Číslo 43 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vandou Hybnerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Vanda Hybnerová, herečka

Nemrzelo vás tehdy, že si vaše Catherine z Auburnova Důkazu, Klára S. ze stejnojmenné hry Elfriede Jelinekové a Dcera z Bernhardovy hry U cíle vzájemně konkurovaly natolik, že se tím roztříštilo hlasování kritiků?

Divadelní práci nedělám proto, že bych za ni očekávala ocenění. A rozhodnout, která z těchto tří postav by si je zasloužila, to po mně nechtějte. I když jejich obtížnost byla rozličná, můj vztah k nim se lišil a na každé z nich jsem pracovala s jiným režisérem a za jiných okolností, všechny ty tři role jsem milovala. Jediné, co mě opravdu mrzí je, že matematička Catherine z Důkazu, za kterou jsem nakonec dostala v roce 2006 Cenu Thálie, měla velmi krátký život, protože tato krásná inscenace nastudovaná Mirkem Krobotem byla z Divadla v Řeznické po půldruhém roce vyhozena a v Praze jsme nenašli vhodné divadlo, kde bychom ji mohli uvádět.

Nejčastěji vás diváci mohou spatřit v Divadle Komedie. Co pro vás práce v něm znamená?

Pravděpodobně profesní vrchol. Už šest sezon mám to štěstí, že v něm můžu být a spoluvytvářet jeho inscenace. Začala jsem v něm hrát rok poté, kdy se na základě konkurzu stali jeho šéfy Dušan Pařízek a David Jařab. Začátky nebyly snadné a oběma děkuji, že od svých tvůrčích záměrů neučinili žádné úkroky stranou a neudělali jedinou věc takzvaně „pro diváky“. Ta nekompromisnost se vyplatila. Dnes má Komedie výjimečné postavení. Praha podobné divadlo s tak náročnou a moderní dramaturgií nemá.

Jaká je práce s Dušanem Pařízkem? Promítá se nějak výlučnost jeho inscenací i do práce s herci?

Dušan je v dobrém slova smyslu perfekcionalista. Lpí na někdy zdánlivě nepodstatných detailech. V generálkách pak zjistím, jak byly důležité. Umět text v počátcích zkoušení je samozřejmost, pak bez nápovědy můžeme mnohem obratněji na postavách pracovat. Jiná je práce s Davidem Jařabem. Ten naopak své kusy takzvaně črtá, maluje, situace nevyhrocuje uměle, nechává své postavy plynout…

Hrajete téměř v každé inscenaci Divadla Komedie, ale to nemá stálý soubor. Herci jsou zde nasmlouváni na každou inscenaci zvlášť. Nevadí vám to?

To mi naopak velmi vyhovuje. Dostáváme koncem sezony nabídku rolí a termíny na příští sezonu a máme možnost volby. Jde o spolupráci, ne o submisivní postavení. Je fakt, že kdo hraje míň, má míň peněz. Ale to už snad není ani třeba dodávat, že divadlem si v Česku herec na složenky obvykle nevydělá.

Tím nepřímo objasňujete, proč hrajete i v televizních seriálech. Vy se ale pokoušíte také o režii, scénografii, a dokonce i o produkci.

Pokud jde o režii a scénografii, těch se „dopouštím“ vždy jen v rodinných projektech, ve kterých hraju se svým mužem Sašou Rašilovem, jako jsou třeba Ionescovy Židle nebo temná komedie Pokus pes čili Potwor, která vznikla na motivy novely Michaila Bulgakova Psí srdce a kterou máme možnost hrát v Komedii. Slova „režie a scénografie“ ale nevystihují podstatu mé práce – spíš jsem „konceptualista“. Baví mě vymýšlet inscenaci komplexně. Postup je poněkud opačný, než bývá zvykem. Většinou se nejdřív pracuje nad textem a prokousává se nitrem postav. Pak se herci zvednou od stolu a začnou hledat postavu v daných situacích. Já si své postavy kreslím a hledám je vizuálně, jak se pohybují, jak umí existovat v tichu. Zvlášť důležité to bylo například u Dcery z Bernhardovy hry U cíle. Ta v podstatě nemluvila. Byla uzurpovaná svou despotickou matkou – skvěle ji hrála Daniela Kolářová –, takže veškerý její vnitřní život musel být vyjádřen pohybem, gesty, mimikou. Myslím, že někdy je v tichu, pokud je naplněné, více smyslu a emocí než v hromadě textu.

Bronislav Pražan

Foto Zuzana Kazdová

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 14. října.



  O svobodě a zodpovědnosti
   Televizní glosář
 
   Pán z Pístova

    Nalaďte si
 
   „... a zrodila se republika“
   Téma