Číslo 35 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Fingerem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Martin Finger, herec

Aleš Vrzák, režisér rozhlasového Vojcka, v nedávném rozhovoru pro Týdeník Rozhlas uvedl, že ho fascinujete úsporností svého výkonu. Spolu s dalšími herci Pražského komorního divadla jste do českého divadla vnesli nový styl. Kritikové ho nazvali minimalismem. Můžete tento styl našim čtenářům přiblížit třeba na postavě Josefa K., za kterou jste získal poslední Cenu Alfréda Radoka?

Sotva začal Dušan Pařízek Kafkův Proces připravovat, prozradil mi, že pro mě má úžasné číslo – hned na začátku inscenace odvyprávím zhruba třetinu románu. Řekl jsem si – výborně, monolog, to bude skvělé. Pak jsme ale začali zkoušet a on trval na tom, že budu stát, vyprávět a jinak nedělat vůbec nic. Když jsem si pomohl nějakým gestem, přerušil zkoušku a řekl: „Ne, nedělej to, jenom stůj a pouze hlasem sděl maximum z vnitřního světa své postavy.“ Termín minimalismus je pochopitelně jen nálepka. Nám jde o to, aby se divák plně soustředil na hercův projev. A všechny vnější prostředky a efekty, které se v divadle až nadužívají, tlumíme proto, aby v situaci, kdy je použijeme, zasáhly diváka opravdu silně. Ozvláštníme tak význam situace či akce a divák ji pak vnímá daleko intenzivněji, než kdybychom mu servírovali podobné efekty jeden za druhým.

To je ale asi dost těžké, neustále tlumit své emoce a reakce…

Náročné je to především proto, že nám divák musí uvěřit, že musí pociťovat naši opravdovost, že v tlumeném výrazu může daleko snadněji poznat jakýkoli falešný tón. Zbavit herecký projev lži a falešnosti, o to jsme se však snažili už v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, kde jsem působil předtím, takže jsem byl na styl, o který usilujeme v Pražském komorním divadle, vlastně připraven.

Ze své zkušenosti diváka a kritika ovšem vím, že onen specifický styl Divadla Komedie, na jehož scéně Pražské komorní divadlo působí, se nějakou doby vyhraňoval. Jak probíhala ona cesta k minimalismu z vašeho hlediska?

Po příchodu do Divadla Komedie jsem opravdu některé momenty v inscenacích cítil jinak než režiséři Dušan Pařízek a David Jařab. Chtěl jsem hrát expresivněji, „víc se ukázat“. Často jsme o tom vedli diskuse, ale nakonec jsem rád, že jsem si ten tlumenější styl hraní osvojil. Je blízký životu. Vždyť běžně také nejsme obklopeni výkřiky, pláčem, velkými gesty či hysterickými výbuchy, které tak často vídáváme na našich jevištích. Naše „nedivadelní herectví“ zvlášť oceňují lidé z rozhlasu, filmu a televize – tedy z médií, která jsou na punc opravdovosti velmi citlivá.

Jak se vám pracuje před rozhlasovým mikrofonem?

Na DAMU nás do práce s ním zasvěcovala Růžena Merunková a Miloš Hlavica. A nebylo to lehké. Člověk si myslel, že vyjadřuje nějakou emoci, pocit, náladu, a když se pak slyšel, nic z toho, co se domníval, že se mu do nahrávky podařilo dostat, v nahrávce nebylo. Pak jsem se dlouho – s výjimkou nějakých regionálních reklam – s mikrofonem nesetkal. Mou první větší rozhlasovou prácí byla jedna ze dvou rolí ve hře Ivany Myškové Odpoledne s liliputem. Vysílala se v roce 2007 na Vltavě v Čajovně a byla rozhlasovým režijním debutem Natálie Deákové. Také jsem natočil několik pořadů poezie, ale opravdu zásadní rozhlasovou rolí byl až Vojcek. Práce s režisérem Alešem Vrzákem mě nesmírně bavila a těšila. Právě on mě dokázal dovést k tomu, abych svým hlasem skutečně sděloval, co je třeba sdělit.

Nechtěl byste si Vojcka zahrát na jevišti?

Pokud by to byla nějaká originální úprava... Pro mě je podstatné, co chce režisér inscenací vyjádřit, proč si hru vybral, co ho na ní zajímá. Když má takovou vnitřní motivaci, pak ji obvykle dokáže probudit i v hercích a jejich prostřednictvím nakonec také v divákovi.

Které z inscenací a rolí, jež hrajete v Divadle Komedie, jsou vám nejbližší?

Na to se mi odpovídá těžko. Nejvíc pokaždé miluji tu inscenaci a tu postavu, kterou právě zkouším a ke které se přibližuji. V té době je totiž součástí mého já, a obráceně: její součástí je mé já. Ve chvíli, kdy už mám postavu nastudovanou a hraji ji v reprízách, pak už jsem schopen se od ní po představení oprostit třeba pobytem v divadelním baru. Když ale postava vzniká, tak to bolí a stojí mě to hodně sil. Proto vlastně nemám v Komedii roli, kterou bych neměl rád. Co rozlišuji, je jen jejich obtížnost. A tu poznám podle toho, jak moc se musím – hlavně opakováním textu – na každé představení připravovat.

Bronislav Pražan

Snímky David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 18. srpna.



  Jan Neruda a základní výzkum
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Adresát: Polička,
   odesílatel: Martinů

   Nalaďte si
 
   Život s šesticípou hvězdou
   Téma