Číslo 43 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vandou Hybnerovou.


 

 

 

 

 




O svobodě a zodpovědnosti

Když před lety začala vysílat Nova, podařil se jejímu tehdejšímu všemocnému Železnému řediteli Vladimírovi husarský kousek: během chvíle vsugeroval české veřejnosti – včetně šéfů České televize – scestnou představu, že komerční televize je konkurencí televize veřejnoprávní. Ve skutečnosti osvobodil vpád komerce a bulváru Českou televizi od povinnosti být televizí pro všechny. Výdělečnou péči o masového diváka, která chtě nechtě vždy zavání rizikem podbízení se vkusu štamgastů hospod nižších cenových kategorií, definitivně převzaly komerční kanály a „osvobozená“ Česká televize napříště mohla (a měla!) plnit své zadání veřejné služby.

Nestranné zpravodajství, nebulvární publicistika, původní dramatická a dokumentární tvorba, sportovní přenosy, alternativní zábava, vysílání pro kulturní a všechny ostatní menšiny – to jsou namátkou vybrané oblasti, ve kterých hraje nezastupitelnou roli Česká televize. Přesněji řečeno: dosud hrála. Nastávající digitalizace pozemního vysílání změní panující status quo ještě zásadněji, než někdejší pád veřejnoprávního monopolu. Příští odliv zájmu diváků o její vysílání se už zdaleka nebude týkat jen pověstných „nováků“. Znásobení žánrově specializovaných kanálů, které brzy dosáhnou i na diváky bez přístupu k satelitnímu vysílání a mimo dosah kabelových sítí, nabídne alternativu i těm, pro které příslovečné „sledování dvojky“ není společenskou frází, ale potřebou.

Až dosud se konkurenční televizní boj odehrával pouze ve virtuálním světě médií a v hlavách některých tvůrců z České televize, kteří dodnes občas nesmyslně vyrážejí na výpravy do království pokleslé komerce. Ode dneška se bude bojovat i na dosud svrchovaně veřejnoprávním poli. Jedinými relevantními zbraněmi, které mohou České televizi zachovat právo na existenci, jsou profesionalita, kvalita, nápaditost a originalita programu. Prostá definice konstatuje, že veřejnoprávní televize nemá utrácet peníze za nic z toho, co na odpovídající úrovni a v nutné kvalitě poskytují divákům televize soukromé. Sledovat, jak si Jiří Janeček a spol. v nové situaci povedou, bude minimálně napínavé. Jejich zodpovědnost za svěřené peníze koncesionářů a svoboda diváků vybírat si z bohatší nabídky, jsou dvě strany jedné mince. Zatím to žel Bohu vypadá, že v České televizi vrhli veškeré své síly na osvětu technické stránky digitalizace. Reklamní kampaň, kterou aktuálně spustili ve vysílání, však svou otravnou úporností připomíná spíš varování před katastrofickou povodní. Možná právem.

Jan Svačina, publicista



  O svobodě a zodpovědnosti
   Televizní glosář
 
   Pán z Pístova

    Nalaďte si
 
   „... a zrodila se republika“
   Téma