoušení mi přineslo velkou zkušenost,
protože režisér Jakub Maceček vyžadoval velmi stylizované
herectví blízké komedii dell arte, což mi vůbec není vlastní.
V prvním ročníku na DAMU mi kvůli podobnému herectví dokonce
hrozilo vyloučení. Pedagogové mi tehdy při projektu
jarmarečního divadla vytýkali, že jsem příliš zakřiknutá.
Přestože Moliéra nemám ráda, Zdravého nemocného, ve kterém
hraje hlavní roli Karel Roden, jsem si oblíbila. Zjistila
jsem, že ve stylizovaném herectví si člověk může dovolit
„úplně všechno“, myslím, že se v něm ztratí daleko více chyb a
člověk má větší prostor se v nadsázce „vyblbnout“. Mou
oblíbenou inscenací je Absolvent, kterého hrajeme s Ivanou
Chýlkovou, Gabrielou Vránovou, Jaroslavem Satoranským,
Kryštofem Hádkem a dalšími ve Švandově divadle. Příběh, který
pojednává o podobně staré dívce jako já, je mi blízký a můžu
v něm uplatnit svou touhu po přirozeném, skoro až filmovém,
herectví. Ráda hraju i v A studiu Rubín, pro které jsme s
Jakubem Prachařem a Ondřejem Pavelkou připravili Zlatý prsten
Jana Třísky. Text nám přímo na tělo napsal spolužák z DAMU
Petr Kolečko.
Co je pro vás důležité, když se rozhodujete, zda přijmete
nabízenou roli?
V podstatě
si ráda vyzkouším jakoukoli spolupráci, nemám v tomto ohledu
žádné předsudky. Rozhodující jsou pro mě spíš mé osobní
bariéry. První z nich je nahota, protože jsem hodně stydlivá a
tudíž nemohu přijmout roli, kde bych se měla svlékat. Nedávno
mi například nabízeli roli prostitutky. Hrát ji by mi vůbec
nevadilo, ale rozhodně bych nezvládla scény, kde bych měla
vystupovat nahá a navíc být různě mučena, jak předepisoval
scénář. Další velkou překážkou je pro mne zpěv. Studio DVA
připravovalo inscenaci Tichý hlas, byla jsem obsazená do
hlavní role, ale jakmile jsem se dozvěděla, že hrdinka
neustále zpívá a umí napodobovat styl různých zpěvaček, musela
jsem roli odmítnout. I když mi režisér nabízel soukromé hodiny
zpěvu, věděla jsem, že bych trápila jak sebe, tak ostatní. Mám
i jistou vztahovou bariéru: asi bych nepřijala spolupráci
s režisérem, se kterým jsem měla výrazný konflikt. Na druhou
stranu vůbec nedám na pomluvy a různé fámy, že je ten který
režisér špatný. Raději si spolupráci vyzkouším na vlastní kůži
a udělám si názor sama.
Zuzana Vojtíšková, publicistka
Foto Jarka Šnajberková |