|
Tajný kód Oldřicha Janoty
Před několika dny oslavil šedesátiny Oldřich Janota, kultovní
postava domácí hudební scény a nepochybně největší básník
českého folku a rocku. Jeho věhlas byl v osmdesátých letech
srovnatelný snad jen se s proslulostí Jaromíra Nohavici, na
rozdíl od něj však nikdy nebyl vnímán jako protestní zpěvák a
také nikdy neusiloval o oslovení nejširšího publika. Přestože
dnes jeho tvorbu sleduje jen komunita nejvěrnějších
posluchačů, některé z jeho skladeb se přiblížily zlidovění,
aniž by lidé tušili, kdo je jejich autorem.
Absolvent Fakulty žurnalistiky Univerzity Karlovy, který se
ovšem v letech normalizace živil jako čerpač vody, noční
hlídač nebo topič, ovlivnil generace svých následovníků.
Vyprávět by o tom mohl například zpěvák skupiny Mňága a Žďorp
Petr Fiala, který se paradoxně postaral o Janotovu
nejvýraznější medializaci za posledních dvacet let – to když
k obrazu svému předělal jeho skladbu Zrychlený vlak s
proslaveným refrénem „I cesta může být cíl“.
O tom, co vše Janota znamená pro celou řadu často mnohem
mladších muzikantů, svědčí i vydání CD Ztracený ve světě, na
němž se k jeho dílu přihlásilo šestnáct kapel a písničkářů
rozličného stylového založení a přístupu k hudbě. V zahraničí
se podobnými „alby na počest“ vzdává hold jen největším
hvězdám, u nás už to vůbec není zvykem.
Léta proměn
V letech předcházejících listopadu 1989 nemohl samozřejmě
Janota na jakékoli „zakonzervování“ své tvorby ani pomyslet.
Desky a cédéčka mu začaly vycházet až ve svobodných časech a
dnes si z nich může každý sestavit obraz jeho muzikantského
vývoje. Přesto to není jednoduché, písničkář totiž v průběhu
let dost často měnil tvář, a to i za cenu nepochopení a ztráty
publika.
Začínal
na přelomu šedesátých a sedmdesátých let jako typický folkař
své doby, s kytarou na krku a melodickými baladami na
repertoáru. A zaznamenal první úspěchy. Mnozí by se uspokojili
a naplňovali očekávání – třeba navěky. Ne tak Janota. Po
epizodě s folkrockovou skupinou Pentagram založil koncem
sedmdesátých let kapelu Mozart K. a značně „přitvrdil“. Dojem
z kapely původního názvu Mozartovy koule byl prý až
apokalyptický, Janotova kytara i saxofon Jana Štolby zněly
výrazně rockově a „zpožděné“ harmonium Miloše Vojtěchovského
ten bizarní zvuk korunovalo.
Následoval další obrat – v roce 1984 začal Janota v triu s
kytaristy Lubošem Fidlerem a Pavlem Richtrem experimentovat se
zvukovými smyčkami, které si – dávno před rozšířením sampleru
– vyráběli ručně na magnetofonu. Snahy souboru, přezdívaného
podle prvních písmen příjmení jeho členů Džafiri, však příliš
velkou odezvu neměly a na festivalu Folkový kolotoč v Břeclavi
byl dokonce Janota vypískán.
Na nějaký čas se stáhl do ústraní a až koncem osmdesátých let
se opět objevil na scéně – a znovu v překvapivé konstelaci.
S violisty Irenou a Vojtěchem Havlovými se představili
v komorním programu, jenž se ukázal až překvapivě
životaschopným. V triu pak natočili několik desek, od nichž se
písničkář odrazil k jedné ze svých posledních metamorfóz. Jeho
sólová alba z devadesátých let, Žlutě nebo Sešité, zachycují
zapřísáhlého solitéra jako svého druhu hudebního minimalistu
ovlivněného východní hudbou.
Šifra mistra Janoty
Hotel Savoy, Bitva na Tursku, Druhý břeh, Místní blázen, 24
hodin volného času… Všechny ty Janotovy písně, včetně notových
záznamů, dnes putují po internetu, tak jako jejich autor stále
vyráží i do těch nejzapadlejších českých i moravských městeček
za svými příznivci. Nedávno tyto toulky zvěčnil v knížce
fejetonů a arabesek Neslyšící děti.
V jednom z rozhovorů, které Oldřich Janota u příležitosti
vydání knihy poskytl, vypráví o lidech, kteří si ho vybrali
jako „toho svého“ umělce. „Postupem času se vytvořil určitý
okruh lidí, kteří si mě vzali do života. Jezdím hrát lidem
písničky, a pak zjistím, že jsem určitým prostředníkem
v jejich komunikaci mezi sebou. On řekne třeba: Znáš od Janoty
támhletu písničku? A ona řekne: No jasně, jak je tam ten verš…
Ti lidi mají svoji šifru, pro kterou našli kód v Janotovi
a jeho písničkách.“
Dešifrovat Oldřicha Janotu není jednoduché. Jeho skladby se
snadným interpretacím vzpírají už čtyřicet let a právě tak
dlouho jsou nedílnou součástí české písničkářské scény. Nalézt
jejich tajný kód je přitom stále neobyčejně lákavé.
