Číslo 45 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Pekovou.

 

 

 

 

 

 


 


I poskytování radosti má své meze

Vzestup a pád zločineckých bossů lákal filmaře odedávna. Stačí si vybavit Zjizvenou tvář, ať již tu z počátku třicátých let nebo o půlstoletí mladší. Nejlepší díla tohoto zaměření se nesoustředila jen na vnější dobrodružné akce, analyzovala také znecitlivělé lidské nitro. Zajímala se o vnitřní proměny člověka, jemuž se zločin stal pouhým druhem podnikání. Nyní se na stejnou půdu vydává i americký snímek Kokain, natočený režisérem Tedem Demmem (v pátek 6. listopadu uvede Prima).

Film se honosí módním označením „podle skutečných událostí“: George Jung je autentickou osobností, která si ve vězení stále ještě odpykává trest. Jeho příběh samozřejmě obsahuje nutnou připomínku, že zločin se nevyplácí. Avšak současně se jej autoři filmu pokoušejí představit co nejlichotivěji. Vždyť v životě nikoho nezabil, snad ani nenosil zbraň. Vždyť to byl člověk laskavý a přátelský, který se od svých nejbližších (neústupné matky, hysterické manželky, nejbližších kamarádů) dočkal jedině zrady. Vždyť chtěl poskytovat jen potěšení z marihuany a později i kokainu. A jen tak mimochodem vybudoval grandiózní pašeráckou síť, která mu vynášela desítky milionů.

Vzestup a pád zločineckých bossů lákal filmaře odedávna. Stejné schéma má i snímek KokainRežisér svůj film formálně pojal Jungovu zpověď. Jako kdyby si charismatický zločinec vybavoval, co vše prožil a zažil, provází jeho průběžný komentář veškeré dění. Svým způsobem tak může být odůvodněn převažující idylický pohled: divák vlastně sleduje, jak Jung sám vnímal své podnikání. Ale domnívám se, že jde o obratně sestavenou obezličku jak hrdinovi zjednat co největší sympatie. A pašování drog? Vždyť jsou to jen speciálně upravené rostlinky, jak s oblibou říká...

Hlavního hrdinu ztělesnil Johnny Depp ve vnějších proměnách docela chameleonských – pod měnícím se vzhledem obličeje postihuje každou fázi jeho osudu, ať pobýval na výšinách či byl stržen na dno. Dvě dívky, které nejvíce zasáhly do jeho života, si zahrály Němka Franka Potenteová a Španělka Penelope Cruzová, které paradoxně vycházejí přesvědčivěji než Deppův hrdina, neboť se mohly soustředit jen na dílčí výsek.

Příběh plyne uvolněně, vyhýbá se dramatickému vyklenutí, drolí se do uzavřených segmentů. Některé motivy se blíží ke strohému bonmotu: Jung si třeba uloží své nelegální zisky u panamské banky (aby zbytečně netratil jejich „propíráním“), ale o peníze znenadání přijde, když vklady jsou později znárodněny, takže je zase chudý jako příslovečná kostelní myš...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Stroj dušičkového času
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Jemné ohledávání smyslu

   Pořiďte si
 
   Sama mezi muži
   Téma