|
Dopisy
z lásky i z bolesti
Ojedinělý cyklus Bronislavy Janečkové Rok v dopisech vysílala
v průběhu roku 2006 stanice Český rozhlas 3 – Vltava. Denně
byly citovány a komentovány dopisy, u nichž se den vzniku
shodoval s datem vysílání. Do cyklu byla zahrnuta
korespondence lidí, jejichž životy se vázaly k území Čech a
Moravy, především pak dopisy vztahující se k osobním příběhům
pisatelů nebo odkrývající méně známé životní či historické
děje. Výrazný posluchačský ohlas vedl k vytvoření knižní verze
cyklu. První díl vyšel v roce 2007, druhý vychází v těchto
dnech. Z nové publikace nakladatelství Radioservis nabízíme
pár ukázek.
Ota Pavel bratrovi Hugovi
Ota
Pavel, vlastním jménem Otto Popper, začínal jako sportovní
novinář. Známým se stal po vydání dvou knih, ve kterých se
mísí beletristická fikce se sportovní reportáží (Dukla mezi
mrakodrapy, 1964 a Bedna plná šampaňského, 1967).
Z jeho korespondence se zachovaly dopisy rodičům, bratru
Jiřímu a bratru Hugovi. Začátkem roku 1970 se svěřoval Hugovi
s myšlenkami, které se mu honily hlavou, když dopsal povídku
Smrt krásných srnců.
„To je příběh mého srdce. Musel jsem překonat pět let
blázince, abych ten příběh mohl napsat. Málo jsem vám ještě o
tom vyprávěl. Vždycky jsem si v blázinci říkal, že to musím
vydržet, protože jsem nenapsal ještě o Proškovi, byla to moje
hvězda, vždycky jsem myslel na to, že tu mám ještě jeden dluh
a že to nesmím udělat.
Mně ani tak nešlo o to, jestli je to povídka dobrá, nebo
špatná, i když jsem si myslel, že je dobrá, ale o to, že jsem
to dokázal, že jsem to napsal o Proškovi, a to, že jsem to
viděl černé na bílém. K celému příběhu se přidružovalo ještě
to, že dnes vychází příběh o Židovi, který nebyl posraný, a
jak je krásné, že to vychází právě dnes. Ty píšeš, že Tě
deprimuje, co se dnes říká o Židech, říkali mi to jiní Židé,
ale tato povídka je pobídkou a troubením do útoku, že jsme
dovedli Hitlerovi ukrást srnce a že se nepoděláme.
Cítím, že jsem svůj dluh za to, co mi dal tento kraj, splatil.
Jsem přesvědčen, i když přiznávám, že se mohu mýlit, že tato
povídka Smrt krásných srnců o Leo Popprovi a Karlovi Proškovi
se bude číst ještě za padesát let, až my tu nebudeme. Někteří
lidé mi řekli v těchto dnech, že bude jednou v čítankách. Ale
i kdyby tam nebyla, poslal jsem do tohoto kraje za všechny
peníze, co jsem v těch dnech měl, tolik výtisků, že bude
jednou schována v baranovských a nazabudických chalupách a
bude se předávat z pokolení na pokolení tak jako hrací obrazy
nebo hmoždíře. Ne pro mou slávu, ale proto, aby viděli, jací
byli mrtví, kteří tu žili, chodili na Brtvu na trávu a
vyhrávali na gramofón Tisíc mil.
Vloni, když jsem šel sám tři dny Křivoklátskem, jsem zjistil,
že za dvacet pět let tu nikdo neudělal nic, ani kapličku
nepostavil, nevyspravil plot, ani pstruhům přehradu v potoce u
Rozvědčíka neudělal. Akorát se tu postavily chaty, které
zničily svou „architekturou“ údolí. A když jsem přišel
k Oupoři, viděl jsem z dálky desítky chat a mezi tím se
ztrácelo to nejkrásnější, co tu bylo. Venku leželi chataři,
hráli na tranzistory a vyprávěli si anekdoty. A venku tekla
řeka, ve které nebyly téměř žádné ryby, a na loukách rostly
květiny, na které neusedaly žádné včely, protože lidé, kteří
pěstovali včely, už z tohoto kraje odešli, nebo umřeli.“
Všechny dopisy Oty Pavla Hugovi jsou prostoupeny trvalou
nemocí, která jeho tvorbu časově limitovala. Psal ještě necelé
tři roky. Dne 31. března 1973 ráno ho bratr Jiří odvezl do
nemocnice v Praze – Bohnicích. Odpoledne téhož dne se jeho
srdce zastavilo. Bylo mu necelých čtyřicet tři let.
Vlastimil Brodský Karlu Hovorkovi
Vlastimil Brodský si poprvé zahrál před kamerou jako
čtrnáctiletý komparsista po boku Jana Wericha v legendárním
filmu Svět patří nám. V ten čas ještě nikdo netušil, že v
dalších desetiletích ztvární na filmovém plátně takřka sto
padesát postav, převážně komických či tragikomických.
