Číslo 35 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Fingerem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Jaroslav Vanča, scenárista

Jan Neruda a základní výzkum

Čítám si toho času v souborech Nerudových fejetonů, to by arci každý český fejetonista čas od času měl, ale nemusíte se obávat onoho anachronického „arci“, nebudu se pokoušet Nerudu napodobit, ani vám jej takříkajíc strkat pod nos s tím, jaký že byl nad obyčej vidoucí a vědoucí, nadčasový, předjímavý a místy vtipný tak ukrutně, že by se mohl samotný Hašek od něj učit, zvláště ve svých odbytějších humoreskách.

Co mne na tom čtení zaujalo jaksi nadto, byl bytostný vztah Nerudův k vědě. Věděl nejspíše, jak je vědění namáhavé, a že ten, kdo to neví, neví ani, co ví a co neví.  V jeho době doznívaly u nás myšlenkové půtky stran Darwinova učení a Neruda v jejich rámci dokázal skvostně parodovat všelijaké dobové pod-vědce, proti-vědce a mimo-vědce, o pavědcích ani nemluvě. Já sám jsem pak měl záhy možnost přesvědčit se na vlastní uši a oči, že se u nás ani dnes – v časech mediálně provětrávaného darwinovského výročí – v souvislosti s vědou bez schopnosti parodie neobejdeme. Že věda jakožto korekce našich myšlenek i naší paměti dodnes nemá vyhráno, že se jí v časech postmoderních děje příkoří, jež je některými vnímáno jako trest za její výsadní postavení v údobí moderny. A protože dnes k tomu nemáme žádného Nerudu, museli se parodování ujmout vědci sami, jakkoli to po nich nemůže nikdo chtít, neboť takováto forma nepřímého pojmenování neodpovídá exaktnosti jejich myšlení.

Na happeningu s názvem Vražda vědy takto vědci sami sebe dehonestovali výkřiky typu: „smrt základnímu výzkumu, sláva aplikaci!“. Po dlouhé době jsem se opět cítil povinen demonstrovat někde svou přítomnost, abych jí alespoň kvantitativně obohatil demonstraci skupiny lidí, jejichž práce si obecně vážím. Znám je trochu a vím, že to už musí být, aby vyšroubovali svá těla a především své mysli z badatelských ulit za účelem zviditelnění se. Přesto tak učinili, vyprovokováni bezpříkladně perfidní syntézou bolševicko-kapitalistického uvažování, jež našla svůj výraz v myšlence, že „věda musí být pro občany a pro firmy“. Jistě to její autor myslel dobře, když použil dikce, charakterizované Nerudou jako „ten milý, prostý tón, vypočítaný pro lidi, kteří sobě oblíbili nevědět o tom božím světě ale praničeho a hledět na něj věčně pootevřenými ústy!“ Tedy – dnešními slovy – divákům a posluchačům zábavných nicotností, stejně jako čtenářům bulváru, ukrádajících jim cíleně zbytky vkusu i inteligence. Těm věda věru chybět nemusí. Ano, možná to byl právě ten tón, jenž mne přivedl k demonstraci solidarity s prostředím, s nímž jinak souvisím svou profesí jen velmi volně.

A pak samozřejmě fakt, že tím, co na vědě nejvíce obdivuji, proč ji potřebuji, skrze co v ní vidím krásu jako v pohledu do krajiny, kvůli čemu s chutí čítám populárně vědecké publikace stejně jako časopisy typu Vesmíru a Živy a desítky let poslouchám rozhlasový Meteor, je právě základní výzkum. Svou nepostradatelnou  potencialitou duchovní hybné síly mi totiž tuze připomíná umění, tedy rovněž ono „základní“, nikoli aplikované do proměnlivých forem komerce. Jeho nutnost a nejistotu zároveň, jež bezprostředně nikomu neslouží, naopak: zas a znovu se pro sebe sama emancipuje. Umění si na sebe musí vydělat, káží nám už dvacet let vyčůraní technokraté a jiní misomusové. Nenapadlo mne, prosťáčka, že po půldruhém století „bojů o Darwina“ bude podobným bojům o vlastní smysl vystavena i sama věda. Koho zajímá, proč zpívají ptáci, proč voda teče a ryba v ní zároveň je i není němá, proč měsíc svítí i když nesvítí, proč se lidi nemaj‘ rádi, a potažmo nejsou-li náhodou slepou vývojovou větví živočišstva, tomu netřeba vysvětlovat potřebnost základního výzkumu. Anebo třeba starých fejetonů.



  Jan Neruda a základní výzkum
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Adresát: Polička,
   odesílatel: Martinů

   Nalaďte si
 
   Život s šesticípou hvězdou
   Téma