Číslo 35 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Fingerem.

 

 

 

 

 

 




Co vše se odehrávalo pod slupkou pražského jara?

Loni v květnu se pod záštitou Literární akademie konala mezinárodní konference u příležitosti dvacátého výročí vpádu „spřátelených“ vojsk a letos vyšly přednesené příspěvky ve sborníku nazvaném Pražské jaro 1968. Autoři zkoumají dané téma z různých úhlů, rozklenuti od zobecňujících historických hledisek přes přiblížení politických svízelů umělecké tvorby, reflexi tisku či televize až k osobním vyznáním. Základním námětovým středobodem se tak stává trojúhelník zvolený i jako podtitul celé knihy: Literatura–film–média.

Sborník Pražské jaro 1968 obsahuje i rozbor filmu Kadára a Klose Touha zvaná AnadaDaný rozsah textů – omezený na několik stránek – bránil hlubšímu vhledu do problematiky obecnější povahy, zato se dobře osvědčil v případě dílčích vzpomínek. Právě ty osvětlovaly, jak iluze „socialismu s lidskou tváří“ vnímali sami jeho aktéři, pokud uvěřili v obrodu stávajícího systému. Knihu uvozuje patero hlavních referátů – příliš stručných a často opakujících fakta známá již odjinud (například ze sborníku Zlatá šedesátá), někdy dokonce odbytých. Kupříkladu filmový příspěvek Jana Lukeše, navíc rozplizlý do celého desetiletí, připomíná narychlo sepsaný sumář stručných charakteristik a jmenných výčtů. Ostatně filmová sekce patří k nejslabším. Například ve žvatlavém textu Dana Duty, zjišťujícího mezinárodní souvislosti československé nové vlny, se nikdo ani neobtěžoval revidovat správné názvy filmů – ostatně nejen zde.

Sporný je rovněž náhled Zdeny Škapové, která neblahý festival v Banské Bystrici (roku 1959 brutálně zastavil náznaky uměleckého vzestupu československého filmu) spojila s úderem vedeným zejména proti snímku Velká samota. Jenže Velká samota v té době ještě vůbec nebyla natočena! Navíc v její úvaze o názorovém dozrávání novinářů v průběhu šedesátých let chybí byť jediná zmínka o Janu Kučerovi jako zásadním zjevu tehdejšího psaní o filmu. A konečně: za nejhodnotnější text v celé publikaci bychom mohli považovat Mackův rozbor únikového dramatu Kadára a Klose Touha zvaná Anada, kdyby byl původní. Chybí totiž upozornění, že se jedná o kapitolu z knihy o Jánu Kadárovi, publikovanou už dříve i časopisecky...

Z ostatních médií byl bohužel podceněn rozhlas, zato u televizního vysílání nalezneme několik objevných statí – najmě studii Daniela Růžičky. Autor se průkopnicky zaměřil na démonizovaný obraz „krizových let“, jak jej ve svých dnes již pozapomenutých inscenacích i publicistických pořadech vnucovala znormalizovaná Československá televize.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jan Neruda a základní výzkum
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Adresát: Polička,
   odesílatel: Martinů

   Nalaďte si
 
   Život s šesticípou hvězdou
   Téma