Inspicient Karel Hovorka byl člověk z hloubi duše milující
divadlo. Byl terčem někdy až krutých poznámek kolegů
z divadla, ale bral je. Zlobil se jen naoko a jeho oči
prozrazovaly, že ho ty věčné inzultace docela těší.
Jak divadelnické generace stárnou, začíná lidi kolem divadla
rozdělovat nemoc. A to byl i případ Karla Hovorky. Ale
legrácky s nádechem černého humoru pokračovaly, jako by se nic
nedělo. Takhle psal v listopadu roku 1987 Vlastimil Brodský
Karlu Hovorkovi do nemocnice v Brandýse nad Labem.
„Milovanej
blbečku, inženýre lidských duší, bývalý kamaráde od roku 1948,
toho času mrzáku!
Primář tvrdí, že teď tam za Tebou s Pepou Bláhou chodit
nemáme, především ne s metrem za účelem ověření Tvé šířky a
výšky skrzevá pohodlné poslední spočinutí, a máme asi tak
týden počkat, abys poznával lidi. Já vím, že je to těžký. Já
jsem například člověk, Ty například nejsi člověk a přitom jako
živočišný druh jsme totéž. Voba z primátů, voba savci, a
přitom já Homo sapiens a Ty zvíře...
Teď jsem si to přečetl a připadá mi věčná škoda těch velkejch
myšlenek pro Tvou nechápající mozkovnu naplněnou zřidlými a
degenerovanými ganglii se spoustou vyřazených struktur (dříve
center).
Navíc jsem přesvědčen, že ani teď, v tom špitále, kde nemůžeš
realizovat svou vášeň organizovat blbostě, jako například byla
moje poslední svatba, ses nenaučil číst, takže všechny hodnoty
svěřené tomuto papíru přicházejí vniveč.
Pozdrav svou družku Pavlu, jestli za Tebou chodí. Věřím, že je
ráda, že Tě má z baráku. Pozdrav primáře Edu Wiesnera. Věřím,
že je nešťastnej, že Tě má v baráku.
V Africe je ještě několik negramotnejch kmenů. Vodjeď! Člověk
se cejtí dobře jen mezi svejma.
Vlastimil Brodský
P. S. Ty si při tý svý duševní zchátralosti už stejně budeš
houby pamatovat, kdo to je...“
Inspicient Hovorka prý po přečtení tohoto dopisu viditelně
pookřál. Ty nevážně míněné urážky byly pro většinu z přátel
z Vinohradského divadla něčím jako živou vodou.
Je zjevné, že Bróďa, jak mu přátelé říkali, často přemýšlel o
smrti. Bylo to jeho věčné téma a asi dvacet let o sobě tvrdil,
že je v takzvaném předkremačním stadiu. O odchodu ze světa
nejen mluvil. Zemřel dobrovolně 20. dubna roku 2002 ve
Slunečné ve svých jednaosmdesáti letech.
Franz Kafka Mileně Jesenské
Franz
Kafka psal Mileně Jesenské ještě jako nepříliš známý
spisovatel. V té době měl za sebou několik neúspěšných vztahů,
které vždycky skončily zrušením závazků a návratem do tvůrčí
samoty.
Korespondence s Milenou Jesenskou začala v dubnu 1920 a rychle
se rozrůstala. V době, kdy psal tento dopis, byl Franz Kafka
už nemocný. Tuberkulózu mu lékaři zjistili v září roku 1919.
„Teď jsem ležel dvě hodiny na pohovce a myslel patrně sotva na
něco jiného než na Tebe. Zapomínáš, Mileno, že stojíme vedle
sebe a díváme se na to stvoření na zemi, které jsem já; ale
já, který jsem také divák, jsem pak ovšem nehmotný.
Ostatně si se mnou zahrává i podzim, je mi někdy podezřele
teplo, podezřele zima, ale nepřesvědčím se, ono také nebude
tak zle. Skutečně jsme už pomýšleli na to jet přes Vídeň, to
ale jen proto, že plíce jsou na tom skutečně hůř než v létě –
to je přece přirozené; hovořit na ulici mi dělá potíže a má
také nepříjemné následky. Když musím už z toho pokoje, chci se
pokud možno rychle vrhnout na lehátko v Grimmensteinu. Ostatně
mi možná prospěje právě ta cesta a vídeňský vzduch, který mi
vlastně připadal jako jediný životadárný.“
Kafka byl v té době v Praze, Milena ve Vídni. Neustále hledali
možnost, jak se setkat. Chvílemi si psali, jako by se jim do
cesty nestavělo nic a nikdo. A přesto v dalším dopise ze září
1920 Kafka uvažoval:
„Proč píšeš, Mileno, o společné budoucnosti, která přece nikdy
nebude – nebo píšeš o ní jenom proto? Už když jsme o tom
jednou večer zběžně hovořili ve Vídni, měl jsem pocit, jako
bychom hledali někoho, koho velmi dobře známe a velmi
postrádáme a koho jsme proto volali nejkrásnějšími jmény, ale
odpověď nepřišla; jak také mohl odpovědět, když tu přece
nebyl, nikde, ani v nejširším okruhu.
