Číslo 35 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Fingerem.

 

 

 

 

 

 

 

 



Ivan Němec, publicista

Každý je zároveň někým jiným

Když se na počátku roku 1999 v Městském divadle v Brně uskutečnila premiéra první divadelní hry Jiřího Kratochvila, jehož postmoderní prozaická díla byla tehdy již ověnčena mnoha významnými cenami, ocenili sice diváci i kritici její uvedení jako významný dramaturgický počin, ale sama inscenace se žádnou divadelní událostí nestala. Hra A babička slaví devětadevadesáté narozeniny, jíž na jeviště vstoupil jeden z našich nejzajímavějších současných prozaiků, by možná upadla v zapomenutí, kdyby o dva roky dříve již neexistovala ve své původní rozhlasové podobě, která zůstala naštěstí živá dodnes, jak o tom svědčí i její repríza na stanici Vltava (28. 7. 2009).

Název i rozsah rozhlasové hry, kterou v roce 1997 nastudovala režisérka Hana Kofránková, se poněkud odlišuje od divadelní verze. Kratochvilovo modelové drama Babička slaví devětadevadesáté narozeniny aneb Rozhlasová balada o smrti a o Jankovi se zpočátku tváří jako úsměvná historka, odvíjející se při výročním setkání široké rodiny, na němž se někteří rodinní příslušníci nechali z „pracovních důvodů“ zastoupit dvojníkem. Ze zdánlivě nevinné komediální zápletky vyroste krutý metaforický příběh, během něhož se postupně demaskují všichni narozeninoví hosté. Ukáže se, že žádný z nic není „pravý“, neboť jsou to jen najatí aktéři „z takové herecké agentury, co poskytuje náhradníky pro ty, co musí být zaráz na dvou místech“. Najatí herci-dvojníci se často křiklavě a šmírácky přehrávají, protože každá figura se chce „zviditelnit“ producírováním co možná nejnápadnějším. Z komedie se rodí mrazivý obraz současného světa, z něhož se vytratily prastaré hodnoty autenticity, pravosti a pravdy a místo nich získávají svou vládu imitace a náhražky, jež se snaží ovládnout každou situaci.

Nakonec svou masku odloží i babička, kvůli níž se absurdní fraška odehrávala, a pod jejími slovy „všichni už jen hrajem, anebo se necháváme hrát, všichni už poslali jen své náhradníky...“, jako bychom zaslechli neveselou ozvu shakespearovského výroku o tom, že celý svět je divadlo, v němž lze hru těžko rozeznat od opravdového života a hranou pravdu od nepravdy.

Režisérka Hana Kofránková založila svou práci především na propracovaných hereckých výkonech. Tím, že jednotlivé postavy pevně, přesně a zřetelně formovala, vyhnula se nebezpečí, že by se posluchač v dějové linii, u Kratochvila tradičně roztříštěné do mnoha obrazů a „filmových sekvencí“, nevyznal. Obdivuhodný výkon podala Barbora Hrzánová, která postavě Babičky dala chraplavý hlas, jímž každou repliku s pomalou namáhavostí odvalovala z úst. Václav Postránecký (Martin), Stanislav Fišer (Lukáš), Alena Vránová (tetička Grúňa) zužitkovali ve svých postavách najatých herců – každý po svém – celou plejádu různých způsobů hereckého přehrávání, šmíráctví, pozérství a nadsázky. Postavu Janka zahrál přesně a citlivě Ivan Řezáč, vtipně pojatou postavu komentující Smrti vytvořil Přemysl Rut.

Při Kratochvilově hře o dvojnících, kteří se snaží, aby své okolí zmátli tím, že svou hereckou produkcí dokonale markýrují pravdu, nelze nemyslet na mnohé příslušníky naší současné politické scény. O co víc je to komedie aktuálnější, o to víc je černější.



  Jan Neruda a základní výzkum
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Adresát: Polička,
   odesílatel: Martinů

   Nalaďte si
 
   Život s šesticípou hvězdou
   Téma