Milan Šefl
Foto Karel Šuster
Originální, nenapodobitelný, zatvrzelý hledač…
Ztracený ve světě – A Tribute To Oldřich Janota, tak zní
název výběrového alba, které iniciovala a vydala firma
Indies Scope Records. Janotovy písničky tu interpretuje
pestrá škála mnohdy o několik generací mladších hudebníků.
Některým z nich jsme položili následující anketní otázky:
1) Vzpomenete si na své první setkání s Janotovými
písněmi?
2) Co pro vás dnes Oldřich Janota znamená?
Jarda Svoboda, zpěvák a kytarista skupiny Traband
1) Hluboká osmdesátá léta, hudebně-alkoholický mejdan v
jednom pražském undergroundovém bytě, vlasatí kamarádi,
zapřisáhlí zappisté, ufňukaní bluesmani a jejich mystické
kamarádky. Z cívkového magnetofonu hlas zaklínače Ou Jé –
tehdy s Mozartem K. Já ten večer už neschopen s kýmkoliv o
čemkoliv – jen poslouchat a žasnout.
2) Umění nad jmění.
Tomáš Kočko, kytarista a zpěvák souboru Tomáš Kočko &
Orchestr
1) S Oldřichem Janotou a jeho hudbou jsem se poprvé setkal
v Ostravě při natáčení televizního pořadu Sešli se...
Pořad jsem moderoval, a tak jsem s Oldou zapředl i
rozhovor... Zajímavý člověk. Pak jsem si pořídil jeho
desku Sešité.
2) Trvalou hodnota mimo hlavní proudy.
Jana Vébrová, písničkářka a akordeonistka
1) To bylo někdy na střední škole, když jsem začínala hrát
na harmoniku a „moji starší hudební vychovatelé“ mi
předkládali kvalitní „studijní materiál“ - pokud chceš
dělat dobrou muziku s nehloupými texty, tak toho Janotu
musíš znát!
2) Pěkné texty. Jedny z nejlepších mezi českými
písničkáři. A taky zklidněnou moudrost stáří…
Michal Němec, zpěvák a kytarista kapely Jablkoň
1) Pokud se dobře pamatuji, úplně poprvé jsem se s Janotou
setkal při Pražských jazzových dnech v listopadu roku 1979
na Folimance. Seděl na pódiu s Jakubem Nohou a společně
hráli písničky tu jednoho, tu druhého...
2) Především legendu. Takovou, až poněkud tajemnou
postavu, která se jednou za dlouhý čas zhmotní a pokecá se
mnou třeba o počasí. Pořád v sobě nosím kus jeho
vyprávěcího zpívání, například když jsem dělal písničku
Krajina Ró, tak to byl vyloženě se mnou.
Dorota Barová, violoncellistka a zpěvačka dua Tara Fuki
1) Na konkrétní moment si bohužel nevzpomínám, ale vím, že
mne zaujal Janotův hudební minimalismus, jeho hudební
projev a emocionální prožitek a hlavně texty, které
fungují i bez hudby, jako poezie.
2) Pro mne je Oldřich Janota žijící legendou, která
bezesporu ovlivnila a ovlivňuje spoustu muzikantů. On sám
zůstal originální a nenapodobitelný.
Martin E. Kyšperský, zpěvák a kytarista skupiny Květy
1) Jako první se mi dostalo do rukou koncertní album
natočené v triu Janota, Richter, Fidler. Nejdříve jsem se
divil, proč někdo hraje tak přísný minimalismus, a moc se
mi to nelíbilo... Zároveň mne ale ta hudba přitahovala, a
po nějaké době jsem poslouchal celé dvojalbum stále
dokola. A poslouchám jej dodnes, a pořád mi to přijde jako
nejmagičtější česká nahrávka.
2) Obdivuji ho a pořád se s ním někde setkávám. Tedy ne
osobně, ale vracím se k jeho věcem a okouzluje mne to.
Napsal toho tolik! Líbí se mi, jak zatvrzelý to je hledač,
a jaká síla jde z jeho hudby.
Petr Filák, kytarista kapely Maraca
1) Sestra mne v roce 1981 vzala na koncert AG Fleku ve
Zlíně. Oldřich Janota byl hostem skupiny. A tak mne
uchvátil, že jsem na kazeťáku dokola sjížděl velmi
nekvalitní nahrávku z koncertu, až můj otec vyslovil zákaz
poslouchání „toho mrčy“ - tak Janotu nazýval pro způsob
jeho zpěvu...
2) Jen vzpomínku na jakousi revoltu. Ovšem texty má stále
geniální, projev svojský.
Karel Heřman, zpěvák skupiny Čankišou
1) V první polovině osmdesátých let jsem Janotu poslouchal
z kazet značky Emgeton a magnetofonu z NDR. A pak jsem byl
na několika jeho koncertech s Mozart K. v Ernově sále
Staré radnice v Brně. (Až tam jsem si uvědomil, že sál je
ve druhém patře a při představě stěhování harmonia po
celkem strmých schodech... Obdivuhodné!). Nakonec jsem se
naučil na kytaru Hotel Savoy a začal tím oblbovat slečny.
2) Vzpomínky, poezii, obrazy malované slovy, hudbu trochu
jinak!
(miš) |
|