Číslo 37 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s šéfdirigentem SOČR.
Vladimírem Válkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vladimír Karfík, publicista a literární kritik

Dary léta

Jistě se opakuji, ostatně z potěšení, někdy i z radosti nad opakováním starších rozhlasových pořadů jsem se posledně vyznal. Jenom jsem přitom zapomněl, že rádio nesledují pouze pamětníci. Pro mladší generace jsou opakované starší pořady vlastně nové, vždyť tu dostávají výjimečnou příležitost slyšet je poprvé, a jakápak tedy vzpomínka!
Letní měsíce se stávají sice stále úmornějšími a navíc, jak v posledních letech prožíváme, je léto v nečekaných chvílích i trestající. Nicméně, pokud nemáme domek v nivě u řeky či u nevyzpytatelného potoka, nebo pod hrází rybníka, rádio nám za žaluziemi poskytuje spolehlivou letní útěchu. Na rozdíl od televizních stanic, ať jsou komerční, anebo veřejnoprávní, nezpozoroval jsem, že by se tvůrci rozhlasových programů během letních měsíců propůjčili k vnucování zvukového smogu ve svatém přesvědčení, že lidé během léta docela zblbnou a vyžadují tomu odpovídající třeskutou zábavu. Ale o tom škoda mluvit.
Nelze přehlédnout, že zejména v létě je Praha úměrně počtu turistů plná koncertů, také často komerčních, a tedy pochybné kvality – připomíná to restaurace, které se zařídily na lapání cizích turistů. Co turista, to primitiv, jemuž je kvalita lhostejná? Líbí se mu, že pražský magistrát se úporně snaží město dotvořit v Disneyland s pseudohistoricky krojovanými otrapy u autentických památek či pochybných koncertů? Ale není tak zle, kdo má hudbu skutečně rád, nemusí do rozpálených anebo deštivých ulic ani vycházet. Rozhlas mu ji dopraví až do domu.
Pravda, nic nového na tom, že rozhlas v tomto oboru plní své poslání po celý rok, ale přece: po celé Evropě se konají nejrůznější letní hudební festivaly a posluchač věrný rozhlasu nemusel loni třeba do Lucernu, aby si poslechl koncert Festival Academy Orchestra. Ten mě zaujal už tím, že si objednal k premiérovému provedení hned dvě novinky: skladby Change Johannesa Borise Borowského a Endless steps od Ondřeje Adámka. K tomu dvě konstanty: Stravinského Svěcení jara a dirigent Pierre Boulez. Kdo není netrpělivý, rád si rok počká, dobré zboží nezestará. Někdy však nemusíme ani ten rok čekat.
Letošní provedení Wagnerova Soumraku bohů na Bayreuther Festspiele 2009 jsme slyšeli bez prodlení, ani jsme nemuseli vážit cestu do oné proslulé operní stodoly. Před léty jsem tam zhlédl Zlato Rýna a budova mě ohromila svou nezdobnou obyčejností: žádné štukatérské orgie, alegorie, stovky poletujících andílků, jenom to hudební divadlo na velké scéně. A teď – Wagner i s bayreuthskou atmosférou doma v pohodlí, s přestávkami, v letním sobotním odpoledním a večerním čase na Vltavě. To je přece úžasné!
Zejména dvě věci mě letos u rádia drží: promyšlená pozornost věnovaná Bohuslavu Martinů, modernímu klasikovi, který zdomácňuje za hranicemi své země mnohem rychleji, než je tomu doma. Jako by nemožnost návratu po válce předznamenala i osud jeho díla na našich pódiích. Rozhlas využil padesátého výročí jeho odchodu a dělá pro návrat a přijetí exulantova díla, co jenom může. A pak je tu papá Haydn. Ne že by se hrál málo, ale co s jeho stovkou symfonií? Úžasný počin připravila Redakce vážné hudby: v rámci projektu Pauza s Haydnem zazní každý den o půl páté odpoledne vždy jedno Haydnovo dílo. Souborné provedení všech jeho symfonií (zatím jsme u šedesáté z neuvěřitelných sto čtyř) bude Českému rozhlasu navždy připsáno k dobru.
K tomu třeba připomenout jeden z Radiodokumentů, který by se zrovna letos měl vysílat snad každý den s povinným poslechem: S Romy do Osvětimi, jak ho před pěti lety natočili Zdeněk Bouček s Jitkou Škápíkovou. Proč, nemusím říkat.



  Suvenýr, suvenýr...
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Jenom cesty na Sibiř?

   Pořiďte si
 
   Tajný kód Oldřicha Janoty
   Téma