Číslo 37 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s šéfdirigentem SOČR.
Vladimírem Válkem.

 

 

 

 

 

 

 


Mladí visegrádští a Jára Cimrman v Plzni

Cenu ministrů kultury zemí Visegrádu za nejlepší středoevropský kulturní projekt získal loni Mezinárodní festival Divadlo, který se každoročně koná v Plzni. Letos se uskuteční už jeho sedmnáctý ročník a specifický je tím, že chce postihnout nejpodstatnější změny, jimiž za posledních dvacet let prošlo divadelní umění zemí visegrádského prostoru.

V Plzni se představí i Snílci Roberta Musila, které v pražském Divadle Komedie inscenoval Dušan PařízekVe dnech 9. až 17. září nabídne festival svým návštěvníkům přes dvacet špičkových inscenací, na jejichž vzniku se v posledním roce podíleli na českých, slovenských, maďarských a polských scénách především ti režiséři, kteří se začali divadlem zabývat až po roce 1989. Jednou z mála výjimek je hit naší uplynulé divadelní sezony – hra České nebe, kterou v Divadle Járy Cimrmana nastudoval její spoluautor Ladislav Smoljak (hru jako obvykle napsali spolu se Zdeňkem Svěrákem; jako její třetí, leč v pořadí první autor je ovšem v programu uváděn sám Cimrman). Z dalších významných českých inscenací, jež se v Plzni představí, jmenujme alespoň svého času skandální hru Viléma Mrštíka Paní Urbanová, kterou ve stylizované nadsázce režíroval v královéhradeckém Klicperově divadle Martin Františák, Ibsenovu Hedu Gablerovou v expresivní interpretaci ostravských herců, s nimiž ji v Národním divadle moravskoslezském připravil Jan Mikolášek, Snílky Roberta Musila, které v pražském Divadle Komedie inscenoval Dušan Pařízek, či operu Richarda Strausse Salome v nastudování Ivana Paříka a Martina Otavy – tou do festivalového programu přispěje hostitelské Divadlo J. K. Tyla.

Z inscenací zahraničních předchází vynikající pověst zvláště Vajdičkovo nastudování klasického díla slovenské literatury Vše pro národ v nitranském Divadle A. Bagara. Tato Šulajova dramatizace Timraviny novely nazírá s ironickým odstupem na slovenský patriotismus. Jedno z nejlepších maďarských divadel, Katona József Színház, přiváží na festival absurdní thriller Alexandra Vveděnského Vánoce u Ivanovových v režii Pétera Gothára. Také Polsko se představí tvorbou mladých režisérů, kteří si – podobně jako jejich maďarský kolega – již získali mezinárodní renomé. Inscenace obou jsou z Krakowa. Jan Klata nastudoval v divadle Narodowy Stary Teatr Aischylovu Oresteiu a zabývá se v ní soudobým světem politiky a médií. Maciej Sobociński pak v Teatru Bagatela pojal Shakespearova Othella jako laboratoř, v níž sleduje genezi zla a ukazuje démony, kteří převrací i ten nejušlechtilejší úmysl v opak. Věřme, že se tito démoni neprosadí na konferenci, kterou v rámci festivalu pořádá Světová asociace kritiků na téma „Dvacet let poté – proměny divadla a jeho reflexe po roce 1989“.

Bronislav Pražan



  Suvenýr, suvenýr...
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Jenom cesty na Sibiř?

   Pořiďte si
 
   Tajný kód Oldřicha Janoty
   Téma