Číslo 18 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hoslistou a zpěvákem.
Jiřím Pavlicou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jiří Pavlica,
hudební skladatel, houslista, zpěvák,
primáš Hradišťanu

Na jaře přichází Hradišťan s novou deskou pro děti Studánko, Rubínko. Co si budeme moci poslechnout?

Písničky jsou věnované různým tématům. Zpívá se v nich o jaru, studánkách, ptáčcích, o hraní v přírodě. Myslím, že děti by měly o ekologii něco vědět. Převážná část písní vznikla zhudebněním básní Jana Skácela, Františka Halase, Františka Nechvátala, Miloslava Bureše, Věry Provazníkové a lidové poezie.

Poezie Jana Skácela vás už mnohokrát inspirovala k hudebnímu zpracování. Připomeňme alba Mys Dobré naděje nebo O slunovratu. Jak vzpomínáte na setkání se „zakázaným básníkem“ na podzim 1987?

Vzájemných setkání bylo více, ale máte na mysli zřejmě onen nezapomenutelný večer v klubu UHáčko ve Starém Městě. Jan Skácel byl tváří v tvář dychtivým divákům v neobyčejné pohodě. Určitě ho těšilo, že lidé jeho poezii znají a že je oslovuje. Jeho básně recitoval ten večer Lubor Tokoš a atmosféra v narvaném klubu byla úžasná. Z dochované nahrávky, kterou jsme několik dnů ve studiu čistili a stříhali, vznikl unikátní archivní zvukový dokument. Vyšel jako bonus u příležitosti zlaté edice O slunovratu.

Od osmdesátých let až do roku 1994 jste působil jako redaktor, dramaturg i režisér hudebního vysílání Českého rozhlasu v Brně. Jak vaše spolupráce s rozhlasem vznikla?

Koncem sedmdesátých let jsem hrál ve skupině Petra Ulrycha Javory. Po pár letech jsem usoudil, že nejsem dostatečně zralý na to, abych dokázal žít takzvaně na volné noze. Svoboda ve svobodném povolání se může někdy stát zhoubou. A tak jsem se šel zeptat Jaromíra Nečase z brněnského rozhlasu na práci. Zrovna se uvolnilo místo redaktora, které jsem jako čerstvý absolvent hudební vědy mohl zastávat, a já jsem to místo dostal. Zůstal jsem tam čtrnáct let.

Tehdy jste začal vyhledávat, zapisovat a nahrávat hudbu moravsko-slovenského pomezí?

Lidové písně jsem sbíral průběžně už předtím. Ale je pravda, že jistou systematiku to dostalo až v rozhlase. Měl jsem k dispozici kvalitní nahrávací zařízení, a tak jsem se snažil dokumentovat. Vlastně jsem to měl v popisu práce. Úkolem redaktora tenkrát nebylo jen vytvořit a odvysílat pořad, ale také dokumentovat zajímavé jevy.

Vaše práce nabízela docela slušnou možnost vyhnout se tlaku doby.

Doba byla samozřejmě složitá, ale s lidovou písní až takové problémy nebyly. A navíc, Jaromír Nečas na stranická doporučení neslyšel. Naopak, uměl se jim vzepřít nebo je šikovně obejít a my jsme mohli jít za hlasem srdce. Dělal jsem spoustu pořadů, mnohé jsem si také moderoval. Byla to velká škola. Rád vzpomínám například na dlouhodobý cyklus pod názvem Na pomoc souborům, ve kterém jsem přinášel umělecké profily různých osobností. Vybíral jsem si lidi, kteří mě zajímali, jako byli Dušan Holý, Jaroslav Krček, Svetozár Stračina a mnoho dalších.

Co vám zkušenost s rozhlasovou profesí dala z pohledu muzikanta?

Měl jsem možnost poznat osobnosti, které tenkrát v rozhlase působily – ať už to byli redaktoři Jaromír Nečas, Jitka Fukačová, Max Wittmann, Josef Růžička, houslisté Bohumil Smejkal, Jindřich Hovorka, dramaturg Jaroslav Jakubiček, ale také režisér Zdeněk Novák, mistr zvuku Josef Zeman a řada dalších. Mohl jsem se věnovat jenom hudbě, trávit spoustu času ve studiu, sledovat umělecké soubory, studovat nahrávky, mít přístup k hudebním archivům. To je k nezaplacení. Navíc první čtyři desky Hradišťanu vznikly v brněnském studiu Českého rozhlasu. Také nebyly k zahození zkušenosti z oblasti akustické – snímání, technické možnosti mixážních pultů, vlastnosti různých mikrofonů, prostorů, fyzika, akustika, pro muzikanta nepostradatelné věci. Naučil jsem se vnímat důležitost časomíry a dodnes si programy našich koncertů píšu včetně stopáží. I v tom je kus rozhlasové praxe.

Hana Bajáková, publicistka

Snímky Vratislav Hnátek

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 21. dubna.


Ivan Klíma
  Proklikat se k třídní nenávisti
  Jak to vidí Věra Nosková
 
   Nálady a náladičky Lemury Lepé

   Počiďte si
 
   Dopisy z lásky i bolesti
   Téma