Číslo 45 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Pekovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Simona Peková, herečka

Četbu v olomouckém rozhlase režíroval Jakub Vítek.
To on vás seznámil s Adinou?

Jakub má na svědomí v rozhlase mne i Adinu. S ním jsem se po špičkách pustila do nerovného boje a ve finále to byl on, kdo strávil dlouhé hodiny s oběma a nutně ho musela doprovázet svatá trpělivost. Mně se Adina vždycky líbila moc a nejspíš jsem viděla většinu jejich filmů, svým vtipem a sarkasmem mi připomínala maminku. Kniha ke mně poprvé doputovala z nakladatelství Škvoreckých přes kanadské kamarády. Když přemýšleli, co mají mladé holce ze socialistického Československa poslat, rozhodli se pro metrák čtiva. Nebudu lhát, spíš jsem toužila po džínách, ale zjistila jsem, že mám doma poklad. Balík mi byl doručen přes Maďarsko, nikdo ho kupodivu nerozbalil, a já mezi všemi těmi skvělými tituly našla i knihu Adiny Mandlové. Podepsanou!

Za mikrofon sedáváte poslední dobou v Olomouci poměrně často.

Ano, a zase to má na svědomí Kuba Vítek. Zamiloval se do mé Spáčilové z Nudy v Brně a od té doby mě obsadil do mnoha rozhlasových her. Jednou za mnou přišel a prohlásil: Mám pro tebe něco nádherného. A vyrukoval s Adinou. Řekla jsem mu, že se zbláznil, že něco takového dělat nemůžu. Mandlová, taková osobnost! Můj hlas je přece ve srovnání s jejím úplně jiný, hrubý. Nakonec mne ale přesvědčil. Nechtěla jsem, aby to byla jen četba, šlo mi o autentický projev, aby to bylo, jako když si jen tak povídáte. Za rekordní dvě nedělní odpoledne jsme byli hotovi, ovšem Jakub měl práci před sebou.

Adina Mandlová ovšem nebyla jedinou divou třicátých let, kterou jste „oživila“, že?

Asi myslíte Extási a Hedy Lamarr Je to projekt Hadivadla, kde jsem v angažmá. Lamarr je zachycena ve dvou polohách – na vrcholu slávy a jako osmdesátiletá zlodějka, která krade, protože se nudí. A právě tuhle Hedu hraji já. Práci bohužel přerušila moje náhlá nemoc, ale naštěstí jsem se zase mohla vrátit „do hry“. Teď aktuálně jsem také Izabelou v Říši zvířat Rolanda Schimmelpfenninga, kterou uvádíme pod názvem Divočina. Mám roli stárnoucí herečky, která hraje z nedostatku příležitostí šest let zvíře, cibetkovitou šelmu. Doufám, že tím se kruh neuzavírá, protože když jsem po ukončení JAMU čekala, kdo a jak mě obsadí, dostala jsem jako první profesionální roli jelena v Záhořanském honu.

Nelitovala jste v tom okamžiku, že jste si jako profesi zvolila herectví?

Kdepak. Asi to mám ve vínku. Narodila jsem se jako Simonka Vidláková, můj otec byl herec, scénograf, kostýmní výtvarník a choreograf. Nedožil se vysokého věku ani odpovídajícího uznání, zemřel tragicky v pouhých třiceti letech. Bohužel se na se na něj nepamatuji. Maminka taky hrála – krásná vdova, ale se Simonkou jako s batohem na zádech... Do divadel jsem jako dítě nechodila, nevyrůstala jsem „na prknech, co znamenají svět“, spíš jsem s babičkou poslouchala rádio. Ta imaginace pro mne byla nesmírně důležitá. Odjakživa jsem ale exhibovala, možná ve snaze upoutat pozornost. Chtěla jsem na konzervatoř, ale maminka a nový tatínek lékař mě přesvědčili, že klasické gymnázium bude lepší. Nejde ti latina? Jen se snaž, Simonko, bude se ti to hodit. Měli pravdu. Naučila jsem se jazyky, což se mi v budoucnu opravdu vyplatilo. Vysokou školu jsem si už ale vybírala podle svého – a napodruhé jsem se na JAMU dostala s přehledem.

Šárka Vieweghová

Snímky David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 27. října.



  Stroj dušičkového času
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Jemné ohledávání smyslu

   Pořiďte si
 
   Sama mezi muži
   Téma