Číslo 46 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Magdalenou Švecovou.


 



 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Petr Pavlovský, nezávislý kritik

V Poděbradech po osmnácté

Osmička na konci se objevila nejenom v jedné ze tří soutěžních kategorií festivalu Prix Bohemia Radio Rok 2008 – rok osmičkových výročí vymezené jako publicistický pořad věnovaný historickým mezníkům v českých dějinách, ale shodou okolností dokonce i v pořadí jeho ročníku. Jak už jsem naznačil minule (Poděbrady s puncem kvality, TR č. 41/2008), bylo toto původní zadání upraveno na v českých a slovenských dějinách.

Víc jsem ale už nenaznačil, ačkoli jsem věděl, že mezi slovenskými pořady postoupivšími do poděbradského kola je dokument k roku 1988, který sice v českých dějinách žádným významným mezníkem není, zato ve slovenských ano. V tom roce se odehrála již legendární bratislavská „svíčková demonstrace“, která má pro Slováky význam srovnatelný s tím, jaký má pro nás vyhlášení Charty 77. Feature Kropte! Olega Pastiera je komentovaná rekonstrukce režimního zákroku proti pokojné masové demonstraci slovenských křesťanů, kompozice, která využívá autentické záznamy hysterických povelů zásahovým „složkám“, vzpomínky organizátorů a účastníků, interpretace historiků, hudební vstupy. Dostal se, spolu s mnou „naznačeným“ dokumentem Táni Kusé Čo s deťmi? do samého finále, ve kterém pak zvítězil v poměru čtyři ku jedné.

Českými dějinami je ovšem nutno mínit dějiny národa, nelze je omezovat na dějiny samostatného českého národního státu, to by se nám, pokud jde o minulé století, scvrkly jenom na jeho posledních osm let – do té doby jsme stále žili ve státě, kde Čechů mnohdy (rozhodně do roku 1938) nebyla ani polovina.

K roku 1998 žádný pořad přihlášen nebyl, i když tam by se minimálně jeden „historický mezník“ našel, totiž vznik světově raritní, česky vykutálené formy velké koalice zvané opoziční smlouva (9. 7. 1998).

Zvláštní uznání získal český dokument Mikuláše Kroupy Únor 1948 jako vláda StB (Příběhy zlomených konfidentů) z cyklu ČRo Rádio Česko Příběhy 20. století. Porota dospěla k názoru, že zvláštní uznání by nemělo být jen jakousi stříbrnou medailí, ale že by na rozdíl od komplexního posuzování při udělování hlavní ceny mělo zohledňovat nějaké sice závažné, ale dílčí specifikum. V tomto případě jsme se snažili poněkud kompenzovat jisté znevýhodnění cyklů jako takových; při společné kategorii se singulárními opusy je jeden z celku cyklu vyjmutý díl apriorně handicapován.

O umělecké kritice (a porotcování není nic jiného než její zvláštní případ) platí, že je nanejvýš subjektivním posuzováním hodnot, že hovořit zde o objektivitě či ji dokonce požadovat je bláhovost. Kritické soudy na totéž dílo se často fatálně mýlí nebo diametrálně rozcházejí. Přesto, při jistém stupni profesionální zasvěcenosti a citlivosti spojené se zkušenostmi, se mnohdy ukáže překvapivá míra shody, tedy intersubjektivity. Tak tomu bylo i v našem případě.

Na jedné straně osm ze čtyřiadvaceti pořadů nedostalo žádný hlas. Na druhé straně dva ze sedmi postoupivších dostaly dokonce po třech hlasech a konečně – byly to právě tyto dva, které pak postoupily do finále. Jinými slovy: kdybychom po prvním kole hlasovali rovnou o oněch jediných dvou, výsledek by byl stejný. Tento vývoj samozřejmě nemohl nikdo předem s jistotou předpokládat a ulehčení práce by to stejně bylo jen minimální, protože ta spočívala především v poslouchání, analyzování, přemýšlení.



  Jak to vidí Leo Pavlát
   Zkraje týdne
 
   Vzpomínka na Martu

     Pořiďte si
 
   Životní martyria „lhářky“ z gulagu
    Téma