Jen málo věcí je jistých, ale to k nim patří, že nikdy
nebudeme žít spolu, ve společném bytě, bok po boku u
společného stolu, nikdy, dokonce ani v stejném městě. Skoro
bych řekl, že se mi to zdá tak jisté jako jistota, že zítra
nevstanu (já sám se mám zvednout! Vidím se pak pod sebou jako
pod těžkým křížem, přitištěn břichem k zemi, dá mi velkou
námahu, než se mohou aspoň přikrčit a než se mrtvola nade mnou
trochu nadzvedne) a že nepůjdu do kanceláře. To také souhlasí,
docela jistě nevstanu, ale vstávání nepřesahuje tak tuze
lidské síly, to ještě stačím, tak dalece nad lidské síly se
právě ještě uzvednu.“
V roce 1920 napsal Kafka Mileně Jesenské mnoho desítek dopisů.
Posledních osm, které pocházejí z let 1921–1923, představuje
epilog jejich písemného přátelství. Franz Kafka i tento vztah
ukončil.
Milena Jesenská přežila Kafku o dvě desetiletí. Zemřela 17.
května 1944 v koncentračním táboře Ravensbrück. Má zásluhu na
tom, že uvedla Kafku do sféry českého duchovního a kulturního
života a že jej inspirovala k napsání více než sto třiceti
dopisů. Ty byly později vydány pod názvem Dopisy Mileně.
Václav Havel své ženě Olze
Před městským soudem v Praze se v říjnu 1979 konalo hlavní
líčení se šesti signatáři Charty 77, kteří se podíleli na
činnosti občanské iniciativy Výbor na obranu nespravedlivě
stíhaných. V průběhu soudního líčení nebyla prokázána vina
v žádném bodě obžaloby. Navzdory všem důkazům prokurátor
navrhl, aby byli všichni obžalovaní uznáni vinnými
z podvracení republiky. Václav Havel dostal trest v délce čtyř
a půl roku odnětí svobody, který si odpykával ve věznicích
Ruzyně, Heřmanice a Plzeň-Bory. 26. prosince 1980 napsal z
věznice své ženě Olze i tyto řádky.
„Několikrát
jsem měl během svátků neobyčejně dobrou a veselou náladu,
několikrát (například zrovna teď) jsem upadl do své ‚nedělní
tísně‘. Docela se zase těším do práce, tam tu tíseň nemám.
Kromě téhle ‚nedělní tísně‘ (příležitostně se pokusím o její
analýzu) mívám občas pocit, že jaksi hloupnu, zdá se mi, že
zapomínám spoustu věcí, že se neumím dobře vyjadřovat, že nic
nedělám pro své vzdělání a rozšiřování rozhledu a že možná už
ani neumím nic napsat. Je možné, že je to pocit klamavý a že
po návratu do normálního světa rychle vymizí, přesto je to
pocit nepříjemný.
A taky by mohl být nebezpečný, protože by to mohl být jeden ze
způsobů, jak by se člověka zmocňovala NICOTA, tento hlavní
nepřítel života.“
O rok později – 26. prosince 1981 – byl Václav Havel stále ve
výkonu trestu. I toho dne napsal své ženě Olze dopis.
„Den před Štědrým večerem (měl jsem právě záchvat
trudnomyslnosti, ale s Vánocemi nijak nesouvisel) jsem chtěl
být po práci chvilku sám, a tak jsem si vyšel na zdejší
dvorek. Chumelilo, bylo pošmourné přítmí, já tam byl docela
sám a najednou mne napadlo, jak je to zvláštní, že tenhle
pustý a smutný kout dokáže ve mně za jiné situace vyvolat
tolik radosti ze života: stačí, aby svítilo slunce, travička
se zelenala a kytky kvetly – a člověk najednou překypuje
nadějí a vírou ve smysl věcí i vlastního života. Jak vysvětlit
tohle záhadné propojení okamžité atmosféry nějakého místa se
stavem lidského ducha? Jak to, že něco tak kardinálně
důležitého, jako je postoj člověka k jeho vlastnímu životu,
může být ovlivněno tak nahodilými věcmi, jako je počasí nebo
roční doba?“
O osm let později – 29. prosince 1989 – byl Václav Havel
zvolen prezidentem Československé a později České republiky.
Prezidentský úřad zastával až do roku 2003. |