Číslo 46 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Magdalenou Švecovou.


 



 

 

 

 


 



S „nestydou“ Oskarem si moc neužijeme

Vztahová krize středního věku je zejména pro filmaře pořád aktuální téma. I Jan Hřebejk se po Medvídkovi vrací k neuspokojeným čtyřicátníkům, nyní v Nestydovi podle povídek O manželství a sexu Michala Viewegha.

Emília Vášáryová a Jiří Macháček ve filmu Nestyda„Nestyda“ Oskar vlastně ani nestydatý není. Není ani děvkař, takže netřeba řešit, co na něm ženy vidí. Spíš to je trochu bezradný nešťastník, jemuž stačí náhle objevený (po sedmi letech manželství!) větší nos životní partnerky, aby se mu znelíbila. Poněkud postpubertální televizní moderátor bez jakékoliv zodpovědnosti k profesi, rodině či okolí, hledač erotických vzrušení trpící samovznícením, kdykoliv vidí atraktivní sukni; posléze podnikatel provozující bezpečný odvoz těch, kteří nechtějí usednout za volant s promilemi v krvi. Tak se Oskar prezentuje v seriálu svých eskapád.

Film nezapře, že byl ušit z několika povídek: v podstatě jde o mozaiku drobných epizod protagonisty (Jiří Macháček), pospojovaných tu dovedněji, tu horkou jehlou, ale určitě tak, aby se divák neurazil. Neurazí, ale bavit se taky moc nebude. Na rozdíl od jiných Hřebejkových filmů – a to i těch, které provokují nebo naštvou – tento snímek totiž chvílemi až nudí. Působí jako proud mýdlových bublin pouštěných do prázdna. Pravda, foukání ovládá režisér se spolehlivou řemeslnou obratností a některé „bubliny“ se mu zadaří docela pěkné a barevné, nadnášené i spolehlivými hereckými výkony. Blýskne se situační nápad, duchaplný dialog. Například když hrdinova matka (Nina Divíšková) komentuje synovo jednání, nebo když se Oskar v duchu vrací ke své učitelské minulosti, pere v pračce želvu atd. A když jeho krásná a chytrá, o čtvrtstoletí starší milá (Emília Vášáryová) přímo na scéně vtipně reaguje na útok bulváru o věkovém rozdílu a seznamuje přítele se svými dospělými syny. Jenže většina situací je jen nahozena, vyšumí do prázdna, ztratí se v těch dalších. A pokud je autoři dovedou k pointě, pak zpravidla k té nejlevnější: místo aby hrdina filmu podle přání partnerky pietně pochoval želvu, hodí ji do odpadků (což nepřehlédnutelné kontejnery s předstihem napovědí). Kapr, jenž nehybně leží na vodě břichem vzhůru, ve finále nadějně odplave do dáli. Proč ne, vždyť také Oskar se konečně „našel“ – v jímavé vánoční náladě vykouzlené pro malého synka.

Agáta Pilátová, publicistka



  Jak to vidí Leo Pavlát
   Zkraje týdne
 
   Vzpomínka na Martu

     Pořiďte si
 
   Životní martyria „lhářky“ z gulagu
    Téma