Číslo 35 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Fingerem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Adresát: Polička, odesílatel: Bohuslav Martinů

Většinu života strávil Bohuslav Martinů „na cestách“, ke své práci přitom víc než kdo jiný potřeboval klidné zázemíNení mezi českými hudebními skladateli 20. století druhý takový, který by měl tak dobrodružný a cestovatelsky kočovný život, jako Bohuslav Martinů. Přitom byl připoután ke svému rodnému hnízdu jako málokdo – rodovými vazbami a šestnácti lety dětství a jinošství.

Martinů, jemuž věnuje Vltava v pátek 28. srpna ve 21.30 speciální vydání Souzvuku, se narodil v Poličce v adventu roku 1890 a prozřetelnost mu nadělila opravdu pozoruhodné dětství. Strávil je skutečně v „hnízdě“, na věži děkanského kostela sv. Jakuba, neboť jeho otec byl poličským pověžným, natahoval hodiny, strážil město před ohněm a zvonil klekání. Rodina Martinů obývala malou věžní světnici a přilehlý ochoz, kde se odehrával veškerý rodinný život. Jak později vzpomínala skladatelova matka: „Bohuslav vyrůstal odloučen od světa. Jeho radostí byli papíroví vojáčci a dvě polínka dříví, na kterých ‚hrál‘ jako na housle. Za nějaký čas mu koupil tatínek housličky se žíněmi a bubínek. To chodil kolem pavlače na věži a hrál a bubnoval. Nikdy nemohl pochopit, proč jsou lidé a zvířátka tak malí, jak je viděl z věže, a my nahoře zase tak velcí.“

Můžeme se dnes dohadovat a psychologizovat, jak tvárné a určující bylo pro křehkou duši budoucího skladatele bydlení ve výšce, život nad cvrkotem provinčního městečka s výhledy do kraje, ono existování „blíže nebesům“. Sám Martinů k tomu později poznamenal: „Účinek těchto vzpomínek z mládí měl velký vliv na moji tvorbu, a to ve dvou směrech. Touha dostat tento prostor, který byl přesně zaznamenán do podvědomí, do mých skladeb. A potom touha po vyjádření, zachycení formy, neboť to, co jsem měl stále před očima, to byly čisté formy, obsahová stránka nehrála pro tento okamžik žádnou roli, ta přišla teprve později a neměla tolik moci, aby vyhladila tento první poznatek. To byly čisté tvary, které jsem v dětství zapisoval stále do paměti a které jsem později se snažil a snažím vyjádřit hudbou.“

Životní a tvůrčí cesta Martinů se pak vinula rozličnými směry – Praha, Paříž, manželství s francouzskou krejčovskou dělnicí Charlotte Quennehenovou, útěk před nacisty z okupované Francie do USA, New York, horečnaté komponování i vyučování na letních kurzech, vážný úraz hlavy po pádu z terasy, návrat do Evropy v roce 1948 a pobývání ve švýcarském Schönenbergu pod mecenášskou rukou Paula Sachera.

Bohuslav Martinů, tento jemný a meditativní tvůrce, který ke své práci potřeboval rozjímavé ticho a klidné, hřejivé zázemí, strávil většinu života „na cestách“. Do svého rodného vysočinského hnízda se po válce již nevrátil – především pro intriky českých kulturních pidimužíků a pro násilné převzetí moci komunisty, se kterým ostře nesouhlasil. Přesto s rodnou Poličkou nepřerušil vnitřní i korespondenční spojení a od dvacátých let až do své smrti s ní udržoval vřelý listovní vztah – s maminkou, sourozenci, s hudební školou, muzejním kustodem panem Popelkou, básníkem Miroslavem Burešem...

Do Poličky zalétaly dopisy a pohlednice Martinů takřka z celého pulzujícího a barevně pestrého světa a hodiny na poličské věži odbíjely pomalý český maloměstský život, který nejdříve dávila válka a později plíživé strašidlo komunismu. Martinů, teď již slavný evropský skladatel, na Poličku nenahlížel svrchu ani přehlíživě – byla pro něj duchovní jistotou.

Miloš Doležal, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto archiv Nadace Bohuslava Martinů



  Jan Neruda a základní výzkum
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Adresát: Polička,
   odesílatel: Martinů

   Nalaďte si
 
   Život s šesticípou hvězdou
   Téma