Číslo 7 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sopranistkou.
Barbarou Frittoli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Rudolf Křesťan, fejetonista

Ve znamení značky

Vedle prestižní Nobelovy ceny existují i prestižní poznávací značky na autě.
Například označení 60-00.
Případně 12-24.
Neřku-li trojčení 33-33.
Kdykoliv jsem za nějakým takovým autem jel, vždycky jsem si říkal, že to musela být sakra náhoda, že na dotyčného vyšlo zrovna takové pozoruhodné číslo.
Zlí jazykové tvrdí, že v mnoha případech si lidé pomohli k zajímavým značkám prostřednictvím bakšiše. Je-li to pravda, musím ocenit, že tuzemští přijímatelé dotyčných úplatků nebyli aspoň tak lační jako ti v Číně. Tam byla jedna z lákavých značek udělena v roce 2007 hned dvakrát! Přišlo se na to až po internetovém zveřejnění snímku, na němž se oba vozy náhodou potkaly. Jeden i druhý se značkou C 98888. Snímek z Číny jsem viděl a mohu upřesnit, že to byl zelený Mercedes a bílé BMW. Nedokáži domyslet, jak by vypadal protokol o případné vzájemné kolizi zmíněných dvou vozů.
Stálo by za samostatnou studii, proč takové poznávací značky jsou lákavé a přitažlivé. Významnou roli hraje zřejmě vědomí jisté výlučnosti. Majitel vozu nám dává na vědomí, že není jen tak nějakej hejpočkej. Nepočká – doslova. Předjíždí i tam, kde jiní čekají, až skončí plná čára. Abych nepaušalizoval, neplatí to o všech držitelích tak či onak zarovnaných čísel. Ale o některých ano. Podoba takové privilegované značky – zvláště u silnějších vozů – jako by byla poukázkou na jistou nadřazenost. Navíc s vědomím jakési prestiže.
Ale co je to vlastně prestiž?
Už sama její definice je vágní. Slovníkově je vyjádřena jako „významnost, vážnost, důstojnost, věhlas, vliv“. Každý z uvedených pěti pojmů je specifický a mnohdy si protiřečí s výrazy, s nimž sídlí pod jednou slovníkovou střechou. Někdo požívá VÁŽNOSTI, leč nemá žádný VLIV. Jiní oplývají VĚHLASEM, ale jejich DŮSTOJNOST je pofidérní.
Kdo se však dobral registrační automobilové značky 00-07, nemusí o prestiži přemýšlet. Každému by mělo být hnedka jasné, že auto nepatří žádné nule, byť ve značce jsou obsaženy hned tři vedle sebe.
Věnuji se šmírování pozoruhodných registračních značek už od počátků svého automobilismu. Jak už to bývá – ze závisti, že na mě žádná taková nepřipadla. Už před deseti lety jsem si na toto téma vylil srdce v jedné z vyprávěnek ve své knížce Pozor, hodný pes! Moje žena Magda tehdy doprovodila text obrázkem vysmátého chlapíka usazeného na trakaři s poznávací značkou AA-00-00.
Záliba ve zvláštních číselných konfiguracích na poznávacích značkách je stejně stará jako automobilismus sám. Novodobě lze v některých zemích – například ve Velké Británii – vetknout do značky i své jméno. Je to však spojeno s mastným poplatkem. Jeden britský vykuk – Dave Parker – se rozhodl zvolit mazaný způsob. Obrácený. Za pouhých pětadvacet liber si nechal změnit své jméno na jméno své stávající poznávací značky! Je to údajně první případ na světě. Nyní se ten pán jmenuje doslova a do písmene (a do čísla): C 539 FUG.
Výsledku bylo dosaženo: jeho jméno i znění poznávací značky se kryje. Přišlo ho to o mnoho levněji, než kdyby podle sebe nechal pojmenovat značku. Jak je nyní oslovován coby pan C 539 FUG, to mi není jasné, ale jisté je, že je pěkné číslo.
V některých zemích je možné si za legální poplatek nechat vystavit i registrační značku obsahující například jméno psa, případně kocoura. Eventuálně obou, máte-li v rodině dvě auta.
I u nás existoval návrh, který měl dát průchod podobným špumprnáglům. Avšak neprošel (zatím?). Možná proti němu byli úředníci vydávající registrační značky, neboť poplatky za udělené „espézetky“ by nešly do jejich kapsy.
I tak se zdá, že dotyčné úředníky čekají hubená léta. Například ve Znojmě byla v loňském roce vyjmuta takzvaně zajímavá čísla z běžného pořadníku, aby nemohla být předmětem uplácení. A jaký byl jejich osud? Cituji z prosincového Týdeníku Znojemsko: „Jednou za čas, v náhodně vybraný den, pak s těmi značkami vyráží starosta města a tajemník Městského úřadu na oddělení registru vozidel, kde je rozdělí právě čekajícím žadatelům. Jediné, co v takovém případě rozhoduje, zda někdo dostane prominentní značku, je štěstí.“
Nebuďme podezřívaví a ponechme stranou teoretickou možnost, že i tak by se po vzájemné domluvě dalo onomu štěstí do jisté míry pomoct. Ale netřeba za každou cenu vidět trávu růst – natož teď v zimě.
Při telefonickém dotazu na pražském magistrátu jsem se dověděl, že zlaté časy bočních příjmů vydavatelů registračních značek údajně už pominuly. Dokonce takříkajíc systémově. Pro vydávání všech značek bylo totiž nařízeno nezávislé a neovlivnitelné počítačové pořadí.
Umím si představit, že leckomu bude líto, že se už nelze dobrat kýžených efektních čísel. Říká-li se, že takové značky milují i lidé z podsvětí, pak to platí jen o těch začínajících. Zkušeným mafiánům může být nový systém zcela putna. Za ideální totiž vždycky prozíravě pokládali registrační automobilové vizitky nenápadné, všední a co nejméně koukavé.
Aby poznávací značka jejich prchajícího vozu neuvízla svědkům v paměti.



  Když do hnoje, tak zvesela
  Jak to slyší Jan Halas
 
   I upír může strádat

   Navštivte
 
   Vstanou noví opričníci!
   Nalaďte si