Číslo 35 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Fingerem.

 

 

 

 

 

 

 



O dospívání v agónii Saddámova režimu

Do neklidných končin mezopotámských se vypravil Bahman Ghobadi v irácko-iránském snímku Želvy mohou létat (ve čtvrtek 27. srpna od 23.20 uvede ČT2). Ačkoli film zachycuje agónii Saddámova režimu, nezobrazuje válečné události – nanejvýš je připomíná jako cosi vzdáleného. Dějištěm je utečenecký tábor kdesi na tureckém pomezí, kam se stáhli ti nejbědnější, pronásledovaní režimem. A hrdiny nejsou dospělí, ve zkratce vylíčení jako svárliví a věčně žehrající, nýbrž děti, které si, vedeny charismatickým chlapcem, prosadily samostatnou existenci. Živí se podnikáním nadmíru nebezpečným: nehledíce na vlastní zdraví vyhledávají a zneškodňují miny, které pak prodávají jako cennou kovovou surovinu. Směnit je mohou za cokoli, třeba i za funkční kulomety...

Dějištěm filmu Želvy mohou létat je utečenecký tábor kdesi na tureckém pomezí, kam se stáhli ti nejbědnější, pronásledovaní režimemGhobadi, jenž si napsal i scénář, od prvního okamžiku zaujme mimořádnou autenticitou reálií, kterou navíc podporuje práce s naprosto bezprostředními, strhujícími dětskými představiteli, mezi nimiž nalezneme i řadu dětí doopravdy fyzicky postižených. Hbitě se belhající nešťastníci, kteří svůj osud přijali jako nedílnou součást existence, patří mezi nejpůsobivější postavy v celém filmu. Jistě, vyprahlá, prašná krajina s políčky pramálo úrodnými, rozbahněná prostranství po dešťových přívalech, skromné kamenné příbytky i provizorní stany – to vše zaručuje bezvýhradnou uvěřitelnost. Ovšem teprve vyprávěný příběh dotváří konečnou výpověď, zprvu snad až rozmarnou, pozvolna však přibývají zvážnělejší odstíny. Je totiž obtížné dospívat v podmínkách, kdy nejen důstojnost a zdraví, ale celý lidský život ztratily jakoukoli hodnotu.

Želvy mohou létat je dílo překvapivě vyzrálé, se sytým, plně uvěřitelným hereckým ztvárněním. Režisér zvládá komorní scény i masové výjevy, třeba shromáždění vesničanů na kopci pod širým nebem při očekávání náletu. I zásluhou kameramana Shahriara Assadiho vznikla barvitá podívaná, která nehledá ani falešné atrakce hollywoodského střihu, ani se nevzhlíží ve výrazovém minimalismu, jak jej známe například z iránských filmů. Vznikl snímek oslovující i ty diváky, kteří mají o dění v zapomenutém koutě světa jen malou potuchu. Přináší výpověď nadčasově platnou, která přesahuje jednu konkrétní zkušenost. Vyhýbá se ideologickým předpojatostem, i když hořkou ironii snadno postřehneme například ve výjevu, když americké letadlo rozhazuje letáky, slibující místním ráj na zemi...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jan Neruda a základní výzkum
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Adresát: Polička,
   odesílatel: Martinů

   Nalaďte si
 
   Život s šesticípou hvězdou
   Téma