|
Sama
mezi muži
Po světě s mikrofonem – tak se jmenuje knížka vzpomínek
proslulé rozhlasové zpravodajky Věry Heroldové-Šťovíčkové,
kterou právě vydává nakladatelství Radioservis. Autorka stovek
rozhlasových reportáží a knih Afrika – rok jedna, Bouře nad
rovníkem či Africké lásky, africká manželství v nejnovější
publikaci z edice Osudy vzpomíná na své dětství i
žurnalistické začátky, líčí nejzajímavější momenty ze svého
zpravodajského působení v afrických zemích, ale také léta,
která po vyhazovu z rozhlasu strávila mimo média. Ukázka,
kterou přinášíme, připomíná slavnou éru zahraniční redakce
Čs. rozhlasu, v níž byli autorčinými kolegy Jiří Dienstbier,
Karel Kyncl či Jan Petránek.
Přátelé „na telefonu“
Přicházeli postupně, pořadí si nepamatuji. Vzdělaný rusista a
gentleman Luboš Dobrovský, chytrý a pohotový Jiří Dienstbier s
trvalým zájmem o vyšší politiku a slečny, muž mnoha jazyků
Karel Jezdinský, nesmírně pracovitý Karel Kyncl, který
neplýtval minutami na zbytečnosti a s nímž mě později pojilo i
hlubší kamarádství, a také nad poměry informovaný Vašek
Novotný a pak Čestmír Suchý, který nebyl sice výrazný pisatel,
ale zato byl skvělý organizátor a stal se nepostradatelnou
organizační duší redakce; zůstali jsme „na telefonu“ i po
odchodu nás obou z rozhlasu až do jeho smrti.
Z Bratislavy pak po určitou dobu v Praze a v zahraničí působil
vzdělaný muž s rozhledem a noblesním chováním, jímž nezapřel
aristokratické evangelické předky, Dušan Ruppeldt. Ludvík
Čermák byl trochu jiný než my ostatní, tělem i duší byl oddán
muzice, a tak se v Americe mimo práce pro vlastní redakci
věnoval mapování pop-music. Po pravdě řečeno, pražské jaro
s námi příliš neprožíval. Však také – teď trochu předběhnu –
když mě za normalizace zašel přátelsky pozdravit na jedno
z mých trestných pracovišť, zeptal se s naivitou, jež mu
v politice byla vlastní: „Poslyš, Věro, stálo ti to pražské
jaro za to?“ Přesto později pro jistotu vyhodili z rádia i
jeho.
Studnice bleskových nápadů
V posledním
roce uvolněného vysílání dorazil do redakce Jarda Jírů,
vzdělaný a nadržený touhou psát, který se rychle zabydlel a
rychle pak s námi vypadl. A ovšem Honza Petránek. Sám byl
délesloužící, do redakce přišel jako mladík mezi prvními, záhy
po mně, a občas – nepochybně záměrně – tehdy provokoval
důstojné kolegy a šéfy šaškováním. Byl studnicí bleskových
nápadů a co nevěděl, to si dokázal v mžiku domyslet,
v nejhorším případě vymyslet.
V této souvislosti vzpomínám, jak jsem jednou přišla trochu
později na nějakou besedu s posluchači a Honza řádil na pódiu.
Právě začal vyprávět jakousi – nepochybně proti realitě silně
upravenou – historku, v níž jsem také hrála roli. Jak mě
spatřil ve dveřích, pozval mě na pódium, s nevinnou tváří
posluchačům slíbil, že jim dotyčnou příhodu dopovím sama, a
z pódia zmizel.
Naší redakcí prošlo i několik žen, ale po čase odcházely –
pracovní doba platila jen tehdy, když se nic nedělo, ale ono
se pořád něco dělo a nároky se kladly na všechny členy redakce
stejné.
S mužskými kolegy jsem vycházela dobře, nežádala jsem o úlevy
s apelem na jejich galantnost ani o Vánocích a přijala jsem
převážně mužská pravidla hry: nepáčit se do soukromí druhého,
svěřené si nechat pro sebe a nehlučně přiskočit, když je to
potřeba. Pro kolegy jsem byla jedním z party a bylo mi v této
atmosféře dobře.
Šéf přichází
Vlastně
musím říct, že jsem se po návratu z Polska vdala. Vzala jsem
si za muže kolegu z hospodářské reakce, kde vládl pracovní
stereotyp bez potřeby reagovat na denně se měnící realitu.
Chodili jsme spolu často na koncerty a nějak se nám zdálo, že
je to to pravé pouto. Nebylo, zakrátko jsme se dohodli a
přátelsky se rozešli. Byl to dobrý člověk, ale měl nízké
sebevědomí, a tak mu vadily jak mé věcně kamarádské vztahy
s mužskými kolegy, tak mé zaujetí prací. Mně zase vadilo, že
ač chodí z redakce dřív než já, zaposlouchán do koncertu na
desce si vůbec nevšimne, že uhlí nese ze sklepa maminka.
Chronologie bere za své, stejně jsem ji až dosud neudržela a
nedokážu to ani nadále. Na jaře roku 1963 přišel jako zjevení
do redakce nový šéf, Milan Weiner, a teprve s ním byla redakce
kompletní. Všichni pochopili, že je konec improvizace a
provizorních šéfů. Že končí doba, kdy jsme neuměli tvůrčím
způsobem spolupracovat, a proto jsme byli pouhou partou
dobrých sólistů. Milan se rozhodl, že z nás udělá kolektiv. To
se mu podařilo velmi rychle, protože věděl, co chce, a my jsme
k tomu byli vnitřně připraveni.
