Číslo 39 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Kristýnou Novákovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



České lázně – poklad v srdci Evropy

Využívání termálních i chladných minerálních pramenů či přírodní léčivé slatiny k léčebným a relaxačním účelům má dlouhou historii. V historii lázeňství jsou nejvýznamnější dvě období. Prvním z nich byl rozmach veřejných lázní v antickém světě, druhé období trvá od konce 18. století až dodnes. Lázeňství je do značné míry specifikem evropského kontinentu a Japonska. Jinde na světě nenabylo využívání lázní takové obliby a samotné lokality lázní takové proslulosti a prestiže jako v Evropě.

Tak horké, jak lze vydržet

Systematické využívání „teplic“, jak byly lázně staročesky označovány, nacházíme v českých zemích od středověku. Tehdy byly budovány první provizorní přístřešky nad jednotlivými lázeňskými prameny, jejich voda byla jímána do dřevěných kádí a bazénů. České lázně již tehdy nabývaly proslulosti, například lékař a alchymista Paracelsus řadil lázně Teplice mezi deset nejznámějších evropských lázní. Doporučoval koupele „tak horké, jak jen lze vydržet“, ve vodní lázni s přidáním koření. Pacienti trávili v termální vodě nezřídka několik hodin. Ačkoli se na konci středověku v souvislosti s rozvojem přírodovědných znalostí objevily první odborné rozbory léčivého potenciálu jednotlivých pramenů pro jejich vnitřní užívání, návštěvníci lázní preferovali i nadále koupele.

Nejen léčba, i rozkoše

Lázně nikdy neměly pouze pověst místa určeného k léčebným účelům. Lazebníci nezastávali jen role ošetřovatelů, ale byli schopni poskytnout návštěvníku lázní pestré spektrum služeb od oholení a ostříhání až po základní léčebný úkol tehdejšího lékařství – pouštění žilou. Pestrou škálu služeb, spojených často spíše s tělesnými slastmi než s léčbou, byly schopny návštěvníkům lázní poskytnout i lazebnice.

Nelze se tedy divit, že vývoj lázeňství na dlouhou dobu poznamenala invaze pohlavně přenosných chorob šířících se z Nového světa po Evropě v 16. století. Uvážíme-li, že se lázně do té doby těšily nepříliš počestné pověsti, nepřekvapí nás, že právě v této době dochází k úpadku využívání lázní, dokonce téměř k tabuizaci užívání vody jako takové, a to i pro účely prosté hygieny. Faktorů zde samozřejmě spolupůsobilo více – v této době nebylo ještě příliš jasno, jakým způsobem se choroby přenášejí, a společné koupele s větším počtem osob byly logicky považovány za nebezpečné. Stejnou měrou se ovšem na dočasném ústupu oblíbenosti koupelí podílelo i prosazování dobrých mravů: stud a distance od všeho tělesného byly chápány jako klíčová hodnota.

Znovuobjevený ráj

Anonym: Středověká lázeň na miniatuře rukopisu Devět knih pamětihodných činů a výroků Valeria MaximaPopularita se lázním navrátila až v druhé polovině 18. století. V této době začali osvícenci propagovat návrat k přirozenosti, spojené v případě lékařství i se zvýšenou pozorností věnovanou vlastní tělesné schránce. Propagován byl návrat k základním principům hygieny. Díky teorii miasmatického původu nemocí, který spatřoval jejich prvotní příčinu v  částicích volně se šířících vzduchem zejména v silně urbanizovaných oblastech, byl pouhý pobyt ve volné přírodě chápán jako prostředek léčby. Takovýmto způsobem se vrátila popularita lázní, situovaných v oblastech obklopených kouzelnou přírodní scenérií. Léčebný efekt užívaných vod již také na rozdíl od předchozí doby nebyl spatřován pouze v koupelích: proto vznikala centra lázeňského společenského života – kolonády s prameny, které v průběhu lázeňské sezony dodnes ožívají den co den korzujícími návštěvníky lázní.

