Číslo 46 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Magdalenou Švecovou.


 


 

 

 

 

 



 



Genialita a průměrnost v opusu Miloše Formana

Wolfgang Amadeus Mozart byl jistě geniálním skladatelem, avšak žil natolik výstředně, ba skandálně, že by i dnes zaplňoval bulvární tiskoviny. Málokdo rozuměl, proč Prozřetelnost obdařila mimořádným nadáním právě takového lehkomyslníka, který se vysmíval všem dobrým mravům. Podle mnohých spisovatelů to nechápal ani italský komponista Salieri, odedávna provázený podezřením, že Mozarta otrávil, neboť žárlil na jeho talent a úspěchy.

Tuto koncepci do jisté míry převzal i britský dramatik Peter Shaffer ve filmu Amadeus, který v sobotu 15. listopadu ve 21.40 opět uvede ČT 1. Salieri zakouší pravé hoře, když si uvědomí Mozartovy umělecké výšiny, které jsou jemu upřeny. Salieri není v jeho pojetí nějaký omezenec, pernou prací dosáhl záviděníhodného postavení i úspěchů, ale právě proto jej tolik pohoršuje Mozartova lehkomyslnost. Vyčítá Bohu, proč takovým nadáním obdařil právě přidrzlého floutka, zatímco jemu dovolil jediné: rozpoznat to.

Pozornost na sebe strhává Tom Hulce jako neomalený MozartFilmového zpracování se v roce 1984 ujal Miloš Forman, jenž ve spolupráci s kameramanem Miroslavem Ondříčkem vytvořil jeden ze svých nejvyzdvihovanějších filmů. Jen Oscarů se na něj sesypala celá sprška, a to navzdory tomu, že z konečného sestřihu vypadla řada důležitých výjevů, nejspíš jen proto, aby divákům nepřipadal film příliš dlouhý. Po letech se režisér k Amadeovi vrátil, aby doplnil kdysi vyřazené sekvence – mimo jiné třeba sexuální ponížení Mozartovy ženy Salierim, které vysvětluje její vyhrocenou nenávist k němu.

I když Salieriho postava (F. Murray Abraham) obsahuje všechnu bolestnou zahořklost a rozhodně není ploše padoušská, pozornost na sebe strhává Tom Hulce jako neomalený Mozart. Ani on není nijak idealizován: sledujeme sobce neuvažujícího o tom, zda svým chováním někomu neubližuje, soustředí se výhradně na svou milovanou hudbu.

Shafferova a Formanova vize Mozartova života je zajisté strhující, avšak někteří historici proti ní protestují, označují ji za smyšlenou. Podle nich totiž byl Salieri natolik slavný a uznávaný, že jej Mozart, vnímaný tehdy jako sice obratný, mimořádně plodný, ale v podstatě druhořadý řemesník, nemohl ani v nejmenším ohrozit. Teprve později časy jejich role obrátily: Mozart umírající v zapomnění povstal k životu věčnému, zatímco tvorbu Salieriho pokryl prach.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak to vidí Leo Pavlát
   Zkraje týdne
 
   Vzpomínka na Martu

     Pořiďte si
 
   Životní martyria „lhářky“ z gulagu
    Téma