Číslo 37 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s šéfdirigentem SOČR.
Vladimírem Válkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Martin Ryšavý, autor, vypravěč i hrdina románu Cesta na Sibiř, za který letos získal cenu Magnesia literaJenom cesty na Sibiř?

Sibiř vždycky lákala, dávno už kozáky. Tajemná, nekonečná země. Starším generacím u nás ji přiblížila legenda o legiích, jež ovládly transsibiřskou magistrálu, a o jejich anabázi. A pak to nezapomenutelné dobrodružství polárníka Eskymo Welzla – také začalo na Sibiři. Nejprve prací na stavbě magistrály a po ní následovalo osamocené dobrodružné putování pustou tundrou přes sibiřské řeky až k Eskymákům. Sibiř je dnes sice stejně vzdálená, ale dostupnější i přístupnější, pro přírodní bohatství exploatovaná, sovětizací etnicky narušená a kulturně proměněná. Přesto, a snad i proto, vzrušuje dál. Naposled z Mongolska zamířila na sever Petra Hůlová vzrušujícím románem Stanice tajga.

Martin Ryšavý je dokumentarista, a mohlo by se tedy zdát, že se k napsání Cesty na Sibiř připravil natočením tří filmů (Sibiř – duše v muzeu, Afoňka už nechce pást a Malupien, olšový spas). Ale to by pro vznik románu nestačilo, třebaže v těch filmech jsou stejné scenérie, reálie a postavy, jež zaplňují i román.

V čem to je, že tak nezvykle rozsáhlá kniha, kterou bez zjevných kompozičních a stylistických fíglů od první do poslední stránky vypráví autor prostě, jako kdyby si psal cestopisný deník (zřejmě faktograficky i místopisně přesný), je ve své přirozenosti tak přitažlivá – a vlastně i napínavá. Obstála by i jako cestopis. Při povrchnějším čtení se může zdát, že kromě začátku – zachycujícího autorovo přírodovědné studium, listopad 1989 a ne zrovna úspěšnou misi do rozbouřeného Rumunska – určují podobu a rytmus knihy jeho několikeré cesty po Sibiři. (Vztah vypravěče k cestopisům ovšem není lichotivý: „Nesnáším cestopisy. Nevěřím jim ani slovo… Myslím, že ti, co to píšou, do sebe musí pumpovat nějakou drogu, aby mohli být pořád tak uchváceni úplně vším.“)

Za onou prostotou vyprávění se skrývá dosti rafinovaný autor. Vždyť ta mnohasetstránková kniha má skrytou umnou kompozici i silný osobní příběh, v němž nechybí peripetie vypravěčových milostných vztahů až po velkou, nevšední, osudovou lásku – naplněnou, nenaplněnou? Všimněme si: kniha má ouverturu, v níž autor exponuje, co je základní: uvádí do děje osudovou Andželu, s níž se sblíží v Žigansku až mnohem později. A jak to činí? Hovorem na dálku, silným dialogem.

Ne, Martin Ryšavý nepsal pouhý cestopis, i když vedle autentických pozorování se nevyhýbá ani pasážím historickým, sociologickým a etnografickým. Cesty na Sibiř jsou bez nadsázky především skutečným moderním bildungsrománem.

Vlastně mě to mělo napadnout, hned jak jsem začal číst: autorovy pokusy s potkany, kdy jim na přírodovědné fakultě ve Viničné mění světelný režim, aby v diplomce prokázal změny jejich biorytmu, byly vlastně experimentem, v němž se zjišťuje, jak reaguje organismus na rychlý přesun přes několik časových pásem. Třeba z Prahy do Jakutska, do Žiganska a ještě severněji k pastevcům sobů pod verchojanské hory – to je zase autorův experiment se sebou samým, s vlastním životem, s neklidným puzením hledat jeho smysl. Zpočátku byl zlákán přáteli k pátrání po šamanech, a když po nich našel jen stopy, připoutala ho podivná země s pozoruhodnými lidmi, třeba utopenými v alkoholu. Necítí zklamání, má trpělivost s nimi žít i sdílet nudu, týdny, měsíce a čekat na kratičká setkání s Andželou.

Vladimír Karfík, literární kritik

Foto Antonín Matějovský



  Suvenýr, suvenýr...
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Jenom cesty na Sibiř?

   Pořiďte si
 
   Tajný kód Oldřicha Janoty
   Téma