V našich zemích můžeme sledovat rostoucí popularitu lázní díky seznamům lázeňských pacientů uchovávaných v archivech. Na příkladu tehdejších nejvýznamnějších lokalit, Karlových Varů a Teplic, se dozvídáme, že rapidní nárůst návštěvnosti zde započal na přelomu 18. a 19. století. K příslušníkům šlechty, kteří v předchozích staletích tvořili nejpodstatnější část návštěvníků lázní, se od počátku 19. století ve stále vyšší míře připojovali představitelé etablujícího se podnikatelstva, ale také buržoazie, každoroční počet návštěvníků lázní se tak zvyšoval ze stovek na tisíce. Lázně nabízely nejen léčbu příchozím pacientům, ale také výdělek jejich provozovatelům, nelze se tedy divit, že v této době vznikala u nově objevovaných pramenů centra budoucích lázní, jako byly Františkovy Lázně, Mariánské Lázně, Lázně Jeseník a Lázně Mšené. Zejména první dvě lokality se hned v prvních desetiletích existence zařadily mezi nejvýznamnější české lázně. Naproti tomu například u Lázní Mšené splnění druhého cíle – zajištění výdělku pro provozovatele – nebylo jednoduché. Tehdejší majitel panství kníže Oldřich Kinský neměl odvahu sám budovat v okolí léčivého pramene lázně. Souhlasil však s touto myšlenkou a půjčil řediteli svých panských majetků Františku Pavikovskému peníze na jejich vybudování. V roce 1796 tak vznikly lázně, které fungují dodnes.

Ráno terapii, večer tanec

A jak vlastně probíhal život v tehdejších lázních? Nechme zaznít úryvek z lázeňského almanachu pro rok 1825, popisujícího denní program lázeňského hosta v Teplicích: „Poté co tě vzbudí sluníčko, vstaň a proveď ranní toaletu, dej si kávu, čokoládu či čaj, ach, jak jen jsi nyní volný od starostí. Po uplynutí hodiny se jdi okoupat, vydrž tam půl hodinky, pak jdi domů, nech na pohovce ještě léčbu působit. Pak jdi do aleje či v Zahradním domě najdeš společnost, co se ráda seznámí s cizím. Poobědvej, co hrdlo ráčí a s dietou se snáší. Pak odpočiň si, čti si noviny, žurnál, maluj, kresli a vyspi se. Vyhýbej se nudě. Až poleví sluneční žár, nasaď klobouk a vydej se na cesty. Když je mrak, jdi do reunionu (společenský dům – pozn. autora). Uvidíš tu grácii v tanci, polonézy i kalup. Mladé i staré u partie whistu. Do divadla jdi v pondělí a pátek vyměřen je pro prohlídku divé zvěře v blízké knížecí oboře.“

Lázně v této době spojovaly dvě neoddělitelné funkce – funkci léčebnou a rehabilitační a neméně významnou funkci společenskou. Lázeňští hosté se také bavili společenskými hrami a sportem. Pobyt v lázních byl chápán jako společensky prestižní záležitost, k níž náležely typické atributy, jako bylo dodržování pevného denního harmonogramu, vnější reprezentace odpovídajícím oděním i zapojení se do společenského života lázní. Právě ten nabýval zajímavých podob díky pestrému národnostnímu i stavovskému složení návštěvníků lázní. Asi o žádném jiném prostředí bychom se z pramenů nemohli setkat s následujícím konstatováním: „Vysoká šlechta je zde tak vlídná, že ji lze nalézt smíchanou s buržoazií. Při bálech se často stává, že knížata a kněžny, hrabata a hraběnky tančí s nejnižšími přespolními i místní buržoazií, pokud jsou čistě ustrojení a mravní.“ Lázně se z tohoto pohledu jeví jako jedno z prvních prostředí, v němž docházelo k vzájemnému styku přísně oddělených společenských skupin habsburské monarchie.

