Číslo 43 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vandou Hybnerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Je šílení projevem duševního zdraví?

Celovečerní film Jana Švankmajera Šílení (neděle 26. října, ČT 2, 22.25) uvozuje krátký projev samého režiséra – říká v něm, že chtěl vytvořit horor bez valných uměleckých ambicí, v němž by řešil dva extrémní protiklady ve vedení blázince, buď naprostou svobodu chovanců, nebo naopak vše si podmaňující trestající represi. A dodává, že nejhorší je doba, v níž žijeme, která slučuje to nejhorší z obou systémů.

Ačkoli příběh vykazuje historickou zakotvenost (v reáliích i kostýmech), je tato zakotvenost prezentována jako souběžná s nynější civilizací. Stačí, abychom z víceproudé autostrády odbočili na polní cestu, a rázem se ocitneme tak říkajíc mimo čas a prostor. Mezi jednotlivé hrané výjevy režisér vřazuje animované vsuvky, v nichž vévodí pohybující se jazyky a kusy masa (ale i jiné tělesné orgány, například mozek), překonávající nejrůznější překážky: vylézají z nádob, vynořují se ze spárů zdi, z útrob sochy, zalézají do zvířecích lebek, spatříme je namísto kanárka zavřené v ptačí kleci, dokonce vystupují v loutkovém divadle s rychle se vyměňujícími kulisami...

Švankmajer své bizarní, tragikomické a zajisté i šokující vyprávění opatřil silně tezovitým akcentem: zkoumá obě vyhrocené polohy v přístupu k bláznění. Přiznává přitom inspiraci odkazem amerického spisovatele Edgara A. Poea, ale i proslulého francouzského markýze de Sade, jehož rouhačské myšlenky jsou zde dokonce obsáhle citovány. Švankmajer opět dává najevo svou zálibu v morbidnostech i výlučnostech, ve výstředních motivacích i činech. I když hlásá horor, předkládá bizarní hříčku, avšak postupně přechylovanou k blíže nepopsaným hrůzám, které si můžeme jen domýšlet.

Třískův markýz dokáže být mefistofelsky svůdný i laskavýŠvankmajerovy postavy jsou záměrně jednorozměrné, jakkoli všechny nějakým způsobem „blázní“. Jakýmsi katalyzátorem dění se stává prosťáčkovitý Jean (Pavel Liška), mladík často sužovaný trýznivými sny, jenž váhá, komu věnovat svou důvěru. Zatímco charizmatický, byť provokativně zhýralý a bezbožný markýz (Jan Tříska) jej respektuje v jeho přirozenosti, ředitel blázince (Martin Huba) v něm shledává pacienta, na němž hodlá aplikovat své ozdravné postupy – zahájí je pořádným výpraskem.

Nejpřitažlivější osobností, která ovládne veškeré dění, je přirozeně Tříska: jeho markýz dokáže být mefistofelsky svůdný i laskavý. Je to obratný manipulátor lidskými osudy, který se kochá svou dovedností i odvahou, s jakou přestupuje odvěká tabu. Snad jedině téměř křečovitý smích dává tušit cosi o vyšinuté povaze. Možná právě proto předvídá, co ostatním zůstává dlouho skryté.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Kazumi Terazaki



  O svobodě a zodpovědnosti
   Televizní glosář
 
   Pán z Pístova

    Nalaďte si
 
   „... a zrodila se republika“
   Téma