Číslo 35 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Fingerem.

 

 

 

 

 

 


Severočeské umění v Klementinu

Jde vlastně o dvojici výstav sjednocených společnými historickými prostorami pražského Klementina, jakož i původem zastoupených uměleckých děl. Všechna totiž pocházejí ze dvou významných krajských výstavních institucí: Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích a nedalekého Památníku Terezín.

Mezi obrazy vystavenými v Klementinu jsou i krajinomalby Wilhelma RiedelaBohaté sbírkové fondy podmiňují široké časové rozpětí vzniku artefaktů (více než dvou stovek obrazů, grafických listů, kreseb a plastik) – od připomínky poměrně nedávného, vzrušujícího objevu kamenné románské hlavy evangelisty se zbytky polychromie v kostele sv. Petra a Pavla v Žitenicích (1180–1190) až po současné umělecké tendence. Zmiňme se zde alespoň o dílech nejvzácnějších: jsou jimi nizozemská desková malba Madona v uzavřené zahradě Mistra Tiburtinské Sibylly (1494) a obraz Sv. Antonín poustevník Lucase Cranacha st. (kolem roku 1520). Barokní umění české provenience zde reprezentují díla Karla Škréty, Antona Kerna, Václava Vavřince Reinera a Matyáše Bernarda Brauna. Za ostatní představitele malířského romantismu jmenujme na dlouhá léta téměř zapomenutého (a veřejnosti objeveného až díky nedávné retrospektivní výstavě), leč významného českoněmeckého krajináře Viléma Riedela, po část života přebývajícího a nakonec pohřbeného právě v Litoměřicích. Litoměřickým rodákem je jeden z nejvýznamnějších tvůrců fantaskního umění Alfred Kubin, jehož grafické listy se snově bizarními náměty patří na výstavě k dílům nejpřitažlivějším. Ze známých tvůrců moderního poválečného umění jmenujme za všechny – a v biografické posloupnosti – Emila Fillu, Jana Baucha, Jana Koblasu a Jiřího Sozanského.

Druhá část výstavy je pak tvořena díly pocházejícími z Památníku Terezín, v jehož správě se nacházejí nejen objekty a areály významově spojené s utrpením a smrtí více než dvou set tisíc lidí v časech nacistické okupace, ale i Muzeum ghetta se sbírkami historických předmětů a uměleckých děl, především kreseb vězňů, z nichž někteří byli – či po osvobození se stali – profesionálními výtvarníky. Výstavu v Galerii Klementinum můžete zhlédnout do 23. srpna.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Jan Neruda a základní výzkum
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Adresát: Polička,
   odesílatel: Martinů

   Nalaďte si
 
   Život s šesticípou hvězdou
   Téma