Zlatý věk a soumrak

Tento trend byl ještě umocněn díky usnadnění dopravní dosažitelnosti lázní po zavedení pravidelných železničních spojů ve druhé polovině 19. století. V posledních desetiletích před vypuknutím první světové války tak již nejslavnější lázně ročně hostily desetitisíce návštěvníků. Není divu, že v této době proběhla českými zeměmi další zakladatelská vlna, do níž spadalo například založení lázní Poděbrady, Luhačovice a Jáchymov. V již fungujících lázních byly v té době realizovány secesní přestavby a novostavby lázeňských budov prováděné věhlasnými architekty, jako byli například Zickler a Heymann v Mariánských Lázních a Jan Letzel v Lázních Mšené. Vznikly tak architektonické skvosty, které mohou obdivovat návštěvníci i dnes.


Secesní Dvorana architekta Jana Letzela v Lázních Mšené ve třicátých letech a dnes

Světová válka ukončila zlaté období historie českých lázní. Hosté se sice po válce opět  vrátili, charakter lázní však poznamenala proměna společenského života v Evropě. Na místo mezinárodní společnosti, v níž udávala tón aristokracie a příslušníci panovnických rodů, se v meziválečném období dostala domácí velkoburžoazie a průmyslníci. Mezi státy vznikly bariéry v podobě nových hranic a úspěšnému rozvoji lázní nenahrávala ani hospodářská krize třicátých let. Po vypuknutí druhé světové války se lázně často staly – ostatně stejně jako za všech předchozích válečných konfliktů – místem pro rekonvalescenci raněných příslušníků armád. Krátké období po roce 1945 skýtalo nové naděje, poúnorová politická situace a odsun původního obyvatelstva z území, kde se nacházela nejvýznamnější lázeňská centra, stejně jako centralizované reformy zdravotnictví však vývoj českých lázní nadlouho ovlivnily.

Návrat původního lesku

Došlo k zestátnění dosud privátních lázeňských společností a klientela lázní se znovu proměnila. Místo lidí, hradících si pobyt převážně z vlastních zdrojů, do lázní přijížděla spíše tuzemská klientela či pacienti ze spřátelených zemí, jejichž pobyt byl převážně hrazen z prostředků zdravotního pojištění. Utrpěla tak zejména společenská funkce lázní. Tento systém na druhou stranu přispěl k tomu, že v našem pojetí lázně stále figurují jako léčebné zařízení. Klienti v nich průměrně tráví stále více času, než je v Evropě obvyklé, což vypovídá o tom, že se zde především léčí, neboť podle tradičních poznatků by měl účinný lázeňský pobyt trvat nejméně 21 dní.

V posledních dvou desetiletích v souvislosti s privatizací lázeňství opět začíná převažovat klientela, financující si pobyt v lázních pouze ze svých prostředků. Právě mezi těmito klienty se nejnověji začíná prosazovat trend známý ze zahraničí, kde jsou lázně často chápány jako prestižní prostředí umožňující návštěvníkům krátkodobý únik ze stresující reality každodenního života. Nové pojetí tzv. wellness pobytů je zaměřeno na krátkodobé využívání co nejpestřejších možností, které jsou v lázních nabízeny ve stále pestřejší míře od kondičních cvičení a terapeutických masáží až po možnost objednat si terapie, které byly aplikovány na pacienty v 19. století. O tom, že české lázně nyní zažívají opětnou vlnu rozkvětu, svědčí přirozený návrat k pestrému národnostnímu složení lázeňské společnosti.

Vladan Hanulík, historik

Lázeňští hosté na začátku minulého století podstupovali stejné procedury jako dnes



 Jak to vidí Jaromír Štětina
   Zkraje týdne
 
 Josef „Pepi“ Bican

   Nalaďte si
 
 České lázně – poklad v srdci Evropy
   Téma