Číslo 39 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Kristýnou Novákovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Jaroslav VančaCorpora S vystavuje v Litoměřicích

Na město průměrné velikosti se mohou Litoměřice chlubit záviděníhodným množstvím historických staveb, z nichž několik je nadto k dispozici výtvarnému umění, a to jak v podobě stálých galerií, tak příležitostných výstavních prostor. Jedno z prvých důležitých výtvarných sympozií počátkem devadesátých let zpřístupnilo návštěvníkům odsvěcený barokní kostel Zvěstování P. Marie, poté se však jeho nádherný, po razantních restaurátorských zásazích však volající interiér na dlouhou dobu opět uzavřel. Nyní byl kostel znovu otevřen při příležitosti velkorysé kolektivní výstavy členů jedné z nejpozoruhodnějších výtvarných skupin střední generace Corpora S, jejichž díla zároveň naplňují i dvě patra nedalekého sídla Severočeské galerie výtvarného umění. Silou výrazu a výpovědi ojedinělá výstava bude po svém ukončení (30. září) převezena do Galerie výtvarného umění v Hodoníně, kde ji bude v obměněné koncepci možno zhlédnout od 12. prosince do 1. února příštího roku.

Budoucí Corpora S se pozvolna rodila počátkem osmdesátých let, v časech výtvarnému umění nad jiné nepřejících, z původně bezejmenného sdružení ročníkových spolužáků AVU. Malíře a grafiky Mikoláše Axmanna, Dušana Černého, Jiřího Mikesku, Pavla Šlegla a Petra Štěpána spolu se sochařem Michalem Šarše spojoval jiný pohled na smysl umění, důraz na jeho význam a zároveň odmítání povrchnosti a zaměnitelnosti hodnot; tedy právě toho, co se do světa výtvarného umění následně vedralo a začalo jej činit nezodpovědným vůči – jen zdánlivě paradoxně řečeno – skutečnostem duchovní povahy.

Dušan Černý, Zbytky sněhu (2006, olej a olejová tempera)Výstavní instalace vznikající v koncepčním uchopení kurátorské dvojice Evy Neumannové a Ivana Neumanna inspirovaně využívá výstavní potenciál obou budov, zvláště pak sakrálních i přilehlých prostor kostela, jejichž odevzdanost destruktivnímu působení času vytváří symboliku a metaforiku svého druhu – ve vzácné koexistenci s tvarovými i významovými metaforami samotných umělců. Jejich přitakání principům duchovního života je ostatně zvláštní ražby. Poněkud arogantní nástup postmoderny, odehrávající se v našich podmínkách nedlouho po zahájení jejich umělecké kariéry, je sice rovněž inspiroval k práci s archetypy a povšechnými znakovými a symbolickými významy, záhy však začali tohoto výraziva používat v závaznějším myšlenkovém kontextu. Na rozdíl od svých známějších vrstevníků hledali, aby nalézali. Vzhledem k tomu, že některé práce jsou vytvořeny přímo pro interiér kostela, obsahují nejen abstrahovaná jádra duchovních výpovědí, ale i „metafory metafor“, tázání vztahující se k samotnému smyslu tázání. Nezaměňujme proto jejich tvorbu s výrazově i významově pohříchu často pokleslým výtvarničením „křesťanského umění“.

Dílo členů Corpory S se pohybuje spíše na samých hranicích víry, je volné a svobodné v existenciální traktaci, aby v některých momentech duchovního náhledu dospělo k jasnozřivé transformaci (Štěpán), či – v opačném pólu tázavé metafory – směřovalo ke kritické etice perzifláže (Šarše). Důstojné výstavní prostory tak poskytly přístřeší tvorbě kladoucí důraz na samu důstojnost bytí…

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



 Jak to vidí Jaromír Štětina
   Zkraje týdne
 
 Josef „Pepi“ Bican

   Nalaďte si
 
 České lázně – poklad v srdci Evropy
   Téma