Číslo 43 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vandou Hybnerovou.


 

 

 

 

 

 

 



Američan v Paříži (a nikoli jako muzikál)

Julie Delpyová snímek Dva dny v Paříži nejen režírovala, ale vytvořila v něm i hlavní roliŘada slavných a uznávaných herců si vyzkoušela své režijní schopnosti – nyní se k nim přidala i Julie Delpyová. Její Dva dny v Paříži můžeme považovat za autorské dílo: nejenže si je napsala a režírovala, ale vytvořila v něm i hlavní roli. Ztvárnila postavu fotografky Marion, která se na krátký čas i s americkým milencem Jackem (Adam Goldberg) zastaví u svých rodičů. Jenže muž neznalý francouzštiny ani tamních obyčejů (třeba ve stravování) si ve všestranně uvolněném, emocemi podbarveném prostředí připadá nesvůj, žárlí na Marioniny předchozí lásky, děsí jej její temperamentní výřečnost.

Delpyová vytvořila hravou a spontánní úvahu na téma civilizačních rozdílností, kdy to, co jednomu připadá běžné, druhý považuje za extrém. Sice upřednostňuje mírně kousavý pohled na dobrodružství „Američana v Paříži“, avšak v popředí jejího zájmu se nakonec ocitá právě Marion. Její monology pronášené již jakoby z odstupu provázejí právě sledované dění, které se tím pádem mění v pouhou doprovodnou ilustraci se ztlumeným zvukem. Zaznějí mnohé odkazy na nejrůznější kulturní i společenská fakta: pobaví výslovnostní záměna Ramba s Rimbaudem, oceníme spontánní glosování Godarda (kultovní režisér) při volbě vhodných brýlí nebo neméně kultovního Posledního tanga v Paříži během putování pod nadzemkou.

V kresbě postav převažuje jemná nadsázka spojená zejména s výřečností: zatímco u Francouzů se stává zosobněním jisté vřelosti a otevřenosti, Jack naopak nemá daleko ke zlomyslnosti – viz potěšení, s jakým mystifikuje zmatené americké turisty putující po filmových stopách Mistra Leonarda, aby zaujal jejich místo ve frontě na taxi...

Snímek Dva dny v Paříži je vtipně napsanou, zahranou i odvyprávěnou komedií, která v lecčems prozrazuje ponaučení zápletkami Woodyho Allena. Jen jakoby mimochodem Delpyová naťukla dilemata pětatřicátníků, lidí blížících se ke střednímu věku, kteří se ještě neusadili a dosud nepomýšlejí ani na děti. Proto se nezadržitelně ubíhající věk a nenaplněné vztahy stávají nenápadnou dominantou celého vyprávění.

Jan Jaroš, filmový kritik a publicista



  O svobodě a zodpovědnosti
   Televizní glosář
 
   Pán z Pístova

    Nalaďte si
 
   „... a zrodila se republika“
   Téma