Respektoval individuality, ale redakci vedl on. Uměl svůj
záměr vysvětlit. Uměl nás získat pro svou představu a do
třetice uměl všechno zorganizovat. Chvilku jsme se ježili, ale
brzy jsme jeho osobnímu kouzlu a jeho metodě řízení ochotně
podlehli. Ostatně nezůstal u slov. Jakýmsi zázrakem docílil,
že nám přímo do redakce začaly chodit dvě agentury, Reuter a
AFP. Prosadil více zahraničních novin a časopisů, vyjíždělo se
častěji do zahraničí. A konečně to byl právě on, kdo vymyslel
komentovanou Dvaadvacítku, relaci, která si posluchačský zájem
vynutila sama.
Klenot jménem Dvaadvacítka
Zpravodajství ve 22 hodin bylo původně česky a slovensky čtený
odvar z hlavních zpráv a mělo nejnižší poslechovost ze všech
zpravodajských relací. Když o ně Milan požádal, klidně je naší
redakci přidělili. Mě to vážně dopálilo; pravila jsem na
poradě jízlivě, že když Milan potká na chodbě zatoulané psisko
nebo nepotřebnou relaci, tak ji hned jménem nás všech adoptuje
– jako bychom v rádiu už tak nebyli od rána do večera. Ačkoli
mě Milan mohl seřvat a redakci tak názorově rozdělit, raději
investoval čas, trpělivě a laskavě mě pacifikoval, dokonce mě
vyprovodil kus cesty domů, aby bylo na přesvědčování dost
času; a druhý den jsme rozepsali pořadí služeb.
Ve Dvaadvacítce jsme začali hlouběji využívat zahraniční
agentury, události toho dne jsme navíc komentovali a
posluchače jsme pravdivě orientovali. Někdy se podařilo
zabrousit i na domácí půdu a svým způsobem to ovlivnilo i
liberalizaci ostatních zpravodajských relací. Z Dvaadvacítky
se stal rozhlasový klenot. Poslech se nevídaně zvedl, lidé nám
telefonovali a vzkazovali, že jsou ochotni i odejít z kina
před koncem. Šéfové tam nahoře se chytali za hlavu, ale bylo
pozdě relaci zakázat.
Být u toho. V Africe
Pracovně
jsme měli svět rozdělený podle znalosti daných reálií a jazyka
a podle toho jsme vyjížděli ke zpravodajsky důležitým
událostem. Na mne připadla Francie a celá frankofonní oblast.
Jak šel čas, objevovaly se tu a tam, a stále častěji, zprávy o
dění v afrických koloniích, jak britských, tak francouzských.
O koloniální Africe jsem toho věděla dost ze starých
cestopisů, které jsem po léta kupovala v antikvariátech, nové
informace přinášely reportáže Hanzelky a Zikmunda, které jsme
vysílali v rozhlase, a teď jsem se chápala každé příležitosti
dozvědět se ze zahraničního tisku a časopisů co nejvíc o žhavé
současnosti. V rozhlasovém zpravodajství a v prvních
komentářích jsem měla poměrně volnou ruku, neboť stranická
linie „na Afriku“ nebyla ještě stanovena, a tak ji nebylo
třeba obcházet.
V osmapadesátém se mi naskytla první možnost dostat se do
Afriky, byť jen nakrátko a jen na okraj kontinentu – do
Egypta. Ale utvrdila jsem se v tom, co bych chtěla – být u
toho. V Africe vzrůstal neklid, na pořadu dne byla
nezávislost, Evropa stála před novým úkazem a v té chvíli tam
nebylo člověka, který by s přihlédnutím k budoucnosti věděl,
co s tím. Někdejší britské Zlaté pobřeží dostalo pod jménem
Ghana nezávislost už v roce 1957, ale v roce 1960 se stalo
kýženou republikou – v témže roce, kdy se republikou stala i
do té doby francouzská kolonie Guinea.
To stačilo, aby se Praha konečně rozhoupala a rozhodla se
poslat do Afriky vlastního zpravodaje. Byla jsem na tento úkol
jakžtakž připravena, ale tehdy byla jiná doba. Mladá žena, a
ještě k tomu bez mužského doprovodu? Vyloučeno. Napřed se
čtvrt roku hledal znalostmi a jazyky přiměřeně vybavený muž.
Po čtvrt roce tam tedy rezignovaně poslali mne. Ne že by
schopní a znalostmi vybavení muži nebyli, ale bylo jich málo a
ti, co byli, ti viděli svou budoucnost v podstatně vyšších
sférách a nehodlali dělat kariéru ani v Africe, a tím méně v
rozhlase. A tak jsem zkraje roku 1960 odjela poprvé do Guineje
a začala novou etapu života.
Foto Jarka Šnajberková
Věra Heroldová-Šťovíčková (nar. 3. 11. 1930)
absolvovala reálné gymnázium. V rozhlase začínala v letech
1949 až 1951 jako redaktorka zpravodajství. V letech 1951
až 1970 působila jako redaktorka a komentátorka redakce
mezinárodního života, v roce 1960 se stala zahraniční
dopisovatelkou pro africkou oblast. V srpnu 1968 byla
aktivní účastnicí protiokupačního vysílání a po následné
výpovědi z rozhlasu pracovala v letech 1971 až 1973 v
Náprstkově muzeu. Na zásah ÚV KSČ musela toto místo
opustit a do roku 1979 byla v domácnosti. Od roku 1980 až
do odchodu do důchodu v roce 1987 pracovala v Ústředních
skladech hl. m. Prahy. |
|